WTCC - Forradalom a Ladánál
Forradalom a Ladánál
Fotó: Lada Sport

Forradalom a Ladánál

LantiLanti
2014/11/20 12:24

Szerencsére nem olyanra, mind a nagy októberi, de forradalomra készülnek az oroszok, egészen pontosan a Lada WTCC-s csapata, az elmúlt évek bukdácsolása és esetleges eredményei után jövőre egy szinttel feljebb kívánnak lépni az új Vestának köszönhetően. És ez nem csak jól hangzó frázis, a Priora utódja tényleg korszakváltás a Lada életében.

Az Autosport magazin ma terjedelmes cikkben foglalkozik a márka jövőre debütáló WTCC-s autójával, amelyben megszólal az kocsi főtervezője, a Lada Sport vezetője és a pilóták közül James Thompson is. Nem állítom, hogy a négyoldalas írás minden betűje sosem hallott információkat tartalmaz, ezért megpróbálom összefoglalni a lényeget, is kigyűjteni azokat a részeket, amelyek tényleg újdonságot jelent az eddig ismert információkhoz képest.

A cikk elején JT egyből kiemeli a Lada versenyprogram megújulásának egyik legfontosabb tényezőjét, az új vezetőség elkötelezettségét. Bo Andersson elnök annyira eltökélt, hogy gyakorlatilag összekötötte az utcai és a TC1-es Vesta fejlesztését, sőt a versenyautó hónapokkal a széria változat megjelenése előtt a közönség elé fog lépni. Ugyanez az elszántság jellemzi a főtervező Steve Mattint is.

"Mindketten igazi túraautó rajongók, és nagy lelkesedéssel vágtak neki a projektnek. A Moszkvai Autókiállítás során a kivetítőkön folyamatosan váltogatták egymást a videók; egy utcai autó, majd egy versenyautó, 50:50 arányban. Pont ez az a hozzáállás, amire mindig is vágytunk" - mondta Thompson az Autosportnak.

Ahogy a koncepcióautó bemutatásakor is elhangzott, a Mattin vezette tervezőcsapat szoros együttműködésben dolgozott a Lada Sport szakembereivel.

"Jó néhány találkozónk volt velük. Egy nagy, amikor az aerodinamika kérdéseit beszéltük át, és egy másik jelentősebb, amikor a technikai szabályokat egyeztettük. Mivel egyelőre egy koncepcióautó építettünk, részletekben eltértünk a pontos előírásoktól, de már ez is 95%-ban megfelel a szabályoknak. Semmi értelmét nem láttuk annak, hogy nagy tervezési szabadságot élvezve létrehozunk valamit, aztán a tényleges versenyautó egészen más legyen, amikor kigördül a műhelyből" - vettet át a szót Steve Mattin főtervező.

Lada_vesta_bemutato_5

Az új Vesta nem csak versenyautóként, de az utcai változatban is forradalmasítja az autó fogalmát a Ladánál. A tulajdonos Renault-Nissan csoport eredményeket szeretne látni az orosz gyártótól, éppen ezért új alapokra helyezik a márkát, ami jól láthatóan minőség- és dizájnbeli előrelépést jelent. A tervezés és a külalak tekintetében Mattin és csapata kapta a feladatot, hogy átfogóan megreformálja a Ladát, de a Volvo valamint a Mercedes korábbi dizájnere nem volt könnyű helyzetben az elején.

"Komoly kihívás volt, hiszen egy teljesen más környezetbe, más kultúrába kerültünk, és maga a vállalt sem volt olyan szinten, mint azok, ahol korábban dolgoztam. Több műszaki a költségvetési korlátot is be kellett tartanunk a Vesta tervezésénél, mivel fontos szempont volt, hogy olcsó legyen az autó. A kezdő ár 400.000 rubel (2 millió forint) lesz. Ennek ellenére drasztikus előrelépést tapasztalhatnak majd az eddigiekhez képest. Egy valódi tervezési forradalmat indítottunk el a Ladánál, és szinte semmit nem tartottunk meg a múltból. A Vesta egy teljesen új platform, és egy óriási fejlődés; nagyon modern és dögös."

Mattin és csapata teljesen tiszta lapot kapott a vezetőségtől, ők pedig úgy döntöttek, egyedi arculatot szeretnének adni a Lada össze autójának. Így született meg az X-koncepció, melynek lényege - ahogy a neve is mutatja - hogy az autók első formaterve egy X betűt alkot.

A jelentősen megemelt műszaki és tervezési színvonal a WTCC-s programnak is jót tesz, hiszen Victor Shapovalov és csapata rengeteget szenvedett a korábbi alaptípusok (110, Priora, Granta) fapadossága miatt. Bár egy még el sem készült autóról butaság lenne vélemény mondani, a Ladánál szinte mindenki nagy reményeket fűz a TC1-es Vestához, amellyel a hírek szerint minimum három évre terveznek az oroszok a WTCC-ben.

"Idén az is csoda volt, hogy egyáltalán oda tudtunk állni a rajthoz az év elején. De sikerült, és ez a lényeg. Most viszont már tudják a Ladánál, hogy ha fejlődést akarnak, akkor mindent munkát alaposan kell elvégezni. Óriási változás, hogy az utcai és a versenyváltozat fejlesztése kéz a kézben halad (erre egyébként csak a TC1 óta van lehetőség); ég és föld a különbség. Pontosan tudjuk, mit hogyan csináljunk, és januárban kezdődnek a tesztek" - latolgatott Thompson.

Lada_vesta_bemutato_1

Bármennyire is ígéretesnek néz ki a Vesta, és bármennyi tapasztalatot is gyűjtött a csapat a Grantával, mégis csak egy teljesen új autóról lesz szó, így nehéz meghatározni az elvárásokat, főleg, hogy a riválisok az idén használt technikákat viszik tovább.

"Amennyire én tudom, hivatalosan még senki nem fogalmazta meg, hogy a Citroënt akarjuk megverni, de az új autóval egyértelműen a Chevrolet és a Honda szintjét célozzuk meg" - mondta David Scott versenymérnök.

Bár az új Vesta jelentős részben Oroszországban készül, információnk szerint minden eddiginél nagyobb szerepet kapnak a külföldi partnerek, azaz az ORECA, és a Marco Calovolo vezette Hexathron Racing. A privát francia óriáscég például már dolgozik az 1.6 turbós motoron.

"Nem készül teljesen új motor, de talán úgy helyes, hogy igen mélyreható változtatások lesznek. A végleges változat nagyon hasonlít majd a Moszkvában bemutatott autóra, a Grantához viszonyítva pedig óriási előrelépést jelent majd" - fogalmazott Victor Shapovalov, a Lada Sport csapatfőnöke.

Az egyetlen probléma ezúttal is az időhiány lesz, hiszen az Eurosport Events jövőre megint a tengerentúlon, Argentínában szeretné kezdeni a szezont, ami jelentősen lerövidíti a téli holtidőszakot a csapatok számára. Információink szerint lesznek olyanok, akik az utolsó pillanatig tesztelnek majd, és repülővel viszik az autókat Termasba, vállalva az ezzel járó pluszköltséget. Abban viszont mindenki egyetért a Ladánál, hogy az ideinél drasztikusan jobb lesz a szezonkezdet az új autóval.

Hozzászólások