Az M-Sport foglalkozott egy Ford TCR projekttel, de...

shadow

A TCR világméretű sikerét jól mutatja, hogy a kategória 2015-ös elindítása óta 15 különböző márka autója jelent meg a palettán, és ezek közül kilenc kisebb-nagyobb mértékben a gyártó támogatását is élvezi.

Azt valószínűleg a legtöbben tudják, hogy a Cupra (leánykori nevén SEAT León) volt az első TCR autó, arra viszont talán már kevesen emlékeznek, hogy a korai fecskék között ott volt a Ford is.

Persze nem a Volkswagen Csoporthoz vagy Hyundaihoz hasonló gyártói hátszéllel, hanem privát műhelyek lelkes szárnypróbálgatásaként. Akkor még nehéz volt megmondani, mennyire futja majd ki magát a kategória, így többen is szerencsét próbáltak. 

Nem véletlenül írok többes számban, TCR Fordból ugyanis több is épült a kategória hajnalán. Az eredeti Ford Focus ST-t még az Onyx Race Engineering kezdte el, az a csapat, amely 2012-ben Arena Motorsport néven versenyzett a WTCC-ben az S2000-es Focuszokkal. Az autót végül a Túraautó Világbajnokságot elhagyó Proteam Racing versenyeztette a TCR International első szezonjában, ám az állandó műszaki gondok (elsősorban váltó) miatt összesen négy futamon indultak.

Ford_onyx.jpg Az Onyx Race Engineering által fejlesztett Ford Focus ST 

2016-ra már eléggé lendületbe jött a TCR-piac, így a köhögős Focus ST eltűnt a süllyesztőben. Pontosabban egy rendkívül erős hongkongi csapathoz, az FRD Motorsporthoz került, akik először megpróbáltak kihozni belőle valamit, majd dobták az egészet, és a nulláról építettek egy új autót, ami már Ford Focus TCR néven futott. 

Ez a gép ott volt a 2016-os TCR International szezon utolsó három hétvégéjén, 2017-ben pedig a TCR Asia bajnokságban terveztek indulni vele, ám a dologból végül nem lett semmi. 

A Ford neve azóta maximum nosztalgiából merült fel a túraautózás kapcsán, ám a portugál sajtó új tudja, az utóbbi időben ismét felpörögtek az esemény. A hírek szerint az amerikai márka WRC-s, és Bentley GT3-as programjáért felelős M-Sport elkezdett foglalkozni egy TCR Ford megépítésével.

Ford_tcr.jpg Az FRD Motorsport által épített Ford Focus TCR.

2018-ban ugyanis bemutatták a Focus negyedik generációs változatát, ami marketing szempontból érdekessé tehette volna a dolgot a gyártó számára is. Malcom Wilson csapata azonban úgy tűnik, a kezdeti tanulmányon túl egyelőre nem folytatja a projektet.

"Kicsit közelebbről is megvizsgáltuk ezt a lehetőséget, és nagyon szerettünk dolgozni rajta, de egyelőre nincsenek olyan tervek, hogy komolyabban belevágjunk egy ilyen programba" - idézi a Sportmotores az M-Sport hivatalos válaszát. 

Tegyük hozzá, Malcom Wilsonék helyzete egyelőre kicsit lóg a levegőben. Sztárpilótájuk, Sebastien Ogier két szenzációs bajnoki címmel zárult szezon után visszatér a Citroënhez, a főnök pedig elárulta, még mindig nyögik az elmúlt két év anyagi terheit.

Az Autosport magazinban megjelent interjúban többször is utalnak rá, nem 100%-ig biztos a csapat jövője a WRC-ben. Sőt, Wilson úgy fogalmazott, ha nem egy személyben vezetné a céget, egy hidegfejű igazgatótanács valószínűleg a kiszállásra szavazna.

Wilson azonban küzd a csapata jövőjéért, és csak szurkolni tudok neki. De ha mégsem jönne össze, lehet, hogy a TCR-tanulmány újra előkerülhet a fiókból. 

Megjegyzés: a kiemelt képen nem az M-Sport, hanem az FRD Motorsport terve látható!