WTCC - Honda: hibajavítással telt az év
Honda: hibajavítással telt az év
Fotó: WTCC Media

Honda: hibajavítással telt az év

LantiLanti
2014/11/25 18:19

Több mint egy hete véget ért a 2014-es WTCC szezon, lassan mindenki megnyugszik a nagy menetelés után, és ilyenkor szoktak megszületni a realitás talaján álló, higgadt értékelések. A WTCC négy TC1-es gyártója közül a Hondának és a Ladának van igazán magyarázni valója, a Citroën ugyanis totális fölényben volt, az RML pedig privát konstruktőrként magasan többet hozott ki a Chevrolet Cruze-ból, mint amit bárki is elvárhatott tőlük.

A japánok és az oroszok viszont - különösen az év első felében - várakozáson alul teljesítettek, és csak tengerentúli futamokra sikerült elérniük azt a szintet, hogy legalább a fordított rajtrácsos második futamokon bele tudjanak szólni a győzelemért folyó küzdelemben.

A makaói idényzárót követően William De Braekeleer, a Honda Motor Europe motorsport igazgatója átfogó elemzést adott a francia Autohebdo magazinnak, amelyben kitért az idei év problémáira és a holtszezon kihívásaira is.

"A rendelkezésükre álló rövid tesztelési időszak (hat hét) miatt a JAS Motorsport nem tudta kipróbálni és kiértékelni az összes tervezett alkatrészt a március hetedikei határidőig, így gyakorlatilag olyan állapotban kellett befagyasztanunk a Civic fejlesztését, amikor még az elkerülhetetlen gyermekbetegségeket sem tudtuk kiküszöbölni. Ez egyben azt is jelentette, hogy a szezon során biztosított "jokereket" (fejlesztési lehetőségek) a teljesítmény növelés helyett a hibák kijavítására kellett felhasználnunk" - idézi De Braekeleert az Autohebdo.

A Honda európai motorsport főnöke gyorsan hozzátette, ezzel nem a WRC-ben is használt joker-rendszert akarja kritizálni, amit a költségcsökkentés igen eredményes eszközének tart, de véleménye szerint látni kell, hogy emiatt idén hátrányba kerültek azok a gyártók, akik csak a TC1-es technikai szabályok véglegesítésekor kezdték el az új autó fejlesztését. Ez alól gyakorlatilag egyedül a Citroën volt kivétel, hiszen az ő érkezésükhöz kötötték az új regulák bevezetését, és a franciák már jóval a bejelentés előtt elkezdték építeni a C-Elysée TC1-es változatát.

"Folyamatosan azért küzdöttünk, hogy utolérjük magunkat. Az elején kicsit úgy tűnt, minden összefog ellenünk, amikor Marrakeshben összetört a tesztautónak szánt kasznink."

"Viszont elégedettséggel tölt el bennünket, hogy miután a nyáron megérkeztek a fejlesztéseink, elkezdtünk futamokat nyerni. Persze lehet mondani, hogy csak második versenyeket, a fordított rajtrácsos pole-nak köszönhetően, de aki megnézi a futamokon nyújtott teljesítményünket, az láthatja, hogy valóban versenyképesebb lett az autó."

Az év második felében némi kettősség rajzolódott ki: míg egy körön továbbra is jelentős volt a Hondák hátránya, versenytávon valóban közeledtek a Citroënekhez, és lehagyták a Chevrolet-ket. De Braekeleer szerint még ennél is jobban alakulhatott volna az év második fele, ha nincs az említett lemaradás az időmérőn.

"Sajnos egy körön nem tudtuk olyan hatékonyan kihasználni a Yokohama gumikban rejlő lehetőségeket, mint az ellenfeleink, mivel a Civic aerodinamikai teljesítménye elmaradt a riválisokétól."

Az összetettet nézve végül csak kicsit maradt szégyenben a Honda, a privát Chevrolet-ktől egyedül Mehdi Bennani kapott ki, a Citroënek viszont érinthetetlenek voltak számukra, ráadásul a két gyári pilóta kikapott a sokkal szerényebb körülmények között készülő Michelisz Norbitől. Nincs azonban sok idő ezen töprengeni, hiszen a japán-olasz koprodukciónak össze kell kapnia magát, ha jövőre fel akarja venni a versenyt a franciákkal.

"Jövőre végre nem kell új autót építenünk, de ezzel együtt is korlátozottak az előrelépési lehetőségeink, hiszen összesen három jokert használhatunk. A korai tesztek feladata lesz, hogy megtaláljuk azt a hármat, amivel a legnagyobb előrelépés érhető el" - zárta De Braekeleer.

A három joker nem azt jelenti, hogy összesen három dolgot változtathatnak meg a Civic-en, hanem kizárólag a homologizáltatott alkatrészekre vonatkozik. Az engedélyeztetéshez nem kötött elemeket bármikor módosíthatják, ám a motor és a kasztni legfontosabb és legdrágább alkatrészeit sajnos csak jokerrel lehet fejleszteni. Az általános vélekedés szerint azonban a jelenlegi Hondában jóval több tartalék van, mint a tavaly alaposan kifejlesztett Citroënekben, így még ezzel a megkötéssel is van lehetőség, hogy jelentősen csökkenjen a két márka közti különbség.

De Braekeleert a 2015-ös felállásról is kérdezték, ám csak azt a bizonytalan masszát tudta "megerősíteni", amit eddig is tudtunk. Azaz biztosan lesz kettő, talán három gyári autó, és egyelőre nem dőlt el, hogy hosszabbítanak-e a Tarquini-Monteiro kettőssel. Érkezik a NIKA és Rickard Rydell, továbbá bíznak abban, hogy az eddigi két privát partner, azaz a Proteam és a Zengő Motorsport is marad.

Büszkeséggel tölthet el bennünket, hogy rangos francia magazin írója is kiemeli, a Honda talán elgondolkodhatna azon, hogy Michelisz Norbival erősítse meg gyári alakulatát.

Hozzászólások