WTCC - Az RML nyerte a gumicsatát

Az RML nyerte a gumicsatát

LantiLanti
2013/11/03 12:26

Chilton_sanghaj_chevrolet_r1

A szűk fél órás WTCC futamokon viszonylag kevés szerep szokott jutni a stratégiának, most azonban a jó gumiválasztás döntő tényezővé vált. Az első verseny előtt a sanghaji pálya és környéke kicsit a Gyalog Galopp nyitójelenetére emlékeztetett. Hogy köd volt vagy szmog, esetleg mindkettő, azt Kínában nehéz eldönteni. Az viszont biztos, hogy nedves volt a pálya, szemerkélt az eső, és gyengék voltak a látási viszonyok.

Az Eurosport adás kezdete előtt kb. 2-3 perccel kaptuk meg mi is az információt, hogy csökkentik a futamok hosszát (13-ról 10 körre), és az első verseny a biztonsági autó mögül rajtol majd a köd miatt. Látnotok kellett volna Bári Dávid arcát... Egyből előbújt belőle a versenymérnök, és csak fogta a fejét. Ő pontosan tudta, mérnöki szemmel milyen kegyetlenül nehéz ilyen taknyos pályára belőni az autót.

Az első futamot gyakorlatilag az döntötte el, hogy kinek sikerült jól a gumiválasztás. Dávidon keresztül Bári Gergő, Norbi versenymérnöke elküldte nekünk az ellenfelek döntéseit, de kínai internet sötét bugyraiban kicsit eltévedt az infó, és csak a második futam után érkezett meg. De legalább utólag meg tudjuk magyarázni, mi történt.

Az élmenők közül Pepe Oriola és a két bamboos volt a legóvatosabb, ők négy esőgumit tettek fel. A három Honda és Rob Huff az ellenkező álláspontra helyezkedett, ők négy slickkel és valószínűleg puhább beállításokkal próbálkoztak. Az RML pedig kavarta a kártyákat, Yvan Muller és Tom Chilton ugyanis még esőgumikkal ment ki a rajtrácsra, de ott az utolsó pillanatban váltottak, és az első tengelyre slicket tettek.

Nekik lett igazuk, mert az eső elállt, a párás, ködös és hideg idő miatt azonban a pálya nem száradt és melegedett olyan mértékben, hogy a slicket rendesen munkára lehessen fogni. Bár ezt az elején még nem tudtuk, de gyakorlatilag a gumiválasztásnál eldőlt a verseny.

Oriola_chevrolet_wup

Így már sokkal inkább érthető, mi miért történt. Oriola az elején esőgumikon még jobb volt mint az RML-esek, meg is előzte őket, és kiépített némi előnyt. Ám ahogy száradt a pálya, Mullerék úgy lettek egyre gyorsabbak, a spanyol Chevyén pedig elkezdtek elmelegedni a gumik. Oriola végül az ötödik helyig csúszott vissza.

Bár Rickard Rydell gumiválasztásáról nincs konkrét infóm, de látva az ő versenyét biztosra veszem, hogy a svéd is körbe esőgumival ment. Rydell az elején szépen leküzdötte a két bamboost, és már Chiltont fenyegette, amikor mintha elvágták volna a fonalat, hirtelen elkezdett lassulni, és végül a 14. helyen intették le. Nagy kár érte, mert Oriolához hasonlóan ő is jól ment.

Nash és MacDowall nagyjából együtt mozgott a pályán, ám érdekes, hogy az ő teljesítményükben nem látszik akkora visszaesés, mint Oriola vagy Rydell esetében. Talán annak köszönhetően, hogy más beállításokkal mentek. MacDowall látványos csatát vívott Huffal, csapattársát viszont nem tudta megelőzni, úgyhogy tovább nőtt a lemaradása a Yokohama kupában.

A három Honda és Huff elsősorban azzal küszködött, hogy némi meleget csaljon a slick gumikba, ám mivel a pálya csak lassan száradt, és levegő is hűvös volt, elég nehezen tudták tartani a lépést a Chevykkel.

A futam második felében Muller és Chilton nagyon meglépett, a végén pedig megnyitották a nagy RML színházat. Az utolsó körben Chilton látványosan utolérte Mullert, próbálkozott erre is arra is, végül aztán az utolsó kanyarban bement a négyszeres világbajnok mellé, és "legyorsulta". A különbség egy század lett köztük a végén. Teljesen nyilvánvaló volt, hogy Muller elengedte őt, és ezzel nincs is semmi baj. Az viszont nekem személy szerint nem tetszett, ahogy a futam után megpróbálták eladni, mekkora meccs volt. Senki nem veti meg őket, ha csapattaktikát alkalmaznak, mások is megtennék helyettük. Én legalább is így láttam ezt a helyzetet.

Boardman_sanghaj_arc

Miközben mi Tom "Chiltonspeare" előadását néztük, valami elképesztő meccs ment a pontszerző helyekért. Tom Boardman ugyanis jó angol módjára örömmámorban fetrengett a nedves pálya láttán, és kiválóan ment az STR SEAT-tal. Az utolsó kör elején egy véleményes pöckölés után megelőzte Monteirot, majd Michelisz Norbit is, és kilencedikként intették le. Boardman ezzel megszerezte első idei pontjait, teljesítménye előtt pedig le a kalappal.

A másik késői hangoskodó James Thompson volt a Ladával. Ő a 10. körben ment el Monteiro mellett, majd az utolsó kanyarokban Norbit is levadászta, és végül a 14. helyről indulva 8. lett.

Az előző két mondatból egyből ki is derül, hogy Michelisz Norbi számára nem alakult szerencsésen az utolsó kör, két pozíciót is veszített, de legalább az egy pontot érő 10. helyet sikerült megtartania.

A versenyt ketten adták fel. Thed Björk a Volvóval már a legelején kiesett, a Polestartól származó infók szerint az akkumulátorral akadtak gondjaik. Hugo Valente pedig a harmadik körben ütközött Charles Ng-gel, amit a hongkongi ugyan megúszott, a francia viszont a sóderágyban ragadt.

A szívó 2.0 literes autó versenyét Filipe de Souza nyerte a Chevrolet-vel.

Az első sanghaji futam végeredménye:

Sanghaj_r1

Fotó: WTCC Media

Hozzászólások