WTCC - Honda biznisz
Honda biznisz

Honda biznisz

LantiLanti
2013/01/31 16:00

Zengo_Honda_narancs

Lassan egy hónapja történt a nagy bejelentés, mégis nehéz felfogni, mégsem tudatosult még egészen, hogy idén a mezőny egyik legütőképesebb technikájával versenyezhet Michelisz Norbi és a Zengő Motorsport. Bár nem voltam ott, könnyű kitalálni, hogy milyen kemény munka áll a január elején nyilvánosságra hozott együttműködés mögött. Zengő Zoltán csapata évről-évre "éppen hogy" nem lógott ki a takaró alól, mégis minden szezonban sikerült az előrelépés. Jelen esetben inkább ugrás. Juni Györggyel, az istálló csapatmenedzserével arról beszélgettünk, hogy mekkora barbatrükk volt a hondás szerződés tető alá hozása.

"Amikor a Honda bejelentette, hogy a gyári csapat mellett privát kézbe is ad autót, vagy autókat, kicsit megbolydult az élet a WTCC-ben. Senki ne gondolja, hogy például a Bamboo nem teremtett volna elő egy láda pénzt akár a föld alól is, csakhogy megszerezze az egyetlen gyári technikát 2013-ra. Éppen ezért nagy eredmény, hogy hozzánk került a harmadik Civic."

"Egy jó fél éves tárgyalássorozat zárult le a télen. Valamikor Portimao környékén történt az első kapcsolatfelvétel, és onnantól ment az egyezkedés. A Yokohama kupa megnyerése rengeteget számított a tárgyalások során. Mivel nálunk tehetősebb csapatok is komolyan érdeklődtek, biztos vagyok benne, hogy az eredményességünk miatt is esett ránk a választás. És bár a magyar piac egyetlen gyártó számára sem óriási biznisz, azért a WTCC két legnézettebb, legjobb hangulatú versenye mégis hozzánk köthető. A hungaroringi futam mellett a Szlovákiaring teltházához is masszívan hozzájárulnak a magyarok. Úgy gondolom, ezt is mérlegelték a Hondánál" - fogalmazott Juni Gyuri.

Azt sem nehéz kitalálni, hogy a két saját BMW versenyeztetéséhez képest ez az egy Honda drágább szórakozás lesz. Első körben arra voltunk kíváncsiak, milyen konstrukcióban került a kocsi a Zengő Motorsporthoz.

"Mivel 2014-ben vadonatúj szabályokat léptetnek életbe, értelmetlen lett volna megvásárolni az autót. Egy olyan megállapodást sikerült kötnünk a Hondával, amely kedvező megoldást biztosít számunkra az átmeneti időszakra (2013), és végleges megoldást 2014 utánra."

A hivatalos bejelentés szerint két éves megállapodást kötött a Zengő Motorsport és a Honda. De mit jelent ez a csapat számára? Milyen lehetőséget, és milyen kötelezettséget?

"A két év fontos része a szerződésünknek. A Honda természetesen nagyon számít ránk, az általunk elvégzett munkára, és persze az eredményeinkre. Nyilván, ha bármelyik fél helyzetében drasztikus változás történne, akkor nem kezdenénk bíróságra járni, de mindkét oldal minimum két évre terez" - tette hozzá a csapatmenedzser.

Zengo_Honda_2

És akkor jöjjön a legtöbbet feszegetett kérdés, a pénz. Mennyi is pontosan az annyi, és hogyan sikerült még tovább nyújtani a takarót?

"Elég sok pletyka kering ezzel kapcsolatban. Nyilvánvaló, hogy minél profibb technikát akar az ember, annál többe fog kerülni, úgyhogy természetes, hogy nőnek a költségeink. A hír igaz, valóban körülbelül 250-300 millió forintba kerül a hondás szereplés, de ez az egész éves költségvetést jelenti. A BMW olcsóbb volt, ám nem jelentősen, senki ne gondoljon drasztikus növekedésre."

"Ezt a pénzt a jelenlegi szponzoraink segítségével tudjuk előteremteni, akik vállalták, hogy mélyebben a zsebükbe nyúlnak. Mondanom sem kell, hogy mennyire hálásak vagyunk nekik, illetve a magyarországi Honda kereskedői hálózatnak, akiktől szinten sok segítséget kapunk. És itt említeném még meg Wéber Gabit, aki hatalmas munkát végzett  azért, hogy minden a helyére kerüljön.

"Az elmúlt évekhez hasonlóan ismét feszes lesz a szezon költségvetési szempontból, de szerencsére sikerült rugalmas megállapodást kötni a Hondával."

Az elmúlt két évad komoly kiadásokkal indult, hiszen meg kellett vásárolni az autókat (két éve Norbiét, tavaly Gabiét), illetve a tartalék alkatrészeket. A BMW ugyanis nem biztosít utánpótlást a versenyeken, tehát minden BMW-s csapat a saját készletéből kénytelen dolgozni. A Hondánál ellenben a gyári csapat helyszínen lévő "utazó raktárából" vásárolhatnak Norbiék, ami könnyebbség.

A másik sarkalatos kérdés a fejlesztésekhez kapcsolódik. Mikor és mit kap meg a csapat, illetve kell-e külön fizetni az új alkatrészekért?

"Mára az ingyen ebéd többszörösen is elfogyott, úgyhogy mindenképpen kell majd fizetni a fejlesztett alaktrészekért. A részletekről még nem állapodtunk meg a Hondával, de várhatóan elég kedvező áron jutunk majd hozzá a fejlesztésekhez" - magyarázta Gyuri.

Ezen a ponton talán érdemes megállni, és kicsit tisztázni, hogy mit is jelent a fejlesztés, és miért kell érte fizetni. Tegyük fel, hogy Monzában a Honda észlel egy apró hibát a futóműben, ami miatt a gyors kanyarokban a Civic nem tudja a maximális teljesítményt kihozni a Yokohama gumikból. A JAS Motorsportnál terveznek majd legyártanak két bizgentyűt, ami megoldást jelent a problémára. Ennek természetesen van egy költsége, amit meg kell fizetni. De ha mondjuk ez a bizgentyű egy balesetben sérül meg, és kell egy másik, azért is ugyanúgy fizetni kell. Nincs ebben tehát akkora titok. Az új alkatrész mindig pénzbe kerül, akár fejlesztett, akár nem. Az más kérdés, hogy a fejlesztés költséges játék, és kérdés, hogy ez milyen mértékben jelenik meg az alkatrész árában.

Fotó: Zengő Motorsport

Hozzászólások