WTCC - A bajnoki cím, ami egy nyavalyás ragasztószalagon ment el
A bajnoki cím, ami egy nyavalyás ragasztószalagon ment el
Fotó: World Series by Renault

A bajnoki cím, ami egy nyavalyás ragasztószalagon ment el

LantiLanti
2020/05/20 16:41
Egy újabb aranyat érő történetet mosott a partra nemrég a karantén-árhullám, amely Esteban Guerrierihez, Michelisz Norbi egyik legnagyobb tavalyi - és valószínűleg jövőbeli - riválisához kötődik. Egy bajnoki címről szól, ami egy tíz centiméteres ragasztószalagon ment el.

A sztori 2010-ben játszódik, amikor Guerrieri már letett ezt-azt az asztalra a formaautózás világában, de mint pályafutása során olyan sokszor, az összes hiányzó elem valahogy ezúttal sem akart összeállni számára. 

Az argentin pilóta először 2008-ban versenyzett az F1 egyik komoly előszobájának számító Renault Világsorozatban, és bár futamot nyert, nem sikerült gyökeret vernie. 2009-ben a Superleague Formulában ment, de az év vége fele kapott egy ajánlatot az RC Motorsporttól, és részt vehetett a WSR évzáróján.

A csapatot a szezon végén a cseh Igor Salaquarda vásárolta fel, mivel szeretett volna megfelelő környezetet teremteni fiának, Filipnek. Guerrieri épp jókor volt jó helyen: az új cseh főnök, megkérte, maradjon ott velük a Motorland Aragonon, és foglalkozzon egy kicsit a gyerekkel. Ez elég jól sikerült, mert a záró nap végére Filip lett a leggyorsabb. 

Guerrierinek viszont ettől még nem lett állása, ezért jobb híján hazautazott Argentínába, és nekiállt befejezni a középiskolát. Aztán egyszer csak csörgött a telefon; Igor hívta.

"Azt mondta: figyelj, Esteban! Itt Európában a versenyzők mind azt hiszik, hogy jobb autót fogok adni a fiamnak, mint nekik. Be akarom bizonyítani, hogy tényleg jó a csapatom. Van kedved eljönni egy versenyre? Azt válaszoltam, természetesen, de adjon legalább két versenyt, mert egy túl kevés. Azon bármi megtörténhet."

Igor-salaquarda.jpg Igor Salaquarda (Fotó: Audi Sport)

"Beleegyezett, és még a repülőjegyemet is kifizette. Elmentem a Motorland Aragonra az első hétvégére, és az időmérőn egy erős ötödik hely sikerült. A versenyt viszont esőben rendezték, és azt hiszem, kiestem. Ezután következett Spa, ahol viszont megnyertem az egyik futamot. És ezzel elértük Igor célját, bizonyítottunk, hogy jó a csapata." 

Guerrieri a sikereivel most saját maga alatt is vágta a fát, hiszen Salaquarda a következő, monacói futamra megállapodott Alexander Rossival, aki tudta hozni a versenyzéshez szükséges pénzt. De azért az argentin kezét sem engedte el. 

"Másnap felhívott és megkérdezte, mik a terveim? Visszamegyek-e Argentínába, vagy maradnék Európában? Mert az autómat már kiadta a következő, monacói versenyre Alexander Rossinak. De ha akarok, maradhatok segíteni."

Sok lehetősége otthon nem lett volna, az argentin bajnokságok már elindultak, az összes hely elkelt, így pénz és más lehetőség híján maradt az ISR mellett, és segített a csapatnak a monacói versenyen. Közben jó barátok lettek Filip Salaquardával, aki folyamatosan biztatta őt, mondván: 'ne aggódj, valahogy rávesszük apát, hogy ültessen vissza téged.' Erre Monaco után sor is került.

"A következő versenyt Csehországban, Brnóban rendezték, ami számukra a hazai futam volt, de erre a hétvégére nem találtak versenyzőt a második autóba. Filip nagyon mondogatta, hogy ne aggódjak, az apja engem fog felhívni." 

Guerrieri-salaquarda-wrc.jpg

"A verseny előtti csütörtökön Igor behívott az irodájába, és azt mondta: két dolog, Esteban: Te vezeted a másik autót, de semmiképpen se törd össze, és ha lehet, nyerj. Hihetetlen, de sikerült megnyernem mind a két futamot, Filip pedig harmadik lett az egyiken." 
"Hirtelen ott álltam az összetett harmadik helyen, öt pontra Daniel Ricciardo mögött. Bajnokesélyes voltam mindössze három hétvégével." 

Ezzel már a főnöknek is kezdenie kellett valamit, úgyhogy hamarosan újra csörgött a telefon. 

