WTCC - Engstler papa száz élete
Engstler papa száz élete

Engstler papa száz élete

LantiLanti
2013/07/31 14:20

Engstler_Aut_kupa_25

Aki csak mostanában kezdte el figyelemmel kísérni a WTCC történéseit, az a Team Engstler csapatának tagjait csupán a sor végén kullogó lúzerek szánalmas gyülekezetének gondolhatja. Pedig rájuk is sütött már fényesebben a nap, a csapattulajdonos Franz Engstler például (akit mindenki csak „Engstler papának” hív, pedig még csak 52 éves) két esztendeje futamot is tudott nyerni.

A sportszerető közönség meglehetősen hálátlan népség, hiszen ennél a bizonyos németországi győzelemnél (amelyhez az is kellett, hogy Michelisz Norbi vezető helyről a gumibálák közt végezze) sokkal többen emlékeznek arra, amikor Engstler papa 2009-ben éllovasként csapta el a safety cart Pau-ban. „Túl lassan jött ki, és még a vonal előtt kihúzódott balra, én meg nem tudtam mit tenni” – próbálta kétségbeesetten bizonygatni, hogy esélye sem volt a kanyarból hirtelen előtűnő biztonsági autó ellen.

Engstler_pau_crash

A szégyen bélyege rajta maradt. Az sem érdekelt különösebben senkit, hogy pár hete Portóban azért stukkolta le a BMW-vel az ott sertepertélő műszaki mentőt, mert Hugo Valente hátulról megtolta egy kissé. Engstler 2011-es oscherslebeni diadala pedig igenis nagy dolognak számított, hiszen a magas homlokú öreg akkor egy 11 futam óta tartó Chevy győzelmi sorozatot szakított meg váratlan elsőségével.

2011 kétségkívül az eddigi legjobb éve volt a WTCC-ben immár hatodik szezonját futó Team Engstlernek. Amelyet hivatalosan Liqui Moly Team Engstlernek kellene hívnunk, hiszen a kenőanyagokat (is) gyártó német cég jóban-rosszban, az indulás óta kitart a csapat mellett. Olyasféle hűséges germán házasság ez, mint annak idején például a Westé és a Zakspeedé volt a Forma–1-ben – beleértve a hasonló „eredményességet” is.

Engstler_ger_dobogo

2011-ben megmozdulni látszott valami, hiszen Engstler papa kapott egy viszonylag jó BMW-t (a bajorokkal is legalább két évtizede ápolja a kapcsolatot), a szokásosnál több pénze is akadt, hiszen gárdáját egyesítette a Poulsen Motorsporttal, Németországban pedig megszerezte eddigi egyetlen WTCC-győzelmét. A csapat megnyerte a Yokohama Kupát, Engstler pedig a 8. helyen végzett az egyéni összetettben – ilyen parádés eredményre sem előtte, sem azóta nem nyílt lehetősége. Már azt is megengedhette magának, hogy az év végi ázsiai futamokra három autót nevezzen, valódi Krőzus vált tehát belőle.

Ám 2012-re a lendület (és főleg a pénz) elfogyott, s azóta ismét vegetálnak. Ma még azt sem tudják, jövőre kapnak-e BMW-t a fenekük alá.

Herr Franz pályafutását valamikor a nyolcvanas évek elején kezdte, és az évtized végére úgy tűnt, ő is a formaautók, netán a Forma–1 felé veszi az irányt. 1988-ban mutatkozott be a német F3-as bajnokságban, ám meglehetően mérsékelt eredményességgel.

Pedig azokban az időkben olyanok nyerték a sorozatot, mint Bernd Schneider, Joachim Winkelhock, Karl Wendlinger, valamint Michael Schumacher – ezekből az urakból hamarosan aztán F–1-es menők lettek (sőt némelyikből hétszeres világbajnok). Az ifjú Engstler mesterből viszont nem, ő továbbra is megmaradt a középszernél, így nem küszködhetett végig egyetlen szezont sem – mondjuk egy Zakspeed vagy Rial volánjánál – a királykategóriában.

Engstler_DTM

Helyette inkább DTM-ezett, 1996-ban pedig megalapította az Engstler Motorsportot. Adhatott volna-e neki ennél frappánsabb nevet? Aligha. A WTCC-be 2008-ban nevezett be, vagyis a versenysorozat negyedik évében, így lényegében törzstagnak számít a világbajnokságban. A debütálás évében a 17. helyen végzett (3 ponttal, a legjobb eredménye egy 6. hely volt Macauban), és mostanság is nagy meglepetésnek számítana, ha sikerülne az esztendő végén a Top 10-ben találkozunk a nevével.

Ő és csapata azonban nem adja fel a küzdelmet, lelkesen harcol futamról futamra, s immár ott liheg a nyomában az utánpótlás is, Luca nevű fia, aki eleddig inkább csak gokartozott. Kétségünk sem lehet afelől, hogy továbbviszi majd az üzletet, ha a papa egyszer véletlenül szögre akasztaná a bukósisakját – mert hogy a BMW kivonulását is túl fogják élni, arra mérget vehetünk.

Fotó: WTCC Media, Eurosport, DTM

Írta: Zima Szabolcs

Hozzászólások