WTCC - Huff találkozása a SuperTouringgal
Huff találkozása a SuperTouringgal

Huff találkozása a SuperTouringgal

LantiLanti
2013/08/18 11:41

Huff_Nissan_Test

Folytatjuk a túraautózás hőskorát bemutató, és arra emlékező Autosport sorozat fordítását. Ezúttal Rob Huff lesz a központi figura, aki kivételes lehetőséget kapott, kipróbálhatta a BTCC privát legendája, Matt Neal, által 1998-ban vezetett Nissan Primerát. Ben Anderson az Autosporttól megírta, mi meg lefordítottuk.

Matt Neal hősies privát küzdelme a Nissan Primerákkal a kilencvenes évek végén sok rajongót szerzett a BTCC-nek. Kétségkívül nagy hatást tett Rob Huffra is, aki később futamot is nyert a brit bajnokságban, tavaly pedig győzött a Túraautó Világbajnokságon. Huff ma a Donington Parkban fogja tesztelni Matt Neal 1998-as Nissanját, amelyet a Team Dynamics készített fel, és amely Huffot is elindította a túraautó pilótává válás útján.

"Először idén Marokkóban beszéltünk erről Matt-tel, amikor a WTCC-vel ott jártunk, és nagyon izgatott lett az ötlettől" - meséli Huff, miközben méregetni kezdi az gépet, amely privát bajnoki címig repítette Nealt 98-ban.

"Gyönyörű, igaz?" - teszi hozzá Huffy az autó tulajdonosához, a brit klubversenyző Dave Jarmanhoz fordulva. "Bocsánat, de készítenem kell pár fotót!" Huffon szabad szemmel is látható az izgatottság.

"Azokra az időkre emlékeztet, amikor kiálltunk a Paddock Hill Bend-hez, és onnan néztük a versenyeket Brands Hatchben. A SuperTouring érának köszönhetően akartam én is túraautó versenyző lenni. A 90-es években édesapám sokszor elvitt Snettertonban vagy Brandsbe, és azonnal szerelmes lettem a hangjukba. Emlékszem, kinn voltunk akkor is, amikor Matt Neal 1999-ben privát bajnokként győzött Doningtonban."

Nissan_primera_2

Neal történetesen ezzel az autóval nem ért el hatalmas eredményeket, de eredeti állapotban van, és tökéletesen visszaadja a SuperTouring kései időszakának high-tech hangulatát.

"Pontosan úgy hagytuk, ahogy Matt használta. Ez egy 97-es gyári autó, amelyet 98-ban újjáépítettek. Brian Chatfield egyetlen klubversenyen indult vele, mielőtt 2003-ban elvitték Új-Zélandra. Én 2008-ban vásároltam meg, akkor már öt éve állt. Voltak vele problémák, korrózió, ez-az, és körülbelül 12 hónapomba telt, hogy helyrehozzam" - meséli Jarman.

"Minden eredeti a kocsin, a felfüggesztés, a fékek, a motor, még a fényszórók is speciális, könnyített anyagból készültek. A Nissan nyolc millió fontot költött azért, hogy 99-ben megnyerjék a bajnokságot. De a Ford még ennél is nagyobb pénzeket irányított a Prodrivehoz (2000-ben)."

Steve Neal csapata, a Team Dynamics 1998-ban építette ezt az autót a 97-es specifikáció szerint. Egy ex-gyári Primerát építettek át, egy vadonatúj, a Nissan Motorsport Europe-tól vásárolt kasztni köré. Az International Engine Services-től vettek motort, amely 8000 rpm-ig forgott, és kb. 300 LE-t adott le.

Az RML-től kaptak műszaki segítséget, és az ismert BTCC mérnök, Dave Potter állította be a futóművet. Elég egy pillantást vetni az autóra, hogy érzékeljük, mennyire kifinomult technika - még a kerékagyakat is úgy formálták, hogy javítsák az aerodinamikát.

"Többféle Nissant is vezettem már, de egyik sem volt ehhez fogható. Patrick Watts és John Cleland (SuperTouring versenyzők) is vásárolt belőlük, ami szerintem mindent elmond. Ha engem kérdeznek, ez volt minden idők leggyorsabb acélkasztnis túraautója" - mondja Jarman.

A tulajdonos túláradó lelkesedése hamarosan másokra is átragad, Huff pedig leteszi a telefonját, és elkezd készülődni az időutazásra, egy korba, amikor a férfiak még férfiak voltak, a túraautók pedig valódi versenygépek.

