WTCC - Ez nem Formula 1, nem Le Mans, és nem WRC! Ez TCR!
Ez nem Formula 1, nem Le Mans, és nem WRC! Ez TCR!
Fotó: fiawtcr.com

Ez nem Formula 1, nem Le Mans, és nem WRC! Ez TCR!

LantiLanti
2019/11/29 11:56

Ez az oldal évek óta folytat mérsékelt sikerességű hadjáratot azért, hogy az F1-en szocializálódott magyar autósportos közönség egy picit jobban megértse a motorsportok egyéb, nagyon más műfajait is. 

Ma megint sikerült nyolc óránál többet aludnom, talán ezért érzem ismét az erőt arra, hogy szőnyegre hívjam az értetlenkedők oszlopnyakú táborát, és megbirkózzunk egy újabb menetben a 'de miért' jelige alatt. 

Mi a fene lehetne más a téma, mint a 'de miért kell a BoP'. És a szokásos aranymondás: 'a BoP mellett semmi értelme pénzt költeni a fejlesztésre. Építs egy szar autót, aztán majd úgyis felhúzzák.' Na meg ez: 'miért nem megy mindenki annyival, amennyivel tud, aztán győzzön a jobb.'

Bár nem látok bele mindenki fejébe, az az érzésem, az okozza a legnagyobb problémát, hogy a magyar autósport rajongók nagy része a motorsport csúcsát szopogatva nőtt fel. F1, Le Mans, Rali Világbajnokság. És mindent ezekhez viszonyít.

De ez nem Formula 1, nem Le Mans és nem Rali VB. Ez TCR!

Teljesen más filozófia. Az előbbi három elképesztő pénzeket mozgat meg, elsősorban a gyártók zsebéből. Ott tényleg az a lényeg, hogy adott egy szabálykönyv, oszt' építsen mindenki, amit tud. És ha eljön a tavasz, elvisszük a teknőket a pályára, és megnézzük, ki vakarta hatékonyabban a fejét a télen.

4c5061d72b9ab3128464972a8a35e83f.jpg

De ez TCR! Egyszer és mindenkorra próbálja meg megérteni, akit érdekel a dolog, hogy teljesen más filozófia. 

A BoP, azaz a teljesítménykiegyenlítés a TCR-ben nem egy utólag hozzáadott pótlék. Nem egy opció. Ez nem úgy történt, hogy megcsinálták a kategóriát, aztán észrevették, hogy nem elég izgalmas, és valaki fölszólalt a 'mittingen', hogy mi lenne, ha kicsit belekavarnánk a bablevesbe. 

A TCR kategóriát alapból így tervezték. Ez volt az üres lap tetejére írva. Ez volt az első sor. A filozófia alapja. Nincs TCR BoP nélkül!

A BoP feladata ugyanis nem csak az, hogy izgalmassá tegye a bajnokságokat. Ennél is fontosabb, hogy alacsonyan tartsa a költségeket. Kérdezd meg bármelyik gyártót, hogy mi az autósport legdrágább elme, és tízből tíz azt fogja mondani, az R&D. A fejlesztés. Nem a versenyeztetés, nem a sztárpilóta, nem az utazás, és még csak nem is a csitti-fitti motorhome. A fejlesztés!

Akár tetszik, akár nem, a BoP lényege pont az, hogy ne érje meg euró milliókat költeni arra, hogy három tizeddel gyorsabb legyél pár pályán. És ez pontosan ugyanolyan legitim része az autósportnak, mint a fejlesztési versenyre alapuló modell. Más kérdés, hogy a magyarok nagy része most találkozik vele először, és bámul nagy kerek szemekkel.

Azok a gyártók, akik TCR autót építenek, ezt PONTOSAN TUDJÁK. Ők nem most látnak először BoP-t. Teljesen tisztában vannak vele, hogy mi a csízió. Van egy teljesítmény tartomány, és azon belül kell lennie az autódnak. Ha felfele kilógsz, leszabályoznak. Ha lefele kilógsz, agyonvernek. 

b9d9d62e74c2bdcdfaf0cacd8a55029c.jpg

Mondom még egyszer, ők ezt pontosan tudják, ismerik a rendszert. Tudják, hogy ez nem olyan, mint az F1-es fejlesztési verseny. Ezért próbálnak minél közelebb lenni a tartomány tetejéhez, és közben azon dolgoznak, hogy az autó jobban vezethető, masszívabb, szerelhetőbb, költséghatékonyabb legyen.

