WTCC - Honda: WTCC kontra Formula-1
Honda: WTCC kontra Formula-1
Fotó: WTCC Media

Honda: WTCC kontra Formula-1

LantiLanti
2015/09/23 18:37

Hosszú ideje kesergünk már a WTCC-ben, hogy a Honda sosincs pariban az aktuális élmenőkkel. A japánok három éve tértek vissza a világbajnokságba, 2013-ben a Chevrolet-vel, 2014-ben és 15-ben pedig a Citroënnel szemben volt jelentős az elmaradásuk.

Egy-egy futamgyőzelem ugyan összejön minden szezonban, de a bajnoki címért nincsenek versenyben, ezért többekben felmerült a kérdés, miért éri meg mindez a Hondának? Elképzelhető, hogy egy ponton elegük lesz a sikertelenségből, és kiszállnak?

Ez a kérdés még gyakrabban előkerül, mióta a japán márka beszállt a Formula-1-be, és ott sem nyújt veretes teljesítményt. Már az F1-es projekt bejelentése után felvetődtek az aggodalmak, hogy a márka kiszáll a WTCC-ből, az idei tortúrát látva pedig egyre több rajongó tart attól, tényleg bezárják a túraautós programot, hogy kizárólag a csúcskategóriára összpontosítsanak.

Jelenleg annyit tudunk biztosan, hogy 2016-ban marad a Honda WTCC-ben, 2017-ről viszont csak később döntenek. Azt is elárulták, hogy ha folytatják, akkor biztosan új autót is építenek, azaz hosszabb távra kötelezhetik el magukat (egy-két évre nem éri meg új kocsit fejleszteni). De vajon mekkora a realitása annak, hogy a Honda megunja, és kiszáll? Tényleg ennyire rossz a helyzet? Michelisz Norbi más megvilágításba helyezi a kérdést.

"Mivel belülről nézem, egy kicsit talán még az átlagnál is borúsabban ítélem meg a dolgokat, de ennek ellenére nem látom az okot, hogy miért pont a WTCC-s projektet zárnák be. Kicsit szomorú ezt kimondani, de ha végignézünk a Honda jelenlegi nemzetközi szereplésén, akkor nem igazán látom, miért pont a Túraautó VB lenne a mostohagyerek" - mondta Norbi a WTCC Blognak.

Nézzünk is végig. Az Indycarban ugyan nyeregettek futamokat a hondás pilóták, ám az összetettben csak a negyedik helyen zárt legjobb versenyzőjük (Graham Rahal), amire a WTCC-ben is jó esély van. A japán Super GT-ben öt forduló után a hetedik volt a legjobb hondás egység, a legutóbbi futamon viszont a Takuya Izawa - Naoki Yamamoto páros már jobban szerepelt, és felugrott a második pozícióba. A Formula-1-ről pedig azt hiszem, nem kell külön megemlékezni.

Ezt végiggondolva a WTCC tényleg nem lóg ki a sorból, szépen beleillik a Honda általános nemzetközi vergődéstörténetébe.

Vannak rajongók, akik anyagi szempontból közelítik meg a kérdést, és attól tartanak, az F1-es projekt szenvedése miatt a Honda elvonja majd a forrást a WTCC-től, hogy azt az összeget is a formaautózásra költse. Én személy szerint erre még annál is kisebb esélyt látok, mint hogy a visszafogott teljesítmény miatt húzzák ki a dugót. Hogy miért?

A pontos számokat ugyan nagyon kevesen ismerik, de azt több megbízható forrásból is hallottam, így bátran merem állítani, hogy a Honda túraautós költségvetése nem éri el a 10 millió eurót, és ebben azok az összegek is benne vannak, amelyek a szponzoroktól érkeznek. Ezzel szemben az augusztus elején közzétett F1-es adatok szerint a McLaren-Honda költségvetése idén 465 millió euróra rúg.

Nem hinném, hogy a WTCC-re elköltött néhány millió euró hiányzik ahhoz, hogy a japán márka végre magára találjon az F1-ben.

Persze a japánoknál sosem lehet tudni, 2009-ben is pont akkor szálltak ki az F1-ből, amikor végre sikerült összerakniuk egy ütőképes autót, de egyelőre szerintem több minden szól a maradás, mint a távozás mellett.

Hogy mi szól mellette? Autósportos viszonylatban potom pénzért mehetnek egy világbajnokságon, amely mögött kiváló televíziós csomag van. De ami talán ennél is fontosabb: ha már egyszer belefogtak, bizonyára szeretnének csúcsra is jutni, és nem céljuk fület-farkat behúzva, szégyenkezve távozni.

Hozzászólások