WTCC - Nincs mindent megoldó varázspálca, kompromisszumokat kell kötni
Nincs mindent megoldó varázspálca, kompromisszumokat kell kötni
Fotó: fiawtcr.com

Nincs mindent megoldó varázspálca, kompromisszumokat kell kötni

LantiLanti
2020/05/12 14:20
Teljesítmény kiegyenlítés, vagy szabad fejlesztési verseny? A Hyundai Motorsport főnöke szerint mindkét útnak megvannak a maga buktatói, és nem létezik olyan varázslat, amivel minden probléma eltüntethető.

A WTCC / WTCR az elmúlt fél évtizedben mind a két filozófiával megpróbálkozott, és meg is tapasztalta mindkettő nehézségeit. 2014 és 2017 között egy minden részletre kiterjedő szabálykönyvet írtak (TC1), és megengedték a fejlesztési versenyt. Az eredmény pár brutálisan szép és fejlett versenyautó, a vége viszont egy lesoványodott, 16 fős mezőny lett.

2018-ban egy sokkal lazább, de a fejlesztési versenyt kizáró szabályrendszert léptettek életbe (TCR), ahol a nagyon  eltérő alapautókból származó különbségeket egy BoP-vel egyenlítik ki. Az eredmény minden idők egyik legszínesebb és legerősebb mezőnye lett, de valaki folyamatosan szidja a teljesítmény kiegyenlítést, és vannak is benne anomáliák. 

A Hyundai Motorsportot másfél éve vezető Andrea Adamo szerint felesleges arról álmodozni, hogy egyik vagy másik modell képes problémák nélkül működni. Helyette egészséges kompromisszumokat kell kötni. 

"Nem szabad elfelejteni: a TCR lényege, hogy az alapot az utcai autók jelentik. Márpedig egyes utcai autók jobbak, mint mások; ezzel nem lehet mit kezdeni" - mondta Adamo az Eurosport Hungary-nek. 
"Ez az egész a kompromisszumról szól. Ha ki akarod venni az egyenletből az utcai modellek közti különbséget, akkor egy nagyon megengedő szabálykönyvet kell írnod, ami egyenesen elvezet a költségek drasztikus megemelkedéséhez." 

hyundai-wtcr-2019-michelisz.jpg

"Ha kordában akarod tartani a költségeket, akkor közel kell maradnod az utcai modellhez, viszont kezdened kell valamit az széria változatok közti különbségekkel. Tehát szükséged van a BoP-re, hogy kiegyensúlyozd az erőviszonyokat." 
"Egyik sem könnyű út, és egyik esetben sincs varázspálca, ami érintésre megold minden gondot. Muszáj kompromisszumokat kötni. És ha megnézzük a TCR-kategória létszámait, eddig egész jól alakultak a dolgok. De meg kell tartani olyannak, amilyen eddig volt." 

A BoP tehát a jelenlegi rendszer elhagyhatatlan része, anélkül az egész nem működik. Persze ettől még kemény dió. 

"A BoP egy olyan dolog, ami sosem tesz majd mindenkit boldoggá. Ha lehet egy kérésem, akkor soha életemben nem szeretnék az az ember lenni, akinek a teljesítmény kiegyenlítés meghatározása a feladata." 
"Mert akkor hirtelen rengetegen lesznek, akik szerint hülye és alkalmatlan vagy, és nagy hibát követtél el. És amúgy is nyilvánvalóan elfogult vagy egyik esetleg másik irányba. De soha senki nem fog felhívni, hogy azt mondja: jó munkát végeztél. A jó munkád gyümölcse maximum az lehet, hogy pár óráig senki sem siránkozik."

Az elmúlt két évben a BoP meghatározása sokat fejlődött a TCR-ben, ezt bizonyítja, hogy a Túraautó Világkupán nem egyszer 15 autó volt egy másodpercen belül. Viszont a WTCR hatása túl erős, és Adamo szerint ezen változtatni kell. Erről egy korábbi cikkben írtunk: 

Külön BoP-t kell írni a WTCR-nek, ha meg akarják tartani a gyártókat! | Eurosport

A Hyundai Motorsportot irányító Andrea Adamo szerint hosszabb távon rendkívül káros lehet, hogy jelenleg a teljes TCR-kategóriára ugyanaz a teljesítmény kiegyenlítés vonatkozik, ami akár el is űzhet egyes gyártókat a Túraautó Világkupából.

Hozzászólások