Mert amíg F1-es, LMP1-es és WRC autóból csak pár darab készül, addig a TCR gépeket ügyfeleknek gyártják. Fiatal suhancoknak, akiket apu pénzel, félprofiknak, hobbistáknak, pocakos úrvezetőknek. Mert ez is a filozófia része.

A WTCR a kirakat, a reklámszünet, a jéghegy csúcsa. De a lényeg alatta van. A regionális és nemzeti bajnokságok sora, ahova a gyártók több száz versenyautót adtak már el. Ugye, mennyire más a filozófia? Az F1-ben, LMP1-ben, WRC-ben csak pár darab autó épül a gyári csapat számára, a TCR viszont tömegtermék. Itt szempont az ár, szempont a széles működési tartomány, és hogy milyen kedves az ügyféllel a hospitality-s lány. 

Nyissatok új lapot a fejetekben! Ez egy teljesen más világ. Az F1 felől közelítve sosem fogjátok megérteni a TCR működését. 

A TCR lelke a BoP. Ez a filozófia csak így működik. Ha kiveszed a BoP-t, összedől az egész. A megteszed, a jelenleg bent lévő gyártók 80% azonnal kiszáll, mert nem akar pénzt költeni a fejlesztési versenyre. Ők olcsó autót akarnak, amit el lehet adni az ügyfeleknek. 

unsorted_mixed_154.jpg Fotó: wheelsage.org

Volt, amikor a túraautózásban is működött a fejlesztési verseny. Úgy hívták, SuperTouring. Csődbe ment. Nemrég történt egy újabb hasonló kísérlet, a TC1. Tudjátok, hol van? Valahol együtt ül egy kocsmában búbánatosan a SuperTouringgal. Mert ugyanaz lett a sorsa. 

Az autógyártók jelenleg nem hajlandóak fejlesztési versenyt finanszírozni a túraautózásban. Részleges kivétel a DTM, ami egyrészt nem igazi túraautó, másrészt csak azért tud fennmaradni, mert a német autógyárak pénzelik. De ott is erősen bekorlátozták a fejlesztéseket, pont a fenntarthatóság miatt. 

Ha egy dolgot magaddal viszel ebből a cikkből az legyen ez: nincs TCR BoP nélkül! Azonnal összedől, megszűnik. Ez nem egy opció, ez a koncepció alapja. Ezért teljesen felesleges arról beszélni, hogy mi lenne, ha. Nincs ha! BoP van, fogadd el! 

Azoknak pedig, akik szerint szar autóval is lehet valaki sikeres a BoP miatt, ajánlanék egy érdekes olvasmányt. Nem lesz hosszú. Úgy hívják WTCR 2019 összetett bajnokság állása. 

Alig telt el négy év, és a régebbi autók már kezdenek kiszelektálódni. Az Audi, a Volkswagen és a Cupra egy-egy győzelemre még jó, a privát fejlesztésű Alfa Romeo egy-két pályán erős, de a bajnoki címre csak a három nagy, a Hyundai, a Honda és a Lynk & Co esélyes. 

e418e9656db53e62804b43dccbddaee4.jpg

Ennyit arról, hogy a BoP bárkit helyzetbe hoz. 

Hogy jó-e a BoP? Nem, nem az. Sokkal jobb lenne valódi fejlesztői versenyt látni. De ki fogja finanszírozni? Ti, magyarok, kifizetitek? Ti, akik (tisztelet a kivételnek) folyton ingyen stream-et kerestek? Ti akik fel vagytok háborodva a reklámszünetek miatt? Ti, akik ad-blockerrel nézitek a honlapokat? 

Nem jó a BoP! Sokkal jobb lenne nélküle. De ez a realitás. És ez is legitim része az autósportnak. Csak át kell kicsit kattintani az agyat. Ez nem F1, nem Le Mans, nem WRC. Ez TCR!

Hozzászólások