WTCC - Fejlesztések érkeztek a Chevrolet-khez
Fejlesztések érkeztek a Chevrolet-khez
Fotó: WTCC Media

Fejlesztések érkeztek a Chevrolet-khez

LantiLanti
2014/09/17 12:29

Nem lőttünk mellé, amikor gyanú ébredt bennük Dusan Borkovicék titkolózása miatt. A Campos Racing valóban nem csak azért röptette Európába Hugo Valente autóját, hogy kipróbáljanak pár beállítási megoldást, és lehetőséget adjanak Mato Homolának; a spanyol csapat új fejlesztéseket is tesztelt Spanyolországban.

A TC1-es Chevrolet Cruze-okat az amerikai márka korábbi gyári partnere, az RML építette, ám kizárólag privát alapon, a gyár támogatása nélkül. Rendkívül rövid idő alatt hat TC2T-s autót alakítottak át az új szabályok szerint, és az eredmények is azt mutatják, kiváló munkát végeztek.

A szezon első felében a Chevy-k simán a gyári Hondák és Ladák előtt jártak az erősorrendben, a Citroenen kívül egyedül nekik sikerült pole pozíciót szerezni és futamot nyerni. A privát alapon működő programok egyik hátránya azonban, hogy nincs lehetőség folyamatos fejlesztésekre, így a bajnokság előrehaladtával a Cruze-ok veszítettek versenyképességükből.

Egy privát programban mindent a partnercsapatok pénztárcája határoz meg. Ha meg tudnak fizetni egy fejlesztőcsomagot, akkor lesz, ha nem, akkor nyilvánvalóan nem. Most úgy tűnik, volt keret a Campos Racingnél, az All-Inkl.com Racingnél és ROAL Motorsportnál, mert az RML főtervezője bejelentette, a hosszú nyári szünet alatt reszeltek ezt-azt az autón.

"A tervezési és fejlesztési ciklus rendkívül rövid volt a tél során, ezért pontosan tudtuk, idővel lehetőség nyílik bizonyos területek javítására. Az aero program például sok ismétlésből álló folyamat, így a sikere egyértelműen időhöz van kötve. Igen keveset tudtunk tesztelni az autóval a szezon előtt, gyakorlatilag csak arra volt időnk, hogy kiküszöböljük a gyermekbetegségeket. A potenciál viszont a tervezés során "belekerült" az autóba, így a versenyhétvégék során tudtuk optimalizálni a technikát" - mondta Mark Way.

MUNNICH_chevrolet_spa

A főtervező arról is beszélt, hogy az ilyen mértékű szabálymódosítások esetén a gyártók elveszítik az addig érvényes viszonyítási kereteket. Bár az RML-nél az egész fejlesztés során érezték, jó munkát végeznek, ezt mérhető módon nem tudták kimutatni, hiszen nem volt mihez hasonlítani a szélcsatornában, fékpadon vagy éppen a tesztpályán kapott adatokat.

"Egy külön versenyt futottunk a szezonkezdet előtt, 22 hét alatt terveztünk meg és építettünk hat autót. Ha őszinte vagyok, nem számítottunk arra, hogy ennyire eredményesek leszünk."

A szezon kezdeti Chevrolet előnyt aztán a versenyek előrehaladtával fokozatosan lemorzsolta a Honda és a Lada, mivel az RML-nek nem volt lehetősége új alkatrészeket gyártani a Cruze-hoz.

"Hiányzott a fejlesztés és a teszt. Három nagyszerű partnercsapatunk van, de az anyagi lehetőségeik végesek, mi pedig nem rendelkezünk más támogatással ebben a programban. Kevés alkalmunk volt tesztelni a versenyhétvégéken kívül, így az autó optimalizálása lassan haladt. Az a tény, hogy a Citroen mellett a Chevrolet az egyetlen márka, amely időmérőt és futamot is tudott nyerni megmutatja, milyen nagyszerű munkát végeztünk a tervezés során" - folytatta Way.

CORONEL_spa_Chevrolet

És akkor térjünk rá a lényegre, a két hónapos nyári szünet során kipróbált fejlesztésekre.

"Szoros együttműködésben dolgoztunk a partnercsapatainkkal, hogy olyan fejlesztéseket adhassunk nekik, amik igazán megérik a befektetést. Három különböző partner esetében előny, hogy ha mindhárman ugyanazt a visszajelzést adják, akkor az biztosan úgy is van. A pilóták és a mérnökök meglátásait összegezve egy teljesen új geometriájú futóművet terveztünk, illetve az olyan időigényes területekén hozzányúltunk egy-két dologhoz, mint az aerodinamika."

Way szerint a nyáron készített fejlesztéseknek azonnal látható és érezhető hatása lesz az autókra, ahogy ő fogalmaz, a stopperóra is meg fogja mutatni. A következő két pálya karakterisztikáját ismerve úgy véli, inkább Sanghajban lesz majd szembetűnő az előrelépés.

"A Campos Racing hazaröptette az egyik versenyautóját az Argentína és Peking közti szünetben, így velük közösen dolgozva tudtuk tesztelni az új alkatrészeket Barcelonában. Az ő két versenyzőjük ment a kocsival, illetve kipróbáltak egy új pilótát is, mi pedig magabiztosak vagyunk, hogy fejlesztések tényleges előrelépést jelentenek."

VALENTE_spa_chevrolet

Egy háromgyártós bajnokságban viszont szinte soha nincs megállás. A nyári szünetben nem csak az RML-nél dolgoztak az autókon, így könnyen lehet, hogy a mostani futóműfejlesztések éppen csak arra lesznek elegendőek, hogy a Chevrolet-k tartsák az iramot a Hondákkal és a Ladákkal. Aztán hamarosan véget ér a szezon, és el kell kezdeni készülni a 2015-ös évadra.

"Már most van jó néhány ötletünk, hogy mely területeken lehetne további előrelépést elérni. Sajnos nem tudunk olyan ütemben haladni, mint amire az RML normál helyzetben (értsd gyári támogatással) képes lenne, hiszen figyelembe kell vennünk a partnereink költségvetési korlátait is. Folyamatosan mennek a tárgyalások köztünk és a csapataink között a 2015-ös évvel kapcsolatban, és hamarosan újabb hírekkel jelentkezünk" - zárta Way.

Ahogy arról a WTCC Blog korábban már beszámolt, a Chevrolet 2016 végéig szerződött az RML-el, így a következő két évben még biztosan találkozunk a privát Cruze-okkal a Túraautó Világbajnokság mezőnyében.

// ]]>

Hozzászólások