WTCC - Dudukalo: nem lesz elfogultság

Dudukalo: nem lesz elfogultság

LantiLanti
2013/02/14 15:35

Dudukalo_Aut_arc

Alekszej Dudukalo harmadik WTCC-s szezonját kezdi idén, ám az orosz pilóta élete nagy változáson esett át a tél során. Négy szezon SEAT-ozás (két év Eurocup, két év WTCC) után idén márkát vált, és a Lada Grantával folytatja. Az elmúlt két esztendőben Gabriele Tarquinitől tanulhatott, most James Thompson lesz mellette a nagy testvér, és mindezek tetejébe még új mérnököt is kap. A Magyarországon egyre népszerűbb Dudu a 'Championatnak' mesélt az új kihívásokról.

Örültél, amikor megtudtad, hogy 2013-ban Ladára váltasz?

"Leginkább annak örültem, hogy a WTCC-ben maradhatok A csapatvezetőnk azt mondta, hogy ez valamennyire politikai döntés volt. A Lada Sport sokat segít a Lukoil Racingnek az orosz bajnokságban (RRC), ahol közös csapatot működtetnek, és ezért cserébe úgy döntöttek, hogy a WTCC-ben pedig mi próbálunk segíteni a Ladának."

Igaz, hogy felmerült a csapatnál a Chevrolet-ra váltás is?

"Először a SEAT Eurocup-os időszak után vettük fel a kapcsolatot a Chevrolet-vel, Jevgenyij Malinovszkij (Lukoil Racing csapatfőnök) próbált velük tárgyalni, de nem igazán vettek komolyan bennünket. Később aztán mégis elindultak az egyeztetések, ám nem sikerült megállapodni. Aztán jött a Lada projekt, és most ebbe dobtuk bele magunkat teljes mellszélességgel."

A Lada és a SEAT két eléggé különböző autó. Van olyan terület, ahol a Lada jobb?

"Erről csak akkor fogok tudni többet mondani, ha február végén én is kipróbálhatom a Grantát. Strukturálisan nincs nagy különbség, ez is egy fronthajtású kocsi, és elég erős a motorja. A blokkot a francia ORECA cég gyártja a Global Engine szabályrendszer szerint, és mondhatom nagyon jó motor került a Ladába."

Mit jelent pontosan a Global Engine? Ők építik a teljes motort, vagy a Lada visz valamit, amit ők átalakítanak?

"A WTCC-ben az egyik lehetőség, hogy átalakítanak egy széria motort, de van ennél költséghatékonyabb megoldás is, és ezért találták ki a Global Engine-t. Vannak cégek, amelyek a nulláról építenek neked egy motort. Meg vannak szabva a legfontosabb paraméterek, például a dugó átmérője, a forgattyúcsap távolsága, stb. Röviden tehát legyártják a blokkot, a főtengelyt, a dugattyúkat, a teljes motort, és aztán elnevezik például Chevrolet motornak. Ezt tette az RML is. Kifejlesztették a motort és Chevrolet név alatt használták. A pletykák szerint azonban az RML most tárgyal a Renault-val és a Nissannal, és ha összejön valami, akkor annak az autónak a motorja ugyanaz lesz, mint a Chevrolet-é, csak átütik rajta a nevet. Ez a Global Engine lényege."

"A Ladának az ORECA cég készíti a motort. A SEAT-ban egy szériaalapú "Volkswagen" blok volt, ami a ralis Skodából érkezett, és amelyen szintén dolgozott az ORECA. A BMW-ben például ralis Mini motor van. Thompson tavalyi eredményei egyébként azt mutatták, hogy a Lada motorja kifejezetten jó. Kanyarban akkor még voltak gondok az autóval, de az egyenesben nagyon ment. A beállításokkal még lesz rengeteg munkánk, ilyen téren ugyanis egészen más a Lada mint a SEAT. Még nem ismerem eléggé az autó, de ez majd változik. Egyébként minden ugyanaz, négy kerék, pedálok..."

Lesznek szakemberek, akik átjönnek a SEAT-tól a Ladához?

