WTCC - FIA bizottsági tag lett az első magyar WTCC pilóta
FIA bizottsági tag lett az első magyar WTCC pilóta

FIA bizottsági tag lett az első magyar WTCC pilóta

LantiLanti
2014/12/18 17:12

Nem, nem Michelisz Norbi döntött úgy, hogy felhagyva az aktív versenyzéssel inkább a Nemzetközi Automobil Szövetségben folytatja pályafutását. Az éles logikával megáldottak pedig ebből mindjárt ki is találhatják, hogy ezek szerint nem a Zengő Motorsport pilótája volt hazánk első WTCC-s indulója. Nem bizony!

Amikor a Túraautó Világbajnokság kezdeti időszakáról beszélünk, általában 2005 a kulcsdátum, hiszen Marcello Lotti ekkor emelte világbajnoki rangra addig Európa-bajnokságként futó sorozatát. Csak ritkán szoktuk megemlíteni, hogy valójában nem ez volt az első alkalom, hogy a legjobb túraautósok vb-címért küzdhettek.

Jóval korábban, még a Group A időszakban is akadt egy kísérlet arra, hogy az addig igen sikeres EB mellett világbajnokság is legyen, ami 1987-ben meg is valósult. Az első WTCC szezon 11 fordulóból állt, Monzában kezdődött, majd Jarama, Dijon, a Nürburgring, Spa, Brno, Silverstone, Bathurst (Ausztrália), Calder (Ausztrália), Wellington (Új-Zéland) és Fuji következett.

Ez a VB még nagyban különbözött a mostanitól, hiszen nem a sprintversenyzésről szólt. Hat 500 kilométeres, egy 1000 kilométeres (Bathurst), két 3,5 órás, egy négyórás (Jarama) és egy 24 órás (Spa) futam alkotta a programot, egy autón pedig minimum két versenyző osztozott. Kicsit olyan volt, mint ma a Blancpain Endurance Series, csak kistúraautókkal.

A mezőny tele volt gyári támogatott Fordokkal és BMW-kkel, akadt jó pár Alfa Romeo és Maserati is, a tengerentúli futamokra pedig beszállt a Holden. Ennek ellenére elég zűrösre sikerült a szezon, rengeteg kizárással és visszássággal; talán nem is véletlen, hogy a következő évben már ismét csak az ETCC-t rendezték meg. Ám most nem erről szeretnék írni.

Azt sokan tudják, hogy a '87-es VB-t Roberto Ravaglia nyerte (a párosításokban történt kavar miatt egyedül). Néhány azt is, hogy olyan nevek mentek a bajnokságban, mint Klaus Ludwig, Steve Soper, Roland Ratzenberger, Johnny Cecotto, Frank Biela, Joachim Winkelhock, Andy Rouse és még folytathatnánk. (Akit érdekel a túraautózás története, és ezek a nevek ismeretlenek számára, keressen rájuk a neten, mert mind nagy klasszisok voltak a maguk idejében).

Azt viszont valószínűleg már kevesen tudják, hogy magyar résztvevője is volt az első WTCC szezonnak, ráadásul nem is egy. Egészen pontosan három, a legendás konstruktőr (akinek történetei megérdemelnének egy vaskos könyvet) Cserkúti József "Öcsi", Szabó András valamint Móczár Péter. Utóbbit nemrég megválasztották az FIA TouringCar Comission (Túraautó Bizottság) egyik tagjának, amihez ezúton is gratulálunk. De azt gondolom mindenki érzi, ez jó ürügy egy kis múltidézéshez.

Cserkúti József BMW M3-a Jaramában.

Móczár Péter 1985-ben már kipróbálta magát az ETCC-ben egy külföldi csapat színeiben, ám Zolderben sajnos nem sikerült célba érni a BMW 635 CSi-vel.

1987-re Péter megvásárolta Cserkúti Öcsi BMW 635-ösét, aki arra ez évre egy 996 kilós, 2.5 literes, 16 szelepes 300 lóerős BMW M3-at épített magának. A szezon elején még a teljes vb-re terveztek, ebből azonban végül csak három futam lett, vélhetően azért, mert a bajnokság anyagi gondokkal küzdött, így az akkoriban még általános rajtpénzt és helyezéspénzt nem tudták kifizetni, sőt, a csapatoknak kellett csengetnie.

Az első futam a monzai volt, ami botrányba fulladt, a magyaroknak viszont remekül sikerült. A Ford Sierrákat szabálytalan motorvezérlő elektronika, a gyári BMW-ket pedig a túl vékony, és szabálytalan anyagból készült tetőlemez miatt zárták ki, a győzelmet így végül Allan Moffat és John Harvey szerezte meg a V8-as Holden Commodore-ral.

A Cserkúti József - Szabó András - Toni Fischhaber hármas az abszolútban a negyedik (!!!) helyen végzett az M3-mal, a kategóriájukban pedig másodikak lettek. Az egyel kisebb géposztályban szereplő Móczár Péter - Marco Curti - Hans Kalaschek trió 13-ként ért célba, ami a kategória hatodik helyet jelentette számukra.

Mindkét magyar egység ott volt a második, jaramai versenyen, ám ekkorra már a gyári csapatok is orvosolták a kezdeti problémákat, így a monzaihoz hasonló eredményt nehéz lett volna elérni. Cserkúti Öcsi azért így is kilencedik lett, ezúttal Curtival az oldalán (kategória hetedik), a Móczár - Szabó kettős viszont nem tudott rajthoz állni az időmérőt követően.

A harmadik és egyben utolsó vb-s magyar szereplésre Brnóban került sor, ahol Cserkúti és Móczár együtt indult az M3-mal Fischhaberrel kiegészülve. Az eredmény egy abszolút 16., kategória 12. hely lett.

Móczár Péter '88-ban is visszatért az ETCC-be, az osztrák Karl Oppitzhauser oldalán két versenyen indult egy Ford Sierra RS500-al, ám sajnos egyik futamot sem sikerült befejezniük.

Amint láthatjátok, a 2000-es évek előtt is voltak kiváló túraautós pilótáink, akik nemzetközi szinten is bizonyítottak.

Hozzászólások