WTCC - A Hyundai Motorsport főnöke szerint nem mindig árt, ha nincs túl nagy demokrácia
A Hyundai Motorsport főnöke szerint nem mindig árt, ha nincs túl nagy demokrácia
Fotó: fiawtcr.com

A Hyundai Motorsport főnöke szerint nem mindig árt, ha nincs túl nagy demokrácia

LantiLanti
2020/04/29 17:48
A Hyundai Motorsportot vezető Andrea Adamót aggodalommal tölti el, hogy egy veszélyes forgatókönyv megvalósulásának első jeleit véli felfedezni a TCR-kategóriában, és szerinte erős kezű vezetésre lesz szükség, hogy ez a folyamat megálljon.

Az olasz szakember több mint húsz éve dolgozik a motorsport különböző területein, és a túraautózás sok korszakát megélte már. Mérnöki pályafutása a kilencvenes évek közepén kezdődött, és egészen 2008-ig az Alfa Romeónál dolgozott, először versenymérnökként, majd tervezőként. Ebben az időszakban részt vett a DTM-es projektben, a SuperTouring autó fejlesztésében, de dolgozott az S2000-es gépen is. 

Ezt egy rövid kitérő követte a prototípusok világába (dolgozott a Lolának), de közben az N Technology is alkalmazta. A magyar WTCC-rajongók 2012 után ismerhették meg, hiszen ekkor került a Honda / JAS Motorsport pároshoz, ahol ő tervezte a TC2T-s Civic-et. 

2015-ben igazolt a Hyundai Motorsporthoz, ahol először az ügyfélversenyzésért felelős vezető lett, majd 2019 januárjában kinevezték a teljes motorsport-részleg igazgatójának. 

Adamo szerint a TCR jó koncepció, de aggodalommal tölti el, hogy több olyan folyamatot is lát, amely a korábbi sikeres túraautós formulákat romba döntötte.

"Lehet, hogy már öregszem, de elég sok olyan bajnokságot láttam, ami jó koncepcióval indult, az elején eredményesen működött, majd a saját sikere fojtotta meg. Ez történt a SuperTouringgal, ez történt az S2000-el, és sok más kategóriával is. A dolgok kicsúsznak az irányítás alól, elszabadulnak a költségek és kategória meghal" - mondta Adamo az Eurosport Hungary-nek. 

Nehogy már Jézus is azért halt meg, mert Hyundai és a Lynk & Co túl jó autót épített! | Hosszabbítás

A túraautózás történetének egyik legemlékezetesebb és legszínvonalasabb évét láttuk tavaly a WTCR-ben, és ez akkor is így lett volna, ha Sepangban nem Michelisz Norbi rázza az öklét a trónon ülve. De ő volt ott, és ez nekünk még inkább feledhetetlenné tette 2019-et.

"Azok az emberek, akik most a TCR-t irányítják, nagyjából ugyanazok az arcok, akik akkor vezetők voltak, amikor az első csapatommal indultunk 1993-ban. Remélem, elég jó a memóriájuk ahhoz, hogy emlékezzenek az akkori hibákra, és ne kövessék el őket újra. Most olyan érzésem van, mintha ugyanaz a mozi forogna." 

Az Adamo által emlegetett probléma valóban nem új keletű, és kevés kategóriának sikerült megtalálnia az egyensúlyt. Ha egy szabályrendszer összhangban van a piaci igényekkel, az felkelti a gyártók érdeklődését. Elindul a verseny, és az autógyárak egyre több pénzt hajlandóak elkölteni a siker érdekében, ami felveri az árakat.

Egy idő után viszont elérkezik a pont, amikor a kategória túl drága lesz azoknak, akik nem nyernek. Sőt, néha azoknak is, akik igen, és - ahogy Adamo nagyon találóan megfogalmazta - a géposztály belefullad a saját sikerébe. Rettentően nehéz megtalálni azt a szintet, amelyen hosszú távon is fenntartható egy formula, és még ennél is nehezebb ki is kényszeríteni, hogy ezt egyik gyártó se lépje át. A Hyundai Motorsport főnöke szerint viszont lehetséges. 

"Vannak bajnokságok, amelyeknek ez sikerült, szóval, ha túraautózásban még nem találták meg ennek a kulcsát, akkor az csak annyit jelent, hogy valaki nem végzett elég jó munkát. Néha nem árt, ha nincs túl nagy demokrácia, hanem veszik a bátorságot, és megmondják, mi legyen az irány." 

Mondani persze mindig könnyebb, mint megvalósítani. A túraautósportba évek óta egyre kevesebb gyártói pénz áramlik, mivel a márkák fokozatosan a hatékonyság növelése és az alternatív hajtások fejlesztése felé fordulnak. A bajnokságoknak tehát minden olyan gyártóra szükségük van, aki hajlandó befektetni, így viszont nehezebb számukra az érdekérvényesítés. Mint az élet legtöbb területén, itt is a jó kompromisszumot kell megtalálni, ami egyáltalán nem könnyű. 

Hozzászólások