"Hétfőn Igor megint behívott, és azt mondta: na, most nehéz helyzetbe hoztál! Mit csináljunk? Végül azt ajánlotta, hogy írjunk alá egy szerződést, amiben vállalom, hogy ha eljutok a Formula 1-ben, akkor a fizetésem egy kis része az övé lesz. Ezért cserében finanszírozza nekem a szezon hátralévő versenyeit. Azonnal belementem."

2010 végül élete egyik legjobb szezonja lett, és csak egy hihetetlen eset miatt maradt le a bajnoki címről. Úgy, hogy Monaco mellett még egy fordulót kénytelen volt kihagyni: a hungaroringit. 

"Megérkeztünk, és pénteken nagyon gyorsak voltunk az edzésen. Aztán a gépátvételen az ellenőrök kiszúrták, hogy enyhén sérült az autó alja. Ez amúgy normális a kerékvetők miatt. Nem engedték, hogy versenyezzünk velük, azt akarták, hogy a csapat vásároljon két vadonatúj kasztnit."
"Igor úgy érezte, ez egy merénylet a csapata ellen, mert túl jól szerepeltünk ahhoz képest, hogy egy teljesen új alakulat voltunk. Emlékszem, zokogtam, mikor megtudtam. De ez van, utaztunk vissza Csehországba, és nem versenyeztünk azon a hétvégén." 

guerrieri-unnep-wsr.jpg

Aztán viszont jött Hockenheim, ahol megnyerte a második versenyt, az elsőn pedig második lett. Majd Silverstone, ahol az a bizonyos ragasztószalag eldöntötte, ki (ne) legyen a bajnok. 

"Az időmérő edzésen a második helyen álltam, de rámentem a pole-ra, és megtörtem az autót. A jobb oldali lengőkar eltört, ám volt ennél nagyobb baj. Az egyik rivális versenyző átjött hozzánk, mert Filip feltartotta a gyors körén, de Igor megállította, és végül bunyó lett belőle. A pilótát és Igort is kitiltották a hétvégéről."
"A miénk egy kicsi csapat volt, és Igor volt benne a mindenes. Csapatfőnök, csapatmenedzser és még az egyik vezető szerelő is, hiszen korábban szerelőként dolgozott."

Az ISR csapat megmaradt részére őrült nagy munka várt, hogy a futamra elkészüljön az autó, és nem is maradt mindenre idejük. Az autó egyik első elemét nem tudták tökéletesen rögzíteni, ezért leragasztották egy szalaggal. 

"Egy tíz centis ragasztó volt, semmilyen előnyt nem jelentett számunkra. De Riccardo és Jean Eric Vergne csapata, a Tech 1 Racing valahogy észrevette. Fogalmam sincs, hogyan szúrták ki a fehér autón a fehér ragasztószalagot, de meglátták." 
"A versenyt végül megnyertem, méghozzá egy olyan autóval, aminek három kereke szanaszét állt, hiszen nem volt időnk megjavítani. Emlékszem, Vergne-t tartottam magam mögött, aki végig nagy nyomást helyezett rám."

guerrieri-2010-tapasz.jpg

"Ám a Tech 1 óvást nyújtott be, és az volt a legnagyobb probléma, hogy nem értük el Igort, aki ekkor már repült haza Csehországba. Fellebbezhettünk volna, de nem volt nálunk a szükséges pénz, így Igor nélkül végül nem tudtuk beadni. A végén ezeken a pontokon ment el a bajnoki cím."

Másnap viszont Guerrieri nemes bosszút állt, Ricciardót megelőzve ismét győzött, majd a dobogóra úgy állt fel, hogy száját letapasztotta egy piros ragasztószalaggal. 

Végül aztán a McLaren által nemrég szerződtetett ausztrál is lemaradt a bajnoki címről, amit az orosz Mikhail Aleshin szerzett meg, két ponttal megelőzve Ricciardót, és 15-tel a harmadik Guerrierit. 

Akinek végül nem csak ezen múlt az F1-es karrier. Bár bajnokként tesztlehetőséget kapott volna a Renault-nál, a harmadik hely is közel repítette őt a Formula 1- hez. 

A holtszezonban megkereste őt John Booth, a Virgin Racing csapatvezetője, akit jól ismert, hiszen 2006-ban versenyzett nála a Formula 3 Euroseries-ben. Körülbelül 6-7 millió eurót kellett volna összeszednie, hogy indulhasson az F1-ben, ám az argentin idegenforgalmi- és sportminisztérium nem adott neki támogatást. 

Guerrieri ezen a ponton lett biztos abban, nem lesz belőle F1-es pilóta, bár utána még lehúzott két évet Amerikában, az Indy Lights-ban, mielőtt a túraautózás felé vette volna az irányt. 

Hozzászólások