"Hidegen olyan, mint maga az ördög, de néhány kör után kezd életre kelni" - mondja Jarman, miközben Huffot bekötik a Nissanban.

Nissan_primera

Amíg Huff ismerkedik Neal korább irodájával, egy másik SuperTouring legenda, Anthony Reid is előkerül, aki korábban John Cleland egykori Vauxhall Cavalierét próbálgatta.

"1:14-et mentem a Cavalierrel" - böki oda Huffnak, majd elfoglalja helyét a boxutca falon. "Az összes SuperTouring autóm közül ez volt a kedvencem. Nyolc futamot nyertem a Primerával 1998-ban, csodálatos kocsi volt" - teszi még hozzá a skót.

Reid kézbe veszi a stoppert, Huff pedig kihajt a pályára, ahol rajta kívül más legendás versenygépek, régi kupás Porschék, Formula-Reanult-k és egyéb csodák köröznek.

"Nem állítom, hogy nem érzek egy kis adrenalint. Tuti, hogy egy hatalmas mosollyal az arcán fog kiszállni" - mondja Jarman, miközben a WTCC címvédője nekivág a Donington Park National Circuit-nek.

Reid mosolya hamarosan az arcára fagy, amikor Huff a hetedik körébe fut egy 1:12.4-et, lazán megdöntve a skót legjobbját a Cavalierrel. Hamarosan vissza is sétát a saját boxához, miközben az orra alatt morog valamit a keményebb keverékekről.

"Ha új gumikon menne, egy másodperce jobb köröket is futhatna. Ez nem duma, ez tény" - mondja Jarman.

Huff időközben visszatér a boxba, és majd szétveti a lelkesedés, ahogy kiszáll az autóból. "Ez nagyon rendben volt! Miért nem lehetnek ilyenek a mai túraautók is?" - teszi fel a sokakban felmerülő kérdést.

"Kiváló a tapadás, rálépsz a gázra, és a difi valahogy mindenképpen áttol a kanyaron. A Craner kanyarban szerintem padlón is lehetne menni, de nem az enyém a kocsi. Tetszett a motor is, a hangja pedig briliáns - mintha fel akarna robbanni. Rövidre áttételezték a váltót, és a fékekben is nyugodtan bízhatsz. Tetszik, hogy a versenyző is állíthat a stabilizátoron. Ez egy valódi versenyautó, egy formakocsi tetővel."

"Szerintem 1:10 környékét lehetne menni vele (ennyit is mentek akkoriban Doningtonban), ha igazán tökösen odateszed magad, és újak a gumik."

"Mindent tud, amit csak akarsz - ez egy csodálatos versenyautó. Tuti, hogy Dave esténként néha csak lemegy a garázsba egy csésze teával, és egyszerűen nézegeti. Én legalább is ezt tenném. Nagyon szerencsés fickó."

Huff_nissan_test_2

Jarman kérésére Huff még aláírja a a csomagtér tetőt, majd elköszönnek egymástól, és a túraautó világbajnok beül a helyi kávézóba, ahol folytatja az élmények elemzését az Autosport magazin újságíróival.

"Ezen a kocsin minden szerethető. A Cranerben éreztem, hogy mennyire jó aero szempontból, és egy-egy jobban sikerült körön azt is, ahogy az autó szinte hozzásimul az aszfalthoz."

"Jelenleg egy olyan korszakot élünk, amikor több a tapadás mint az erő a túraautókban, de akkoriban ez fordítva volt. Sokkal könnyebb vezetni, mint a jelenlegi gépeket. A Primera pontosan az, aminek lennie kell: ez egy versenyautó, és nem nem egy pályára átalakított utcai kocsi. Attól, hogy úgy néz ki, mint egy Primera, még nem az. A rengeteg elektronika, az adatgyűjtő rendszer, a kifinomult állíthatóság mind azt mutatja, hogy rengeteg műszaki fejlesztés került bele."

"Azt leszámítva, hogy letűntek a porondról, semmi sem változott bennük az elmúlt 15 évben. Úgy nőttem fel, hogy ezeket az autókat csodáltam, és jó érzés volt újra pályán látni az egyiket. Ismét úgy érzem, rossz korban születtem" - zárta Huffy.

Fotó: Malcolm Griffiths, BTCC

Írta: Ben Anderson

Fordította: Lanti

Hozzászólások