WTCC - Civic: a rohanás gyermeke

Civic: a rohanás gyermeke

LantiLanti
2013/03/22 09:37

HONDA WTCC 2013

Szerdán Torinóban bemutatták a 2013-as Honda Civicet. Egy kiforrott, agilis versenyautó gurult a közönség elé, és harcra készen sandított a Chevrolet-k irányába. Pontosan úgy festett a gép, mint egy gyári masina. Ám csak néhány percet kellett beszélgetnem Andrea Adamoval, hogy kiderüljünk, az új Civic világra jövetele egyáltalán nem volt egy fáklyás menet a JAS Motorsport számára. Adamo az olasz csapat technikai igazgatója, aki az egész autót megálmodta és papírra vetette, úgyhogy ha valaki tud róla sokat mesélni, akkor az Ő.

Az olasz szakember versenymérnöki pályafutása az Alfa Romeo DTM programjában kezdődött. Amikor azonban a FIAT a kiszállás mellett döntött, Adamo úgy munkaadót keresett, mivel a versenyzés volt az álma, és nem akart utcai autókat tervezni. Dolgozott az Egyesült Királyságban, volt állása a Le Mans Sorozatban, de még ralis tapasztalatokat is szerzett. Tavaly aztán felkérést kapott a JAS Motorsporttól, hogy tervezze meg az új Honda Civicet, ami túl csábító ajánlat volt ahhoz, hogy nemet mondjon. Mint később kiderült, azért komoly kihívásokat is magára vállalt ezzel.

"Nagyon, nagyon, nagyon kevés időnk volt az új Civic tervezésére és megépítésére. 2012 február hatodikán írtam alá a JAS-hoz, és szó szerint másnap reggel elkezdtem dolgozni a kocsin. Borzalmasan szoros volt az időbeosztás, hiszen a Civicnek július 21-én pályára kellett gurulnia. Ez azt jelenti, hogy összesen hat hónapunk volt, és mindössze három a tervezésre. Két fiatal mérnök segítette a munkám, de még így inkább csak találgattunk, arra ugyanis nem volt idő, hogy leteszteljük a felmerülő lehetőségeket, és úgy válasszuk ki a legmegfelelőbbet. Szóval megpróbáltuk a legjobb kompromisszumot kötni" - mondta Adamo a WorldTouringCars-nak.

A hat hónap kevesebb mint a fele annak az időnek, amit Adamo ideálisnak tart egy autó alapos megtervezéséhez és megépítéséhez.

"Azt mondanám, hogy egy év és három-négy hónap kell egy jó autó összerakásához. Ebből legalább hat hónap a tervezés, és még hat a fejlesztői munka valamint a tesztelés. A többi időt az építés és a logisztika emészti fel."

2012 HONDA CIVIC WTCC TEST SESSION

Valódi verseny mérnökként Adamo sosem teljesen elégedett az általa tervezett autókkal.

"Szerintem ez a siker kulcsa. Minden alkalommal, amikor ránézek az autóra, az jut eszembe, hogy egy-egy területen lehetne jobb is. De ahogy már mondtam, rendkívül kevés idő állt rendelkezésre. A képlet egyszerű: ha van 30 másodperced, hogy létrehozz valami jót, de te 31-et használsz fel, hogy még jobb legyen, akkor veszítettél. Tavaly Suzukában egy valódi versenyautót kellett pályára küldenünk, és nem egy szép dizájn munkát."

Az új Civic első versenyben megtett kilométerei csak ezután következnek, Adamo azonban hamarosan visszatérhet a tervezőasztalhoz. Az autó jelenlegi változatát ugyanis csak egy évig használják, 2014-ben az új szabályok miatt teljesen más kocsit kell építeni.

"A 2014-es szabályokkal kapcsolatban nagyon elszomorít, hogy még mindig nincsenek pontosan leírva. Dühös vagyok, mert emiatt nagyobb késében vagyunk, mint tavaly. A motorsport nem szólhat mindig a rohanásról, néha meg kell állni, hogy alaposan végezhessük el a munkát. Nézzék meg például a Volkswagen raliprogramját. 2011-ben mutatták be az autót, aztán egy évig fejlesztették, és csak idén kezdtek el versenyezni vele. Ha jó eredményeket akarunk, akkor ahhoz alapos tervezés, alapos tesztelés, alapos építés és alapos homologizáció kell" - tette hozzá Adamo.

A Honda tavaly három futamon állt rajthoz a szezon végén, és a közvetítések során hamar nyilvánvalóvá vált, hogy Adamo egy ízig vérig olasz, lelkesedéssel és szenvedéllyel teli figura.

"A lelkesség mindig is fontos része volt az életemnek, az tett azzá, aki ma vagyok. 15 éves voltam, amikor elhatároztam, hogy verseny mérnök akarok lenni, és ennek szenteltem az életem. A szüleim azt mondták, hogy ez nagyon szép, de nem biztos, hogy sikerülni fog. Nem értettem őket, mert én úgy gondoltam, hogy ha verseny mérnök akarok lenni, akkor az is leszek. Máig hiszem, hogy ha az emberben megvan a lelkesség valami iránt, és mindent megtesz a célja érdekében, amit csak tud, akkor elérheti, amit szeretne. De ha úgy áll hozzá, hogy: igen, szeretném, de most inkább síelni lenne kedvem, akkor nem biztos, hogy jó a hozzáállása."

"Én számtalan szombat és vasárnap estét töltöttem tanulással, mivel nem vagyok zseni. Találkoztam olyanokkal az egyetemen, akik azt mondták: elég ha egyszer átolvasod, de nekem ez nem ment. Amit csak tudtam, megtettem a célom eléréséért, és most ugyanezt tervezem a Honda projekttel" - zárta Adamo.

Pictures: Bernard Asset

Hozzászólások