WTCC - Aki komolyan veszi a szimulátorozást, az a valóságban sem töri halomra az autót
Aki komolyan veszi a szimulátorozást, az a valóságban sem töri halomra az autót
Fotó: fiawtcr.com

Aki komolyan veszi a szimulátorozást, az a valóságban sem töri halomra az autót

HosszabbitásHosszabbitás
2020/05/26 11:31
A valós versenypályákon kong az üresség, de a virtuális aszfaltcsíkok annál jobban nyüzsögnek a  versenyzőktől. A Michelisz Norbert - és csapata a M1RA - által életre hívott Hungaroring E-sport Bajnokság öt online fordulójából kettőt magunk mögött tudhatunk, a tabellát pedig Báldi Gergő vezeti. 

Az a Báldi Gergő, aki beszélgetésünk óta már megnyerte az E-WTCR előszezonját is. A nemzetközi siker előtt készült interjúban kicsit a szimulátorozásról, valamelyest a #nextmichelisz bajnokságról, és érintőlegesen önmagáról kérdeztük a Hungaroring E-sport Bajnokság listavezetőjét.

Mikor érezted hogy van tehetséged a vezetéshez?

"Nem tudom… Én igazából soha nem merem ezt mondani, hogy van hozzá tehetségem, mert félek, hogy elkényelmesedek és az sosem jó dolog. Mondjuk inkább úgy, hogy ehhez értek legjobban azok közül, amiket eddig próbáltam" - mondta Gergő az Eurosport Hungary-nek. 

2007-ben kezdtél játszani különböző szimulátorokkal és azóta eltelt 13 év. Ha most kezdenéd, akkor jobb lennél 13 év múlva, mint amilyen most vagy? A minőségibb kormányok, fejlettebb technikai lehetőségek mennyire segítenek a mostani kezdőknek?

"Ebbe még nem igazán gondoltam bele…Alapvetően az a véleményem, hogy mindenkinek megvannak a saját határai, amiket lehet feszegetni és erre is kell törekedni. Inkább azt mondanám, hogyha most kezdeném a szimulátorozást, akkor hamarabb elérnék erre a szintre, mint amin most állok. De hogy jobb lennék-e, ebben nem vagyok biztos."

Leszedte a szárítóról a mosást, majd bajnok lett a magyar pilóta | Eurosport

Báldi Gergő nyerte a négy futamból álló eSport WTCR előszezont, melyet a járvány miatt tönkretett időszak feldobására hoztak létre, és amelyben a legjobb túraautós szimulátorosok a WTCR sztárpilótái ellen versenyezhettek. Az utolsó fordulót ugyanott rendezték, ahol tavaly Michelisz Norbi megnyerte a Túraautó Világkupát: Sepangban, csak ezúttal nappal, és eső nélkül.

Volt olyan időszakod, amikor beleuntál a virtuális versenyzésbe és abba akartad hagyni?

"2014 vége fele fogalmazódott meg bennem először ez a gondolat. 2010-ben, amikor Michelisz Norbert ellen versenyezhettem egy virtuális Bajnokok Tornája (Race of Champions) rendezvényen, akkor szembesültem a lehetőséggel, hogy el lehet jutni az otthoni székből a valós versenyülésbe is. Onnantól kezdve az volt a cél, hogy én is hasonló utat járjak be. 2014-ig csúsztak ki lehetőségek a kezemből és úgy tűnt, hogy ebből nem lesz semmi. Akkor arra gondoltam, hogy inkább fókuszálok a tanulmányaimra és hobbiból elkezdek valamilyen sportot mellé. Féltem, hogy csak csalódás érne, ha folytatnám a szimulátorozást. Szerencsére jókor jött egy tehetségkutató, ami visszahozta a motivációmat. Lehet, hogy sosem tudtam volna igazán elengedni a virtuális versenyzést, legtöbbször csak a fejemben születtek meg a gondolatok, amikor meg kellett volna lépni ezt, akkor mindig találtam valami új célt, motivációt." 

A Hungaroring E-sport Bajnokság minden eddiginél jobb motivációval szolgálhat, hiszen a győztes biztosan mehet majd egy évadot valós versenyautóval egy magyar vagy nemzetközi autós gyorsasági bajnokságban 2021-ben, amelynek költségeit a bajnokság támogatói fedezik. Hogyan ért téged ez a bejelentés? 

"Nyilván - mint sokan mások – libabőrös lettem és elképzeltem, hogy milyen jó lenne egy ilyet megnyerni, de sok egyéb sorozatban indulok jelenleg is és szeretek mindig az aktuális dolgaimra koncentrálni. Nem akartam, hogy egy ekkora lehetőség teljesen elvonja a figyelmemet és ezzel most is így vagyok. Nem az utolsó lépésre gondolok, hogy milyen lenne autóba ülni, hanem arra, hogy egyelőre az online bajnokságot meg tudjam nyerni."

Változott a hozzáállásod emiatt a hatalmas díj miatt?

Amióta jobban teret kapott az E-sport és amennyit komolyodott az évek során, azóta szeretnék mindig maximumot nyújtani. Teljesen mindegy, hogy mi a cél. Ahol indulok, én ott szeretném a legjobbat nyújtani. Például az eSport WTCR-ben is lehet nyerni egy drága órát, de én nem szeretnék a nyereményekre gondolni soha, mert félek hogy az befolyásolna. Itt ugyanúgy nem fantáziálok azon, hogy a végén majd autóba lehet ülni, hanem egyelőre a szimulátoros fordulót próbálom megnyerni, mert nyerni akarok. Ez az alap, hogy nyerni akarok.

