WTCC - Megtudtuk, miért lépett vissza az Audi, és mi kellene, hogy meggondolja magát
Megtudtuk, miért lépett vissza az Audi, és mi kellene, hogy meggondolja magát
Fotó: fiawtcr.com

Megtudtuk, miért lépett vissza az Audi, és mi kellene, hogy meggondolja magát

LantiLanti
2020/05/15 13:49
Az elmúlt bő fél évben érte pár kellemetlen hír a WTCR-t, és ezek közül a legváratlanabb talán az Audi bejelentése volt, mely szerint 2020-tól nem támogatnak tovább gyári szinten egyetlen csapatot sem a bajnokságban. 

Írhattam volna röviden úgy is, hogy kiszállnak a WTCR-ből, ám ez több szempontból sem lenne igaz. Egyrészt bent sem voltak, hiszen valódi gyári csapatok nem indulhatnak TCR-bajnokságban, másrészt továbbra is lesznek Audik a mezőnyben. 

Akkor pontosan mi is történt? És miért? És egyáltalán hogyan látja az Audi Sport Customer Racing vezetője jelenleg a TCR-kategóriát? Mi van az új autóval? Ezekről beszélgettünk nemrég Chris Reinkével. 

Hogyan értékeled az Audi eddigi teljesítményét a TCR-géposztályban?

"Az Audi Sport Customer Racing már elég régóta benne volt az ügyfélversenyzés világában, mielőtt csatlakoztunk volna a TCR-kategóriához. Az első pillanattól kezdve kiválóak voltak az autóeladások, komoly részesedéssel rendelkezünk a teljes mezőnyben, és az elért sikerek száma is kifejezetten magas. 2018-ban a mi autónk lett az év modellje, és erre új érkezőként nagyon büszkék voltunk. Számomra ez az időszak teljes siker az ügyfélversenyzés szempontjából" - mondta Reinke az Eurosport Hungary-nek.

Hány TCR-autót adott el eddig az Audi Sport Customer Racing?

"Mostanáig körülbelül 150 autót adtunk el, de ez nekünk nem csak a puszta számokról szól. Azt is fontosnak tartjuk, hogy a klubversenyzéstől egészen a WTCR-ig a teljes palettán jelen vagyunk. Az ügyfeleink számára tehát jól használható az Audi RS3 LMS TCR, és csak a tavalyi évben több mint 1000 versenyen indultak az autóink. Ez egyszerre üzleti siker számunkra, és sportsiker az ügyfeleinknek." 

Chris-reinke-2019.jpg Chris Reinke, az Audi Sport Customer Racing vezetője.Fotó: Audi Sport

Mi a véleményed a TCR-kategória elmúlt néhány évben történt változásáról? Gondolok itt elsősorban arra, hogy megszületett a WTCR, amely a gyártók kirakat-bajnoksága lett.

"Mi nem értünk egyet azzal, hogy a WTCR a gyártók kirakata kell, hogy legyen. Mi abban bíztunk, hogy inkább az ügyfél-versenyzési modell bemutatóterme lesz. De végül az előbbi valósult meg. Gyakorlatilag gyári autósportot hoztak létre a TCR-kategóriára alapozva."
"Eredetileg azért szálltunk fel erre a vonatra, mert abban bíztunk, a bajnokság valóban arról fog szólni, hogy megmutassuk a termékünk minőségét és képességeit, de mostanra már gyártói versenyzés lett belőle. Mi továbbra is ragaszkodunk az ügyfélversenyzés alap identitásához, és emiatt ez az irány a mi szempontunkból veszélyes a TCR számára."

Az Audi régóta van jelen az ügyfél-versenyzésben, hiszen hűséges partnere a GT3-as kategóriának. Mit kell megtanulnia a TCR-nek, hogy folytassa az eddig látott fejlődést, és hosszú távon is működőképes maradjon?

