WTCC - Egy rossz tanács miatt kikosarazta Toto Wolffot a WTCR bajnokesélyese
Egy rossz tanács miatt kikosarazta Toto Wolffot a WTCR bajnokesélyese
Fotó: fiawtcr.com

Egy rossz tanács miatt kikosarazta Toto Wolffot a WTCR bajnokesélyese

LantiLanti
2020/05/09 12:51
Az ember újra és újra rájön, milyen elképesztő történetek szunnyadnak a mélyben egyik-másik WTCR-pilóta esetében. Néha csak egy nevet, egy arcot jegyez meg a néző, holott mögött egy komplett életút áll, megannyi filmbe illő mozzanattal. 

Itt van például Esteban Guerrieri, aki nemrég a WTCR Fast Talk presented by Goodyear podcast-ben mesélt olyanokat, amitől leesett az áll, és sokáig úgy is maradt. Például arról, hogy annak idején, amikor még a formaautózásban próbált karriert építeni, ajánlatot kapott Toto Wolfftól, a Mercedes F1 jelenlegi csapatfőnökétől. Amire egy szép kerek nemet mondott. 

Guerrieri pályafutása úgy kezdődött, mint a legtöbb argentin tehetségé: először el kellett jutnia Európába. A 90-es évek végén viszont úgy tűnt, a családi vállalkozás nehézségei miatt még a gokartozásra sem lesz pénzük. 1999-ben a szülei és két testvére is a buenos aires-i buszpályaudvar mellet lévő üzletükben dolgozott, hogy a család megéljen (ő még akkor iskolába járt).

99-ben Guerrieri pénzhiány miatt szinte semennyit nem versenyzett, ám édesapja nem volt hajlandó elengedni az álmot. Egy nap leültette az egész családot az asztalhoz, és megkérdezte, hajlandóak-e mindannyian áldozatokat hozni azért, hogy Esteban egy évet mehessen az argentin Formula Renault-ban. A tesók beleegyeztek, így 2000-ban a család minden bevételét erre költötték. Nem véletlen, hogy Guerrieri azóta sem felejt el köszönetet mondani a családjának. 

A befektetés pedig megtérült, Esteban 2000-ben bajnok lett Luciano Crespi csapatában (akiknek elmondása szerint még azóta is tartozik egy kis pénzzel), és pont a legjobb pillanatban. Két argentin üzletember ugyanis éppen ekkor fogott bele egy projektbe, hogy helyi versenyzőket juttasson el Európába. 

guerrieri-arg-formula-renaulr.jpg

Guerrieri a válogató után bekerült a nagy trióba, így 2001-ben költözhetett Európába, és a Formula Renault Eurocup-ban mehetett Mariano Altuna (ő egy év után visszatért Argentinába), és egy bizonyos Pechito Lopez mellett. Hárman egy szobában laktak, és szinte mindenben versengtek, legyen szó a klasszikus SEGA Rally-ról, vagy éppen teniszről. 

Az argentin pilóta pályafutása viszont valami miatt nem lehetett zökkenőmentes. 2001 végén szülőhazájában beütött a válság, és az említett program bedőlni látszott. Ekkor Guerrieri apukája és Crespi felkereste a projekt vezetőjét, Julio Gutierrezt (aki később Esteban menedzsere lett), összehozták az ismert európai csapatfőnökkel, Andreas Jenzerrel. Együtt sikerült megoldást találni, így Guerrieri a német Formula Renault-ban folytathatta. 

A Bern közelében található Lyss-be költözött, ahol teljesen egyedül élt, és mivel még jogosítványa sem volt (ekkor még csak 17 éves), mindenhova biciklivel járt. A bajnokságban viszont száguldott, és Christian Klien valamint Bruno Spengler mögött harmadik lett. 

A baj csak az volt, hogy ezzel párhuzamosan Pechito megnyerte az olasz Formula Renault sorozatot, így Guerrieri talpa alatt újra forró lett a talaj. Lopez autójával benevezték a Winter Series-be, és tudta, ha itt most nem dob nagyot, valószínűleg mehet haza Argentínába, és ki tudja, mikor jön újabb lehetőség. De Guerrieri bajnok lett, így maradhatott. Átigazolt Pechito korábbi csapatához, a Cram Competition-hoz, akikkel 2003-ban megnyerte a Eurocup-ot, és második lett Olaszországban. 

Formula-Renault-Eurocup.jpg

Úgy tűnt, minden újra sínen, ám nem is Guerrieri életében kutakodnánk, ha nem jött volna egy újabb akadály. De ezt már mesélje el ő.

"A Formula Renault Eurocup megnyerése után hazamentem Argentínába, és az volt a terv, hogy a következő szezonban a Formula Renault V6-ban fogok indulni. A bajnokságban, amit 2003-ban Pechito nyert meg. Teszteltünk is a Crammal, és minden nagyszerűnek tűnt. Emlékszem, nyár volt, és egyszer csak behívott a menedzserem, hogy beszélnünk kell" - meséli Guerrieri.
"Közölte, hogy hozott pár rossz üzleti döntést, és emiatt sajnos nem tud tovább támogatni. Ki kell szállnia a szerződésünkből, és innentől kezdve szabad vagyok. Teljesen lefagyott az arcom. Ott álltam 2004 elején a Formula Renault bajnokaként, és nem volt semmim."

