WTCC - Lynk & Co: ez nem úgy néz ki, hogy van 30 autónk egy raktárban, ami azonnal eladható
Lynk & Co: ez nem úgy néz ki, hogy van 30 autónk egy raktárban, ami azonnal eladható
Fotó: Cyan Racing

Lynk & Co: ez nem úgy néz ki, hogy van 30 autónk egy raktárban, ami azonnal eladható

LantiLanti
2020/05/13 10:11
A magyar autósport kedvelők egy jelentős része még csak most ismerkedik az ügyfélalapú versenyzés fincsi részleteivel, ezért sokak számára érdekes lehet, amit a Lynk & Co 03 TCR-t gyártó Geely Group Motorsport vezetője elmesélt autó-készletek alakulásáról. 

Az ügyfélversenyzés lényege, hogy a gyártó versenyrészlege kifejleszt egy autót, legyárt belőle annyit, amennyit akar, és ezeket eladja tőle független csapatoknak, akik versenyeznek vele, illetve a gyártótól vehetnek hozzá tartalék alkatrészeket. 

A TCR-kategória szabályzata jelenleg elég megengedő a legyártandó autók számát tekintve: az első 12 hónapban el kell készíteni minimum 10 db autót, és a gyártónak képesnek kell lennie rá, hogy a megrendeléstől számított három hónapon belül átadja az autót a vásárlónak. 

Ez a szabályozás lehetővé teszi, hogy egyes gyártók eltérő üzleti modellt kövessenek: lehetséges csak a minimális darabszámot legyártani, de az is, hogy valaki akár 20-30 autót adjon el évente. Mind a kettő megfelel a TCR jelenlegi szabályainak. 

Tényleg kijátszotta a szabályokat és a BoP-t a Lynk & Co? | Eurosport

Tavaly új gyártó csatlakozott a WTCR Túraautó Világkupához, amely minden bajnokság életében fontos pillanat. Még különlegesebbé tette a helyzetet, hogy egy kínai márka, a Lynk & Co döntött úgy, megmutatja magát a nemzetközi túraautózásnak. Nem vették félvállról a dolgot, igazoltak egy sztár pilótanégyest, az autók felkészítését pedig a 2017-es világbajnok csapatra, a Cyan Racingre bízták.

Ennél már karcosabb kérdés, hogy mit jelent a rendelés utáni 3 hónap? Mert azt gondolom nem kell magyarázni, hogy egy 130.000 eurós TCR autó megrendelése nem úgy kezdődik, hogy beírjuk az árukeresőbe, és két kattintás után már le is adtuk az igényünket.

Erről a folyamatról beszélgettünk Alexander Murdzevski-Schedvinnel, aki több évtizedes tapasztalattal rendelkezik az ügyfélversenyzés terén, hiszen korábban árult kupás Cliókat, formaautókat és raliautókat is. 

"Az ideális forgatókönyv nagyjából így nézne ki: a megrendelő felhív bennünket augusztusban, hogy februárra kellene neki egy autó. Letesz valamennyi előleget, és minden szuper. De a legtöbb csapat csak akkor rendeli meg az autóját, amikor már összeállt a teljes költségvetés." - mondta Murdzevski-Schedvin az Eurosport Hungary-nek.
"Nyugat-Európában a vállalatoknak van egy megszokott működési ritmusa. Általában szeptember-október környékén kezdik el tervezni a következő évi költségvetést, és jó esetben karácsony előtt lesz végleges, hogy milyen szponzorációs keretek vannak. Az újév elején indulnak a tárgyalások a csapatokkal, és valamikor január vége és március eleje között szoktak megszületni a megállapodások." 

A fontosabb bajnokságok március vége, április közepe táján indulnak, ehhez képest sok csapat csak március elején tart ott, hogy elkezdjen az autórendeléssel foglalkozni. Erre a problémára megoldást jelenthet, ha a versenyrészleg előre legyárt valamennyi autót, ám ehhez nem mindegyik gyártó adja meg a szükséges költségvetést. 

lynkco-ningbo-2019.jpg

"Mi csak megrendelésre gyártunk autót. A menedzsmentünk erre adott engedélyt. Tehát nincs arra lehetőségünk, hogy előre legyártsunk 10-20-30 autót, betegyük egy raktárba, és egyből adjuk, amikor befut a rendelés. Csak akkor kapunk pénzt egy autó megépítésére, amikor konkrét rendelés érkezik." 

Lehetett hallani olyan pletykákat, hogy egyes csapatok szerettek volna Lynk & Co 03 TCR-t venni a Geely Group Motorsporttól, ám azt a választ kapták, hogy nincs elérhető autó. Murdzevski-Schedvin szerint a fenti probléma eredményezhette ezeket a fals híreket.

"Ennek ellenére mindig van pár csapat, aki felhív bennünket kevéssel a szezon kezdete előtt, hogy tudunk-e autót adni. Nyilván lehetetlen két hét alatt legyártani. Azt hiszem ennek köszönhetően kezdtek el terjedni olyan hírek, hogy egyes csapatok azt a választ kapták, nincs elérhető autó a Lynk & Co-nál. Természetesen van, ha valaki időben ad le rendelést, és kifizeti az előleget." 

A Geely Group Motorsport vezetője szerint a jelenlegi helyzet amúgy is speciális a koronavírus miatt.

"Most elég sok gyártó küzd alkatrészhiánnyal, úgyhogy szerintem senkit sem lehet elmarasztalni, ha a következő időszakban nem tud a rendeléstől számított három hónapon belül elkészülni az autóval."

lynkco_wtcr_ningbo_thursday_002.jpg

"Emellett úgy látjuk, lassan a piac is kezd telítődni. A TCR elképesztő növekedést produkált az elmúlt években, és azzal számolunk, hogy ez folytatódni is fog, de nem ilyen drasztikus mértékben. Az ügyfelek egy része hosszabb ideig használja a jelenlegi autókat, mint a korábbiakat, amik fejlettebbek és sérülékenyebbek voltak, ráadásul folyamatosan fejlesztették őket."
"Ennek tetejébe a vírus is nagyon mélyen érinti az üzletet, aminek hatása lesz azokra a szponzorpénzekre, melyektől a sport erősen függ. 
"Ennek az együttes hatásnak jó példája a Cupra, amely idén kijött egy új autóval. Több mint 250 meglévő ügyfelük van, akik a régi modellt használják. A múlt tapasztalataiból az következne, hogy ennek legalább a fele szalad, hogy megvegye az újat. Ehhez képest annak is örülniük kell, hogy sikerült tíz autót megépíteniük és eladniuk 2020-ban."
"Jaime Puig üzletére nagy hatással volt a TCR korai villám-növekedése, és mindig is hangosan hallatta a hangját ebben a témában. Hangoztatta az ügyfeleknek történő eladás fontosságát, és bennünket állított be negatív példaként."
"Most viszont ő is szembesül azzal a valósággal, amivel mi. Bárhogy is, autót csak akkor tudsz eladni, ha van kereslet az új autók iránt, és pénz a versenyzésre. Továbbra is erősen hiszünk a TCR-koncepcióban, de keményebben meg kell dolgoznunk a pénzünkért, mint eddig."

Tavaly ősszel a Lynk & Co is megállapodott az első nemzeti bajnokságokban induló ügyfelekkel, a hírek szerint ázsiai csapattok döntöttek úgy, hogy új autót vásárolnak tőlük, ám a bejelentés időpontját a partnerek választhatják meg. 

Hozzászólások