Ó, ha ilyen lenne a valóság - elindult Michelisz Norbi szimulátor-bajnoksága | Eurosport

Kifejezetten élvezetes versenyeket hozott a Michelisz Norbi nevével fémjelzett Hungaroring E-sport Bajnokság első fordulója, melyet a magyar F1-es pályán rendeztek. Voltak hibátlan teljesítmények, sercegős csaták és nagy felzárkózások is a Hungaroringen. Azért sikerült igazán szórakoztatóra az idénynyitó, mert több előzést hozott a két futam, mint amit a valóságban szoktunk látni, de nem ment át gejbe a dolog, és nem lett DRS-szaga sem a helycseréknek.

Ami elég jól megy, mert két forduló után két rajtelsőség, két futamgyőzelem, első hely a tabellán… Terv szerint halad minden? 

"Ilyen kezdést tervezni se mertem, tehát nem voltak efféle elvárásaim. Tudom, hogy mindenki nagyon szeretne nyerni és mindenkit ugyanaz a cél hajt.  Habár ez egy egyéni verseny, igyekszünk segíteni egymásnak a M1RA Esporton belül, mert az jól mutatna azért, ha mind a négyen (Báldi Gergő, Csuti Zoltán, Nagy Dávid, Zsupanek Bence – a szerk.) ott lennénk a döntőben majd. Eddig nincs panasz, jól dolgozunk egyénileg is és csapatként is."

Mennyit gyakorolsz egy-egy versenyhétvégére?

"Én nem szoktam már annyit gyakorolni, mint mondjuk a kezdeti években. Sok tapasztalatom van az ilyen típusú autókkal, ezért napi 2-3 órát mondanék, de valamikor annyit sem.  Néha 1-1,5 óra körözés után érzi az ember, hogy már nem jó, ha folytatja, mert nem biztos, hogy segít. Nem jó az sem, hogyha túlhajszolja magát az ember és túlerőlteti a dolgokat, mert akkor a rossz mozdulatok rögzülnek be. Olyan eset is előfordul, amikor többet gyakorol az ember, de egy ilyen bajnokság esetében, ahol kéthetente vannak futamok, ott nem tudok elképzelni olyan forgatókönyvet, hogy napi 7-8-9 órát vezessek. 1,5-2 óra után nekem már általában inkább negatív irányba megy a tesztelés, persze mindenkinek más működik."

Sok év tapasztalattal és különböző bajnoksággal a hátad mögött, hogy jellemeznéd a mostani mezőnyt a Hungaroring E-sport Bajnokságban?

"Szerintem ez a legerősebb magyar mezőny, amiben valaha mentem. Hogyha csak a magyar bajnokságokat nézzük, akkor az biztos, hogy ez az ahol a legnagyobb a színvonal. Nemzetközi sorozatokkal összehasonlítva még kicsit elmarad például a WTCR hivatalos E-sport mezőnyétől. De ha az itthoni tapasztalataimat nézzük, akkor 100%-ig biztos vagyok benne, hogy ez a legjobb csapat, amely ellen versenyeztem."

Lángra lobbantották Monzát a Michelisz-utódok | Eurosport

Monzában folytatódott a Hungaroring E-sport Bajnokság, melyben Michelisz Norbi lehetséges utódját keresik, hiszen a legjobb pilóta a sorozat szponzorainak köszönhetően egy teljes évet versenyezhet jövőre a M1RA színeiben. A bajnokság második állomásán ismét kiderült, a szimulátorozás ugyan sok mindenben sosem veszi majd fel a versenyt a valódi autósporttal, de a virtuális futamok olyan elképesztően izgalmasak, amire sokszor éveket kell várni a valóságban.

Sok valós versenyzőt kérdeznek arról mostanában, hogy milyen a virtuális versenyzés, de te ebből a közegből érkezel, úgyhogy inkább megfordítanám: Milyen volt, amikor először versenyhelyzetbe kerültél valós körülmények között a szimulátor után?"

"Többnyire nagyon hasonló volt, ami nagy különbség viszont - és először eléggé meglepett - hogy néha borzalmasan hangos volt egy-egy szituáció. Volt hogy azt hittem kitört egy kerék, vagy valami hasonló, de aztán nem, csak egy nagyobb csattanás volt. A hangoktól és az erőhatásoktól eltekintve viszont rengeteg az átfedés. Ahogy összeérnek az autók, ahogy helyezkedünk egy csatában, ezeket jól modellezi a szimulátor és sokszor jutott eszembe az autóban ülve, hogy ezt már csináltam szimulátoron és ettől kicsit könnyebb volt. Aki komolyan veszi a szimulátort, az a valóságban is vigyázni fog az autóra és a technikára, mert virtuálisan sem az a cél, hogy összetörjük a másikat."

Mi az a versenyzői tulajdonságod, ami a legpozitívabb, és miben kell szerinted fejlődnöd?

"Hú ez jó kérdés…Amit talán leginkább szeretek magamban, az az hogy szeretem, ha nyomás alatt vagyok. Gyakorlás közben sosem tudok olyan jó kört menni, mint téthelyzetben. A nyomás inkább pozitív hatással van rám. Szeretem az olyan pillanatokat, amikor egy lehetőséged van és azt meg kell ragadni."

És miben kell fejlődni?

"Ez nehéz, mert mindenben szeretnék, még ebben a nyomáskezelésben is. Nem tudok egy olyat kiemelni, amiben kell, mert minden aspektusban szeretnék javulni, akár a technikai oldalát vizsgálom, akár a versenyzői részt."

A Hungaroring E-sport Bajnokság következő fordulóját a legendás Nürburgringen rendezik május 28-án.

Írta és az interjút készítette: Dani Bálint

Hozzászólások