Pontosabban dehogynem volt, voltak kiváló kapcsolatai, amik sokat érnek a motorsportban. Guerrieri korábban együtt versenyzett Bruno Spenglerrel, akinek akkor Toto Wolff egyengette a pályafutását. 

"Toto sokszor kiment a pálya szélére, megnézett egyes kanyarokat, aztán visszajött, és elmondta mit látott. Jó viszonyban voltunk, és gyors pilótának tartott. Egyszer meg is kérdezte, mi a helyzet velem, de elmondtam neki, hogy van menedzserem. Azt válaszolta, ha egyszer úgy alakul, hogy szabaddá válok, keressem meg. Akkor ő még inkább üzletember volt, de már építette fel magát a motorsportban."

toto-wolff.jpg

Eljött tehát a pillanat, amikor elő kellett keresni Toto számát, csakhogy Guerrieri Argentínában volt, ahonnan nem lehet csak úgy átugrani Európába. 

"Megkérdeztem a korábbi menedzseremet, hogy legalább annyit tudna-e segíteni, hogy vesz nekem egy repülőjegyet Európába. Azt mondta természetesen, így vissza tudtam jönni. A csapatom, a Cram kinyitotta nekem azt a házat, ahol korábban laktam, és szerencsére ott volt még egy Peugeot 306, amire maradt egy hónap biztosítás. Csak egy hónap, és utána lejárt."
"Felhívtam Totót, és mondtam neki, hogy találkoznunk kellene. Autóba ültem és elmentem hozzá Monacóba. De akkor már február vége vagy március eleje volt, és Toto azt mondta, már nincsenek szabad helyek. Korábban be tudott volna tenni az F3-ba mint Mercedes junior pilóta, de mostanra elkeltek a lehetőségek. Azt javasolta, írjunk alá egy szerződést, és aztán lesz időnk 2005-re összerakni valamit."

Ha ezt Toto Wolff ma mondaná egy fiatal tehetségnek, valószínűleg a veséjét is eladná egy tollért, hogy hol lehet aláírni. Az osztrák viszont akkor még nem számított akkora halnak, és Guerrieri gondolkodási időt kért.

"Apukám és a volt menedzserem, Julio is azt tanácsolta, ha nem tud idén beültetni valahova, akkor ne írjak vele alá semmit. Ki tudja, lehet, hogy nem hoz össze semmit, de a szerződés akkor is ott lesz. Ezért végül nemet mondtam. Utólag visszanézve az egy olyan pont volt, ahol könnyen máshogy alakulhattak volna a dolgok. Persze a jó kapcsolat így is megmaradt Totóval, de szerződés nem lett."

A kalandok viszont szigorú sorrendben követték egymást az argentin életében. Mivel alig volt hátra pár hét a szezonkezdetig, Guerrieri esélyei szűkösek voltak. Végül a Cram csapatfőnöke, Marcello Rosei talált neki egy elég érdekes lehetőséget. 

Az akkor nem túl acélos olasz Formula 3-ban versenyezhetett volna egy olyan csapatnál, amelynek főnöke mozgáskorlátozott volt. A megállapodás értelmében a versenyzés mellett Guerrieri dolga lett volna fuvarozni a főnökét. De ez élet újabb fordulatot hozott, és betoppant Enrice Scalabroni, a BCN Competicion vezetője. 

F3000_guerrieri.jpg

Egy héttel a szezonkezdet előtt tesztlehetőséget adott neki a csapat Formula 3000-es autójával. Guerrierinek arra sem volt pénze, hogy Barcelonába utazzon, és Cram csapatfőnöke segítette ki egy repjeggyel. A teszt viszont annyira jól sikerült, hogy Esteban egy héttel később már Imolában versenyzett a Formula 1-es hétvégén. 

A Formula Renault után óriási ugrás lehetett az F1 akkori előszobájának számító F3000 a maga közel 500 lóerős autóival, de Guerrieri nem ment rosszul, dobogóra állt Hockenheimben, és hetedik lett összetettben, Pechitóval azonos pontszámmal. 

Ekkor jött az újabb nagy lehetőség, amivel viszont nem sikerült élnie. Az F3000 legjobb újonca lett, és mivel csapatfőnöke jó viszonyban volt dr. Helmut Markóval, beajánlotta Guerrierit, aki nem sokkal később meghívást kapott egy jerezi tesztre. Pénze persze még mindig nem volt, ezúttal a menedzsere, Julio (aki egy hónappal Wolff kikosarazása után újra leszerződött vel) segítette ki; ő állta az utazás és a teszt költségeit. 

Guerrieri viszont korábban még sosem dolgozott angol csapattal, és utólag úgy érzi, mentálisan még nem állt készen erre a feladatra. A teszt nem sikerült rosszul, de meggyőző sem volt, így végül nem kapott szerződést. 

Akkor még nem tudta, de 2005-ben az ardenes Chris Horner vezetésével elindult a Red Bull F1-es csapata. Tehát ha akkor sikerül nagyot dobnia, nagyon máshogy is alakulhatott volna az élete. Így sem panaszkodhat, és egy következő cikkben hamarosan tovább meséljük majd Guerrieri hihetetlen kalandjait. 

Hozzászólások