WTCC - Az új szabályok kedveznek a Ladának
Az új szabályok kedveznek a Ladának

Az új szabályok kedveznek a Ladának

LantiLanti
2013/10/13 21:16

Lada_monza_thompson

Erősebb motor, nagyobb és szélesebb gumik, fejlettebb aeroelemek, nagy hátsó szárny, agresszívebb megjelenés. Egy mondatban így lehet leírni, hogy mit hoznak majd az új technikai szabályok a WTCC-ben. Egy dolgot viszont még kihagytunk, pedig a gyári Lada csapat számára valószínűleg ez a legfontosabb: nagyobb szabadság az utcai változattól való eltérésben.

Ahogy a WTCC jelmondata is hirdeti (valódi autók, valódi verseny), a sorozat eddigi filozófiájának lényeg az volt, hogy a technikák a lehető legkisebb mértékben térjenek el a széria modelltől. Az egyébként is sportos 3-as BMW esetében ez nem jelentett akkora problémát, de az eléggé fapados Lada Grantánál már picit más volt a helyzet.

Az idei szezon elején az FIA és a Lada "ordibált" is egy keveset egymással, mert a szövetség szakemberei szerint az oroszok a futóművel túlságosan el akartak térni az utcai változattól. Az ilyen problémáknak viszont egyszer és mindenkorra vége a WTCC-ben, és a Ladánál örvendeztek vala ezen.

"A Lada számára kedvezőek az új technikai előírások, talán még inkább, mint az ellenfeleinknek. Eddig nem rendelkeztünk túl nagy szabadsággal az autó tervezése terén, és nem engedtek olyan változtatásokat, amelyekkel ellensúlyozhattuk volna az autó kis méretéből származó hátrányokat. Jövőre azonban nagyobb lesz a mozgásterünk" - mondta Marco Calovolo, James Thompson versenymérnöke, aki egyben a Lada Sport egyik szakmai tanácsadója is.

"Az új autó szélesebb lesz, és nagyobb tartományban lehet majd állítani a futóművet. Az utóbbi hónapokban rengeteg adatot gyűjtöttünk, amelyek segítették az új Granta fejlődését."

Lada_test_14_2

A Lada Sport mérnökei jelenleg a karosszéria fejlesztésén dolgoznak, ám egyelőre még a tervezés fázisában jár a munka. Az új Granta várhatóan február közepén gurulhat először pályára, akkor veszi kezdetét az intenzív tesztprogram. A kasztni mellett a motor is jelentős változásokon esik majd át.

"A blokk maga marad, a nagyobb teljesítményt ugyanis nagyobb átmérőjű szűkítővel érjük majd el. Ez növeli a fordulatszámot, és azzal együtt a teljesítményt is. A turbónyomás változatlan marad, akárcsak a maximális forgatónyomaték. A hajtásláncban nem várhatók jelentős módosítások, de az biztos, hogy szükségünk lesz egy új differenciálműre" - vette át a szót Victor Shapovalov, a Lada Sport csapatfőnöke.

Az oroszok választását néhány kevésbé szakmai tényező is befolyásolja, például azért (is) Hewland váltóval mennek, mert méretre ez a legkisebb, a Grantánál pedig általános probléma a helyszűke.

Említettük már a szélesebb és nagyobb gumikat, amelyek miatt a futóműhöz is hozzá kell nyúlni.

"Az új szabályok ilyen téren kevés konkrétumot írnak elő, tulajdonképpen csak az első felfüggesztés felső rögzítési pontjának helyét határozzák meg. Így aztán az egész geometria hatalmas változáson esik majd át az új Grantában. Elöl és hátul is McPherson rendszerű felfüggesztést használhatunk" - folytatta Shapovalov.

Az Oreca által fejlesztett motorral idén sem volt sok gond, inkább a futómű szabott határt a ladás álmoknak. A nagyobb tervezési szabadság viszont orvosságot jelenthet erre a problémára.

"Az autónk erőssége mindig is a végsebesség volt. A fékrendszer is megfelelően teljesített, így a tempós kanyarokkal rendelkező pályákon általában jól szerepeltünk. Az idei Granta gyengéi a közepesen gyors és a lassú kanyarokban jöttek ki, ahol gyakran vált alulkormányzottá az autó. Az új szabályoknak köszönhetően viszont megoldást találhatunk erre" - mondta Calovolo.

Kozlovskiy_Marrakesh_qp

Az új előírásokkal kapcsolatban gyakran felmerül kritikaként, hogy megdrágítják a WTCC-t, és ellehetetlenítik az amúgy is nehéz helyzetben lévő privát csapatokat.

"Ez egy világbajnokság, amit nem lehet olcsón működtetni, és nem is hiszem, hogy erre lenne szükség. A WTCC-ben elég hosszú időn, kilenc éven keresztül nem változtak az autók, úgyhogy itt az idő egy kis fejlesztésre."

"A WTCC elsősorban a gyártók bajnoksága, és nem hiszem, hogy az új szabályok számukra elviselhetetlen mértékben emelnék a költségeket. Még így is ez lesz az egyik legolcsóbb (komoly nemzetközi) sorozat" - zárta Shapovalov. 

Ma a Hungaroringen pont arról beszélgettem több magyar kollégával, hogy egy autógyár számára egy WTCC-s program költsége az aprópénz kategória. Tegyük föl, hogy a Honda idén eltapsolt 10 millió eurót (szerintem ennél kevesebbet). Hol van ez a forma-1-es csapatok 200 milliót is meghaladó büdzséjéhez képest? Szóval új szabályok ide vagy oda, a WTCC továbbra is a leginkább megfizethető világbajnokság marad. Az más kérdés, hogy kinek...

Fotó: WTCC Media

Hozzászólások