WTCC - Coronel Michelisz Norbi szimulátorán gyakorolja a bal láb féket
Coronel Michelisz Norbi szimulátorán gyakorolja a bal láb féket
Fotó: fiawtcr.com

Coronel Michelisz Norbi szimulátorán gyakorolja a bal láb féket

LantiLanti
2019/04/03 19:34

Felejthetően sikerült a 2018-as év Tom Coronel számára a WTCR-ben, a holland pilóta 30 alkalomból mindössze hétszer került be a pontszerzők közé, és a dobogónak még a csak a közelébe sem jutott a Boutsen Ginion Racing Honda Civic-jével.

Coronel viszont nem az a fajta, aki könnyen elfogadja a vereséget, és egész télen azon dolgozott, hogy 2019-ben ismét kijusson neki a "dicsőség pillanataiból". Ennek egyik legfontosabb eleme, hogy 46 évesen megtanult bal lábbal fékezni. 

"A tél a ballábas fékezés begyakorlásáról szólt. Zandvoortban kezdtem, és az első néhány nap hagytam magam mögött pár kockásra fékezett gumit. Eleinte rettentő furcsa volt, valahogy máshogy érzem a pedált a bal lábujjaimmal. De muszáj, mert csak a lábváltás két tizedet jelent, mivel lassabb, és közben jobban leesik a motor fordulatszáma" - mondta Coronel a WTC Blognak. 
"Otthon is gyakoroltam, vettem egy szimulátort Michelisz Norbitól. Aztán mentem egy Nissan GTR-el a Nordschleifén, ahol egyáltalán nem volt kellemes érzés ezt próbálgatni. Annyira erős a beidegződés, hogy sokszor automatikusan elindul a jobb láb. Olyankor a ballal visszarúgom - nincs itt semmi keresnivalód. De még Barcelonában, a repülőtérről jövet is ezt gyakoroltam. Kicsit aggódtam az utasaim miatt."

Coronel bal lába egy másik fontos filozófiaváltás miatt vált hirtelen szabaddá: a holland a TCR-autókban már nem tudja használni a tökélyre fejlesztett kanyarbejárati technikát. Korábban előszeretettel alkalmazta a heel-toe módszer, ám a modern TCR-technika ezt már nem teszti lehetővé.

4d38ec9359fdd575098fc5df82577cf6.jpg

A heel-toe lényege, hogy a versenyző visszaváltásoknál a bal lábbal kuplungot használ, a jobb lábujjaival nyomja a féket, miközben a jobb sarkával finom gázfröccsöket ad. Ezzel a váltás ideje alatt is magasabban tudja tartani a fordulatszámot, illetve megakadályozza a hajtott kerekek pillanatnyi blokkolását. 

Ezeket az autókat viszont amatőr versenyzőkre (is) tervezték, így a váltóelektronika nem engedi az ehhez hasonló trükközést. 

"Eddig a versenyző döntött arról, pontosan mikor és hogyan akar váltani, de ezeknél az autóknál erre már nincs lehetőség. Az elektronika dönti el, mikor válthatok, és akár tízszer is meghúzhatom a váltófület, nem fog történni semmi, ha nem a szerinte megfelelő pillanatban teszem."
"Ezeket az autókat már a digitális generációnak tervezték, én pedig még analóg vagyok. Nagyon alaposan kigyakoroltam a váltást, rengeteget dolgoztam rajta. Lehet, hogy a fiatalok bármit megcsinálnak a szimulátoron, de ha beülnének egy utcai autóba, és megpróbálnák, amit én tudok, tönkretennék a váltót. Viszont ezzel most nem megyek semmire, mert ebben az autóban az elektronika dönt."

Coronel tehát rengeteget dolgozott a télen a stílusán, és úgy tűnik, nem eredménytelenül. Saját elmondása szerint a Comtoyou Racing csapatvezetője, Francois Verbist, és vezető mérnöke (Coronel korábbi versenytársa), Kurt Mollekens is meglepődött a tempóján. 

f6ef2618792eabdbf1cb896830cd0ff6.jpg

"Azt mondták, nagyon örülnek neki, hogy nyomás alá helyezem kicsit a fiatalokat. Volt, aki az egyik teszt után megkérdezte, biztosan nem kevesebb súllyal mentem-e. Az alfás teszten pedig Kevin Ceccon az én adataimat nézegette a szünetben, annyira jól ment."

Jó ezt hallani azután, hogy saját elmondása szerint a tavalyi év végén a visszavonulás gondolata is felmerült benne. Így azonban ismét előkerülhetnek a régi célok, azaz egy győzelmet, egy második és egy harmadik helyet szeretne elhozni idén. 

A BoP táblázat szerinte igazságos, a Cupra ugyanis tényleg gyengébb annyival, mint amennyi könnyítést kapott. A Hondától viszont kicsit tart, mert szerint nagyon jó az autó, különösen kanyarbejáraton. Ha most fogadnia kéne, valamelyik Hondára tenné a pénzét, de nem szabad elfelejteni, hogy BoP változhat menet közben is. 

A télen a Cupra mellett az Alfa Romeót is tesztelte, ráadásul nagyon szimpatikus volt számára a Romeo Ferraris családias hangulata. Ám végül gyártói háttér és közös múlt miatt választotta a spanyol márkát, illetve azért, mert a Comtoyou Racinggel kötött szerződésben a barcelonain kívül további négy tesztnap szerepelt. 

Idén a WTCR mellett a TCR Europe-ban is elindul, többek között azért, mert a szerződése két évre szól a Boutsen Ginionnal. Szerinte, bár kétségkívül nincsenek olyan nagy nevek, az Európa-kupán legalább annyira nehéz lesz eredményesnek lenni, mint a VK-n. A hungaroringi idénynyitót viszont kénytelen lesz kihagyni, mert bár megpróbálta kijárni, a nem engedélyezték számára, hogy mind a két sorozatban induljon egy hétvégén. 

Egy kolléga kérésére véleményt mondott azokról a nevekről, akik talán a legjobban hiányoznak a Supergridről. Szerinte Pechito Lopezzel egy kicsit elszaladt a ló, arrogáns lett, és a végén már nem tartozott igazán a társasághoz. Stefano Cominit egy nagy egyéniségnek tartja, akinek a WTCR-ben lenne a helye, az pedig módfelett meglepte, hogy Pepe Oriola nem maradt a Cupránál. A spanyolt kifejezetten kedveli, és nagyon gyors versenyzőnek tartja. 

Hozzászólások