WTCC - Az FIA számára jelenleg nem cél a Túraautó Világbajnokság felélesztése
Az FIA számára jelenleg nem cél a Túraautó Világbajnokság felélesztése
Fotó: fiawtcr.com

Az FIA számára jelenleg nem cél a Túraautó Világbajnokság felélesztése

LantiLanti
2019/03/30 16:31

Különleges lehetőséget kaptunk az Oscaro WTCR Túraautó Világkupa barcelonai szezonnyitó eseményén, ahol egy maroknyi újságíró társaságában az FIA képviselőit kérdezhettük a túraautózás aktuális helyzetéről. 

A kerekasztal beszélgetésen ott volt Alan Gow, az FIA Túraautó Bizottságának elnöke, Pablo Martino Túraautó Kategóriamenedzser, és Frederic Bertrand, az FIA pályaversenyzésért felelős igazgatója. 

Kattints ide, és kövess minket az Instagramon

Ahogy arra számítani lehetett, a kérdések egyből a WTCR speciális koncepciójára, a Túraautó Világbajnokság megszűnésére, és az FIA túraautós terveire irányultak. 

"A tavalyi év rendkívül izgalmas volt abból a szempontból, hogy működik-e ez az új koncepció, melynek lényege, hogy a bajnokságban nincs közvetlen gyári jelenlét, mégis az autógyárak komoly pénzeket fektetnek be. Ilyen korábban az FIA-n belül még nem volt. Érdekes látni, hogy bár 2018 is sikeres volt, idén ismét sikerült nagyot fejlődnie a Túraautó Világkupának" - mondta Martino. 

Alan Gow hozzátette, az utóbbi időben az ügyfélalapú versenyzés (customer racing) népszerűsége jelentősen növekedett, és az FIA szempontjából a WTCR egy kísérleti bajnokság. Ennek köszönhető, hogy a szokottnál több szabályváltozás volt az utóbbi időben. A Túraautó Bizottság elnöke szerint körültekintőnek kell lenni, mert ellentétesek az érdekek. Az FIA célja, hogy a magas színvonal ellenére az költségek alacsonyan maradjanak, egyes csapatok viszont szeretnének jelentősen többet költeni. 

gta-1708-093.jpg

Amikor tavaly bejelentették a WTCR megszületését, Francois Ribeiro, az Eurosport Events vezetője még arról beszélt, ez egy átmeneti megoldás, és idővel még fejlettebb, még erősebb autókkal szeretnék újjáéleszteni a WTCC-t. Akkor sokan a DTM és a Super GT által létrehozott Class One szabályrendszert emlegették lehetséges alapként. 

A Túraautó Világbajnokságról viszont azóta nem érkeztek új hírek, most pedig megtudtuk, az FIA egyelőre félretette ezt a projektet. 

"Nem célunk, hogy mindenáron növeljük a világbajnokságok számát, hiszen ezt azt eredményezi, hogy kevesebb gyártó jut mindegyikbe. A TC1-el és korábban a GT1-el is egy probléma volt, többe került, mint amennyi megtérülést hozott. A gyártók mindig így gondolkodnak: megtérül-e a befektetett pénz" - magyarázta Martino. 
"Felesleges pusztán azért egy drágább kategóriát létrehozni, hogy legyen világbajnokság. Ennek csak akkor van értelme, ha azáltal olyan plusz marketing eszközöket és szórakoztatási lehetőséget lehet nyújtani, ami miatt a gyártóknak megtérül a befektetett nagyobb összeg."

Martino szerint a WTCR azért ennyire sikeres, mert sikerült jól eltalálni a piac igényét. 

"Ezen a területen változások történtek. Korábban inkább úgy működtek a dolgok, hogy jónak gondoltak egy koncepciót, és létrehoztak egy bajnokságot. Aztán pár éven belül kiderült, nincs rá piaci igény. Ma már inkább a gyártói igényeket próbáljuk felmérni, és ahhoz szabjuk a koncepciót."

Gow hozzátette, ha csak rajta múlna, lenne Class One világbajnokság, de mivel a piacnak egyelőre nincs igénye rá, a terv a fiókba került. 

aa981b58326f5f783a72eed76429ebca.jpg

Felvetettük a kérdést, hogy ha a piac láthatóan a WTCR-ben is működő vegyes megoldásra nyitott (privát csapatok gyártói támogatással), akkor van-e rá lehetőség, hogy az FIA idővel módosítsa világbajnokságok kritériumát, és az ilyen alapon futó sorozatok is megkaphassák ezt a státuszt (jelenleg a tisztán gyári csapatok jelenléte az egyik kitétel). Martino szerint ez jelenleg nem elképzelhető, Gow pedig hozzátette, az WTCR első évében azt tapasztalták, a bajnokságnak semmilyen hátránya nem származott abból, hogy Világkupa státuszt kapott. 

Sőt, könnyen elképzelhető, hogy ha a WTCR-ben hosszú távon működőképesnek bizonyul ez a megoldás, akkor más kategóriákban is megjelenhet. 

A WTCC, a túraautó piramis tervezett csúcsa, tehát egyelőre nem tér vissza, az alapok kiszélesítésén viszont már dolgoznak az FIA-nál. Jelenleg is készül egy olyan belépőszintű kategória, amely egységesítheti a nemzeti túraautó bajnokságokat.

"A javaslatot már beadtuk, a koncepciót a márciusi ülésen elfogadták, és jelenleg fogalmazzák a pontos szabálykönyvet. A kategóriának egyelőre nincs neve, csak annyi biztos, hogy ez lehet majd a túraautó piramis alapja. Komoly igény mutatkozik egy ilyen géposztályra, és reményeink szerint 2020 májusában elindulhatnak az első bajnokságok" - zárta Martino. 
Hozzászólások