"Igen, ráadásul új versenymérnököm is lesz. Arnould Elizagaray, aki korábban Tiago Monteiro mellett volt a SEAT-nál. Ha jól tudom, Tiago a Hondánál egy olasz mérnökkel dolgozik majd, így én "megkapom" Arnouldot. Már ő is beleegyezett a dologba. Thompsonnak is nagyon jó mérnöke lesz - Marco Calovolo. Ő régebben is vele dolgozott, bár az elmúlt évben Marco Stefano D'Astét is segítette, azt megelőzően pedig Mehdi Bennani mérnöke volt (Egy korábbi cikkünk Calovoloról). Két idősebb, tapasztaltabb emberről van szó, akikkel együtt biztosan elbírunk a Ladával."

"Egyébként a SEAT-nál is nagyon jó mérnökkel dolgozhattam az elmúlt évek során - Joan Serviával, aki az Indycarban szereplő Auriol testvére. Egy igazi versenyzőcsalád, már édesapjuk is a SEAT Sportnál dolgozott, aztán a fia apja nyomába lépett. Általában egész jó beállításokat találtunk együtt."

Hogyan fog menni a kommunikáció Thompsonnal?

"Pár versenyen már beszélgettünk, és bár még nehéz lenne következtetéseket levonni, szerintem nem lesz probléma. James nagyon társasági és barátságos ember, úgyhogy csapatként fogunk együtt dolgozni, és nem rejtjük el egymás elől a fontos információkat."

Dudukalo_BRA_tarquini

A SEAT-nál egyértelműen Gabriele volt a kedvezményezett, most pedig Thompson lesz. Nem zavar ez téged?

"Nem, mert egyelőre mindketten gyorsabbak nálam. Remélem, közelebb tudok majd kerülni Thompsonhoz, ahogy ez néha Tarquinivel is sikerült, különösen az időmérők során."

De az a tény, hogy Thompson lesz az első számú pilóta azt is jelenti, hogy ő kiemelt figyelmet kap?

"Nem, és nem hiszem, hogy lesz bármilyen elfogultság az irányába, hiszen mindkettőnknek meglesz a saját szerelő- és mérnökgárdája. Én rendelkezem a versenyzésemhez szükséges költségvetéssel, úgyhogy az autóm minden apró területen azonos lesz a másikkal. És ha például úgy érzem, hogy új fékek kellenek, akkor új fékeket teszek fel, ilyen egyszerű. Viktor Sapovalov és a csapat többi vezetője is azt vallja, hogy ez a helyes hozzáállás."

Mik a célok 2013-ra?

"Nem szeretnék alaptalan találgatásba kezdeni, de azt mondom, én örülnék, ha minden versenyen a top10-ben végeznék. Aztán ha bejön egy-két top5-os eredmény, az nagyszerű. A Hondával viszont nehéz lesz felvenni a harcot, főleg mivel náluk olyan pilóták mennek, mint Tarquini vagy Monteiro."

Lada_teszt_thompson

Szerinted hány évre lesz szüksége a Ladának, hogy élmenő legyen a WTCC-ben?

"Ezt nehéz megmondani, de általában minimum három év kell. Viszont ez az utolsó szezon a jelenlegi szabályokkal, a 2014-es kocsik nagyon másak lesznek. Idénre csak Lada és a Honda készített új autót, ami némi előnyt jelenthet a többiekkel szemben. Ám a jelenlegi szezon után valószínűleg még nehezebb lesz a dolgunk, hiszen a Honda mellett más gyártók is érkezhetnek, mint például a Citroen vagy a Renault."

A jelenlegi Lada projekt mégis csak egy évre szól.

"Igen, egyelőre egy éves szerződést írtunk alá."

Mennyi időt szeretnél még a WTCC-ben eltölteni?

"Körülbelül tíz évet. Tarquini már 50 éves, de még mindig megy. Most azt mondom, hogy még tíz évet simán elbírok, ha addig nem dobnak ki (nevet). Mennyi a korhatár? 65 év? Na látják, jó példák vannak előttem."

Fotó: WTCC Media

Hozzászólások