WTCC - Lada: bejöttek a nyári fejlesztések
Lada: bejöttek a nyári fejlesztések
Fotó: WTCC Media

Lada: bejöttek a nyári fejlesztések

LantiLanti
2014/08/04 18:13

Jó néhány óra eltelt már a második argentínai WTCC futam leintése óta, de még mindig nehéz elhinni, amit láttunk. A fordított rajtrácsnak köszönhetően Rob Huff indulhatott a pole pozícióból... Oké, vak tyúk is talál szemet, mákja volt az időmérőn.

Aztán jött a rajt, és míg a Hondák egymást taszigálták, Huffy szépen megőrizte a vezetést, sőt pár kör alatt egy másodperc fölé növelte az előnyt. Oké, Mehdi Bennani feltartotta a gyári autókat, de majd ha őt megelőzik...

A marokkói hibázott az ötödik körben, és Tiago Monteiro, Gabriele Tarquini valamint Tom Chilton is átlépte. De a különbség csak nem akart csökkenni, és még mindig egy vörös Lada száguldott az élen, a győzelem felé. Végül a hazai pályáját álmából felébresztve is ismerő Pechito Lopez volt az egyetlen, aki az űrhajó Citroennel lebirkózta Huffot, de brit így is az orosz márka történetének magasan legjobb eredményét, és első dobogós helyezését szerezte a WTCC-ben.

Hogy történhetett mindez? Hogyan jutott el a Lada az idénynyitón látott 2,5 - 3 másodperces hátrányból oda, hogy Termas de Rio Hondoban a gyári Hondákat, a bivalyerős Chevrolet-ket, sőt, egy-két Citroent is maga mögé utasított?

A feltámadásnak természetesen vannak külső okai. A Citroenek közül Yvan Muller és Sebastian Loeb is csak lassan tudta átrágni magát a mezőnyön, a négyszeres világbajnok az utolsó körre szabadult ki a bolyból, és ha akkor még egy kicsit több van hátra a futamból, valószínűleg bedarálja korábbi csapattársát. Ez tehát a szerencse faktor.

HUFF_lopez_arg

A Chevrolet-t rendesen agyoncsapta a Spa után kiérdemelt +20 kilós ballaszt (összesen 40 kg-t kaptak), ezzel már a díjnyertes RML motor sem bírt el következmények nélkül.

A Honda pedig... Arra nincs nagyon magyarázat. Az, hogy Bennani nem tudott Huffal menni, önmagában még nem meglepő, a marokkói hajlamos a hullámzó teljesítményre. De hogy mit csinált Tarquini és Monteiro, miután lerázta Bennanit...

A fejlődésnek azonban vannak a csapaton belül keresendő okai is. A Spa óta eltelt időszakban a Lada keményen dolgozott azért, hogy Termasba már fejlesztésekkel érkezzen a csapat. Többször is írtam arról, hogy a TC1-es Granta egyik legnagyobb problémája a túlsúly volt, a szabályok által engedélyezett 1100 kilós minimumnál jól 50-55 kg-mal nyomott többet a mérlegen. Mostanáig.

"Olyan területeket kerestünk, ahol a megbízhatóság romlása nélkül tudunk súlyt csökkenteni. Több alkatrészt is átterveztünk, hogy könnyebb legyen, új tükrök kerültek az autóra, és a világítást is lecseréltük LED-esre. Csak a fényszórókkal 1-1 kilót faragtunk az autó tömegéből. Összességében úgy 35 kg-mal lett könnyebb a Granta" - mondta a WTCC Blognak Max Maximenko, a Lada Sport Lukoil csapatmenedzsere.

Bár ahogy Csuti Laci is idézte Cserkúti Öcsi bácsit: a legjobb tuning a súlycsökkentés, ez még nem minden, a Ladánál az első futómű is megkapta a régóta tervezett update-et

"A termasi versenyen vetettük be az új első segédalváz keretet, amihez új lengőkarokat is terveztünk, tehát némileg módosult a futóműgeometria."

Az eredmény pedig szemmel látható. A dobogós helyezés csak egy dolog, abban sok más tényező is szerepet játszott. Ennél sokkal fontosabb, hogy a Lada konzisztensen a középmezőnybe tartozott Argentínában, Huff Szlovákia után ismét bejutott a Q2-be (James Thompson pedig éppen csak, hogy lemaradt), és mindkét futamon két Granta volt a pontszerzők között, amire szintén nem volt még példa.

"Hihetetlenül boldog vagyok! Akár a győzelem is elérhető lett volna, de tudtam, mennyire sokat jelentene a csapatnak egy dobogós hely is, így inkább biztosra mentem. Hatalmas élmény volt ismét a pódiumon állni, és együtt ünnepelni a csapattal, amely fáradhatatlanul dolgozott az elmúlt időszakban. Nagyon megérdemelték" - mondta Huff a futam után.

THOMPSON_termas

Thompson két pontszerzéssel (egy kilencedik és egy tizedik hellyel) próbálta feledtetni a mögötte lévő nehéz időszakot. A kétszeres brit bajnok autóját Spa után Magny-Cours-ban tartották, és ott dolgozott rajta a csapat, majd repülővel küldték a többi után. Megérte.

"Ez egy fantasztikus hétvége volt a csapat számára, én pedig nagyon büszke vagyok Rob sikerére. Mindannyian megérdemeltük már ezt a dobogót. Mindhárom autó jól muzsikált a hétvége során, és annak is örülök, hogy sikerült pontokat szereznem. Elégedett voltam az autó vezethetőségével, tempójával és megbízhatóságával is" - értékelt Thommo.

A csapat harmadik pilótája, az orosz Mikhail Kozlovskiy is bizakodva zárta a hétvégét, bár neki ezúttal nem sikerült bekerülni a legjobb tízbe.

"Az autón elvégzett változtatások meghozták a várt hatást, ezt Rob második helye is mutatja. Ami engem illett, a szombati edzéseken jó volt a tempó, ám az időmérő nem jött össze, a 16. helyről pedig nehéz volt átverekedni magam a mezőnyön" - mondta Kozlovskiy, akit a második futamon így is a 11. helyen intettek le.

Hamarosan újabb mérföldkő következik a Lada életében, az augusztus végén megnyitó Moszkvai Nemzetközi Autókiállításon bemutatják a 2015-ben debütáló Vesta TC1-es változatának prototípusát.

Hozzászólások