WTCC - Elektromos TCR: felejts el mindent, amit eddig a túraautózásról gondoltál
Elektromos TCR: felejts el mindent, amit eddig a túraautózásról gondoltál
Fotó: WSC Ltd.

Elektromos TCR: felejts el mindent, amit eddig a túraautózásról gondoltál

LantiLanti
2020/02/19 17:34
Az Eurosport Events ma Párizsban felfedte terveit az elektromos TCR bajnoksággal kapcsolatban, és kiderült, Francois Ribeiro nem beszélt mellé, amikor azt mondta, teljesen új koncepció alapján építik fel a 2021-ben induló (idén bemutatóévet tartó) sorozatot. 

Gyakorlatilag mindent elfelejthetünk, amit a túraautózásról eddig megtanultunk, az új bajnokság versenyei ugyanis szinte semmiben nem hasonlítanak majd az eddigiekre. A lebonyolítás ehelyett sokkal inkább a ralikrosszra hasonlít majd. 

A hivatalosan Pure ETCR nevet kapó bajnokságban nem lesz időmérő edzés, hanem a hétvége elején az indulókat csoportokban sorsolják, úgy, hogy a csapattársak semmiképp se kerüljenek egymással szembe az első körben. Innentől kezdve indul a "kieséses" szakasz.

Az első két fordulóban 3-3 fős csoportokban megy majd a küzdelem. A második körben az első forduló győztesei, második és harmadik helyezettjei kerülnek össze, mind az alsó, mind a felső ágon. Ezekben a fordulókban 8-10 kilométeres futamok döntenek, az autók pedig a lóversenyekhez hasonló rajtgépből indulnak majd.

Két kör után kialakul a három hatfős döntő névsora, de előtte még rendeznek egy harmadik alapszakasz fordulót, ahol az egykörös tempó számít. Minden versenyző egyetlen gyors körre kap lehetőséget, és ezek döntenek a három finálé rajtsorrendjéről. 

A döntők már hosszabbak, 12-15 km-esek lesznek, és ezek döntenek a végső helyezésekről, valamint a megszerzett pontokról. Az A-döntő első helyezettje lesz a hétvége győztese, akit a Pure ETCR-ben a forduló királyának neveznek majd. 

Hogy ebből így semmit sem értesz? Semmi baj, így volt ezzel mindenki elsőre. Nézd meg a következő két képet, és azzal együtt már sokkal egyértelműbb lesz a rendszer.

e1.jpg

E2.jpg

Az elektromos TCR-autók nagyjából 40 kilométert tudnak majd megtenni két töltés között, és mivel a bajnokság szervező hallani sem akarnak energia spórolásról a versenyek alatt, így a rövidebb futamokra szavaztak. Az autókat a menetek között egy nyilvános standon töltik majd, az ehhez szükséges elektromos áramot pedig hidrogén meghajtású generátorokkal állítják elő. 

Spórolásról tehát szó sem lehet, pici rásegítésről annál inkább. Az autók minden futamon egyszer használhatják az előzést segítő rendszert, ami gombnyomásra plusz erőt állít csatasorba. Újítás, hogy lesz visszatámadást segítő gomb is, ami a megelőzött versenyzőnek biztosít az előbbinél szerényebb rásegítést. 

Az elektromos TCR-autók amúgy is brutális adatokat produkálnak majd. Teljesítményük 500 kW-t, 680 LE lesz, a 100 km/h-t pedig 3.2 másodperc alatt érik majd el. A Williams Advanced Technologies által gyártott akkumulátorokat egy óra alatt 10%-ról 90%-ra lehet majd feltölteni. 

A Pure ETCR hivatalos gumiszállítója a Goodyear lesz, ám a Formula E-hez hasonlóan itt is ugyanazzal a rovátkás gumival mennek majd esőben és száraz pályán. 

2020-ban egy bemutató szezont láthat a közönség, négy versennyel, két promóciós eseménnyel és összetett bajnokság nélkül. A sorozat a Goodwood Festival of Speeden mutatkozik majd be július 8-12 között, majd meglátogat két WTCR hétvégét (a salzburgit és a koreait), bár a kettő között augusztus elején lesz még egy bemutató Koppenhágában. Novemberben Kínába is ellátogatnak, majd 2021 elején a Daytona 24 óráson vendégeskednek. 

Az első valódi szezon 2021-ben indul, amikor nyolc fordulót rendeznek, négyet Európában, négyet más kontinenseken. A Pure ETCR-ben lesz egyéni és gyártói bajnoki cím, és mivel a szabályokat az FIA felügyeli, idővel akár világbajnoki besorolást is kaphat. Indulásként viszont hivatalosan FIA International Series lesz a bajnokság. 

A szervezők jövőre már kifejezetten színes mezőnnyel, összesen hat különböző márkával számolnak. A szabályok az első két teljes szezonban gyártónként maximum három autót engedélyeznek. 2022-ben a tervek szerint tovább bővül a naptár, és eléri a WTCC / WTCR-ben megszokott 10 versenyt. 

Bár az elektromos versenyzés ma még gyári privilégium, Marcello Lotti már most elárulta, vannak érdeklődő promóterek, aki szeretnének nemzeti és regionális bajnokságokat indítani. Az ETCR szabályrendszer megalapítója hozzátette, szerinte 10 év múlva már nagyrészt csak elektromos autók lesznek a versenypályákon. 

Francois Ribeiro mindazonáltal leszögezte, az Eurosport Events egymást kiegészítő bajnokságként kezeli a Pure ETCR-t és a WTCR Túraautó Világkupát. A két sorozat tehát egymással párhuzamosan futhat. Jó kérdés, meddig. Egy biztos, az Eurosport Events és a WSC egy 20(!!!) évre szóló együttműködést kötött, azaz ők komolyan gondolják.  

PURE_ETCR_Paris_4.jpg

Hozzászólások