"A múltban mindig is volt igény az ügyfél-versenyzésre, ami általában a gyári programok melléktermékeként működött. Az elmúlt 10-15 évben viszont ez változott. Egy évtizeddel ezelőtt még inkább a márkakupák jelentettek lehetőséget, ha valaki ki akarta magát próbálni az autóversenyzésben. Aztán megjelent az igény a változatosságra, és ez logikusan magával hozta a teljesítmény kiegyenlítést (BoP)."
"A BoP feladata biztosítani, hogy ne érje meg nagy pénzeket befektetni a termék fejlesztésébe, hiszen a rendszer úgyis kiegyensúlyoz. Ez tartja kordában a kiadásokat, ez teszi az egész modellt fenntarthatóvá, hiszen középtávon nincs szükség az autó állandó fejlesztésére. Ennek köszönhetően ilyen sikeres ma az ügyfél-versenyzés."

audi-hungaroring-wtcr-2019.jpg

"Szóval visszatérve az eredeti kérdéshez: nélkülözhetetlen egy stabil BoP, amelynek köszönhetően az extra befektetések nem hoznak hasznot."

Az Audi Sport Customer Racing úgy döntött, idén már nem ad gyári támogatást egy WTCR-csapatnak sem. Sok vélemény hallottunk már ennek okairól, de leginkább azé érdekel, aki a legközelebb van a tűzhöz. Szóval miért?

"Számunkra a TCR, és azon belül a WTCR, mindig is egy ügyfélprogram volt. Valóban, a Túraautó Világkupában az elmúlt két évben mi is megnöveltük a támogatást, hogy bemutassuk az autónk képességeit. Ezt vágjuk vissza jelentősen jelentősen az idei szezontól kezdődően."
"Hogy miért? Mert számunkra ez továbbra is egy ügyfélalapú modell. Ma már annyi pénzt kellene elköltenünk arra, hogy versenyképesek maradjunk, amit már nem lehet megkeresni a versenyautók eladásával. Ezért számunkra így már nem előnyös jelen lenni a WTCR-ben."
"Nincs semmilyen politikai döntés a háttérben, egyszerűen ez az ügyfélversenyzés filozófiája. Első az ügyfél és az ő programja, aztán jöhet a WTCR. Ez viszont mostanában megfordult. Mi ezt a filozófiát nem tudjuk elfogadni."

audi-slovakia-wtcr-2019.jpg

Látsz most bármilyen olyan folyamatot a Túraautó Világkupában, ami újra érdekessé teheti a bajnokságot az Audi Sport Customer Racing számára?

"Az ügyfeleinket továbbra is támogatjuk. Idén, és remélem a következő években is lesz Audi RS3 LMS TCR a mezőnyben, mert hisszük, hogy az autó jó és versenyképes. De számunkra fontos, hogy kiegyenlített legyen a mezőny."
"Ha folytattuk volna, ha beszálltunk volna ebbe a játékba, akkor a TCR 2.0-ból TCR 3.0 lenne, ami már a gyári versenyzés felett van. De nekünk sosem ez volt a szándékunk ebben a kategóriában, és azt hiszem, ha így marad, akkor ez a géposztály sem lesz hosszú életű."
"Ha megnyugszik a WTCR, ha újra lehetőség lesz rá, hogy valódi ügyfelek indulhassanak, akkor természetesen minden nevezni akaró ügyfél számíthat a támogatásunkra."

Audi-tcr-orr-2019.jpg

Tavaly sokat lehetett róla hallani, hogy az Audi Sport Customer Racing építi az RS3 LMS TCR új változatát. Mi a helyzet most ezzel az autóval? Hol áll a fejlesztésben, és tervezitek-e elérhetővé tenni az ügyfelek számára?

"Minden alkalommal, amikor elindítunk egy új projektet, azt az autót el is adjuk az ügyfeleknek, hiszen így tudjuk finanszírozni a programot. Enélkül az ügyfél-versenyzésnek semmi értelme. Ami az új RS3 LMS modellt illeti, egyelőre azt mondhatom, a jelenlegi verzió is rendkívül versenyképes, hiszen nemrég megválasztották az év modelljének. Még mindig vannak eladások, és a világon mindenütt használják, egészen Ausztráliáig és Japánig."
"Egyelőre nem érezzük fontosnak, hogy sürgessük az új autó bevezetését, mert egyelőre feszülten figyeljük a TCR-piac átfogó alakulását. Abban bízunk, hogy a piac stabilizálódik a TCR 2.0 programok után, és ha ez megtörténik, akkor újra elkezdünk foglalkozni az új modell lehetőségével. Addig viszont támogatjuk a meglévő ügyfeleinket, és az RS3 LMS jelenlegi változatát."
Hozzászólások