WTCC - Fékevesztett pályatanulás a teszten
Fékevesztett pályatanulás a teszten
Fotó: WTCC Media, Zengő Motorsport

Fékevesztett pályatanulás a teszten

LantiLanti
2014/06/20 15:06

Elég hosszú ideje követem már nyomon az MST Live Timingon a WTCC pénteki tesztjeit, de ilyet még sosem láttam. Ennyi lila és zöld szektor még sosem villogott a képernyőn a harminc perc során, mint most Spa-Francorchamps-ban. Persze nem kell meglepődni, a pálya a legtöbb csapat és pilóta számára ismeretlen, ráadásul hosszú (7 km) és technikás, így mindenki óvatosan vágott neki vonalvezetés beégetésének.

Ez eredményezte azt, hogy szinte minden körben javítottak a versenyzők, és sorra dőltek meg a legjobb szektoridők is. Mindenki biztonsági fokozatban kezdett, aztán óvatosan növelte a tempót. Közben, csak úgy "spa-san" a pálya hátsó részén elpityeredett az eső is, de csak pont annyira, hogy icipicit taknyos legyen az aszfalt.

Michelisz Norbi számára sokszorosan is a tanulásról szólt az első 30 perc. A felvezető cikkekben már olvashattátok, hogy Gabriele Tarquini, Gianni Morbidelli, Tiago Monteiro, James Thompson vagy éppen Mehdi Bennani mennyit versenyzett már itt, miközben a magyar pilóta pontosan az első kilométereit teljesítette az ardenneki pályán.

Így aztán Norbi kezdő körei a szokottnál is óvatosabbak voltak, az első gyors körét egyből meg is szakította, és bejött egy kis finomhangolásra. Kb. 5 percet töltött a fiúknál, majd következett egy komolyabb etap a pályán, amely során futott egy 2:32.182-t és egy 2:32.0-s kört is. Előbbivel egy ideig az ötödik helyen állt, utóbbinál pedig a középső szektorban maradt egy picit, az első és az utolsó alapján viszont többet is gyorsulhatott volna.

Persze, ahogy azt rengetegszer leírtam már, ilyenkor nem a köridő a fontos, hanem az érzés az autóban. Norbi pedig láthatóan falta az információkat, volt olyan, hogy egymást követő két kör során kerek egy másodpercet gyorsult az első és a második szektorban is. Fokozatosan emelte tehát a tempót, és végül 8 perccel a leintés előtt kijött egy rövidke kerékcserére.

Michelisz_spa_box_teszt

A Zengő Motorsport beszámolója szerint egy picit jobb állapotú, de használt szett ment fel a Civic-re, miközben a többiek közül sokan új gumira váltottak a végén. A teszt ugyanis nem tartozik bele a hétvége hivatalos programjába, tehát a gumiszabály sem vonatkozik rá, azaz ha van rá pénzed, akár körönként tehetsz fel új slickeket.

Az utolsó etapban Norbi tovább gyorsult, valamennyi szektorban ekkor futotta a legjobb részidőt, és végül 2:27.625-nél állt meg az óra, ami egy kilencedik helyet jelentett. Bennanit sikerült megelőzni, Monteirotól és Tarquinitől viszont sokat kapott, a portugál 2, az olasz 1.8 másodperccel ment jobb időt nála. Ez betudható az új guminak, és két gyári versenyző sokkal nagyobb tapasztalatának.

Ha megnézzük a szektorokat, az elsőben egyetlen tized, a harmadikban pedig hat tized a lemaradás Monteirohoz képest. A legtöbbet tehát a leghosszabb középső szektorban kapott Norbi, ott Monteiro 1.2, Tarquini pedig 1.3 másodperccel jobb a zengős pilótánál.

Maradva a magyaroknál, Nagy Norbi számára sajnos borzasztóan indult a hétvége, fél órával az edzés kezdete előtt nem akart beindulni a Campos SEAT, úgyhogy a spanyol csapat szerelői nekiláttak a motorcserének. A helyszínen dolgozó kollégák szerint egy installációs kört sikerült összehozni az újonc pilótának.

Ami a nemzetközi mezőny illeti: a vártnál jobb a Honda, Monteiro harmadik, Tarquini ötödik lett a gyári Civic-kel. A hátrány már kevésbé tetszik, a portugál kerek egy másodpercet, az olasz 1.3-at kapott a győztes José Maria Lopeztől. Az argentin megint elképesztőt ment, hét tizedet adott Yvan Mullernek, és 1.2-t Sebastien Loeb-nek.

Erősen szerepelt a két Campos Chevrolet is, ami nem meglepetés, hiszen Hugo Valente és Dusan Borkovic is tesztelt Spa-ban még a szezonnyitó előtt, tehát azon kevés pilóták közé tartoznak, akik már TC1-es géppel is mentek a belga pályán. Spa nehézségét mutatja, hogy a negyedik Citroennel Ma Qing Hua csak nyolcadik lett, 2.7 másodperccel lemaradva Lopeztől. Persze a kínai Moszkvában is gyorsan tanult, úgyhogy még nem kell elővenni a lapátot.

A Lada ígéretéhez híven szenved, James Thompsonék több mint négy másodpercet kaptak a Citroentől, de legalább mindhárom autó komolyabb hiba nélkül teljesített több mint 10 kört. Ez még egy küszködős hétvége lesz, aztán Termasban jöhet a fejlesztőcsomag.

A spai teszt végeredménye:

Teszt_spa

A spai hétvége szombat reggel kilenckor folytatódik az első szabadedzéssel, amelyet élőben, magyar kommentárral nézhettek a hosszabbitas.hu-n.

Hozzászólások