WTCC - Adamo: a motorsport veszélyes
Adamo: a motorsport veszélyes

Adamo: a motorsport veszélyes

LantiLanti
2014/03/26 09:20

2013 wtcc marrakech morocco

A teljes valenciai látogatás egyik legélvezetesebb pillanata az volt, amikor a csütörtök esti vacsoránál a Honda főtervezője, Andrea Adamo odakeveredett az asztalomhoz egy kis kötetlen beszélgetésre. Az olasz maestróval már tavaly Milánóban is élmény volt interjút készíteni, és ezúttal is hozta a formáját.

A nálunk töltött 15 perc alatt beszélgethettem vele a TC1-es Honda fejlesztéséről, az őszi-téli időszak nehézségeiről, a program előtt álló lehetőségekről, de még a macskáiról is. Szűk negyed óra alatt sikerült egész jól képbe kerülni a Honda jelenlegi helyzetének lényegével. Most megpróbálom összefoglalni, mi mindent hallottam.

Miután kicsit rám pirított, hogy túl közelről fotóztam a Civic futóművét, lehuppant mellém, és várta a kérdéseket. Nem akartam kerülgetni a fontos témát, így hát egyből neki is szegeztem: miért tűnt olyan komornak a teszt során?

"Ismersz engem, ilyen vagyok! Egyszer fenn, egyszer lenn" - jött a válasz.

És most éppen hol vagy - kérdeztem én.

"Most éppen veled vacsorázom" - érkezett a frappáns felelet.

Na jó, akkor beszéljünk konkrétan. Milyen érzéseid vannak az autóval kapcsolatban?

"Sajnos vagy szerencsére mérnök vagyok, így nem engedhetem meg magamnak, hogy érzések befolyásolják az autóról kialakított képet. Csak a realitás elfogadható" - folytatta Adamo.

Honda_teszt_valencia_17

Rendben, akkor beszéljünk a realitásról.

"A helyzet az, hogy 2013 szeptemberében kezdtük el a TC1-es autó tervezését. A szabályokat december 12-én véglegesítették, úgyhogy kőkemény őszünk és telünk volt. Őszinte leszek, az első pillanattól kezdve tudtam, hogy bizonyos területeken kompromisszumokat kell kötnünk a tervező csapatommal, mert rendkívül kevés idő állt rendelkezésünkre."

A prototípus Civic valamikor január közepén készült el, a hónap végén tartottak egy shakedownt, majd február második hetében jöhetett az első valódi teszt Barcelona mellett.

"A fejlesztés szempontjából létfontosságú, hogy menjünk az autóval. Tartottunk is teszteket, ám az elsőre is csak február 13-án került sor, addigra pedig több fontos alkatrészt már régen véglegesíteni kellett. Ezért mondtam, hogy több területen is kompromisszumokat kellett kötnünk."

A TC1-es szabályok jelentős előrelépést hoztak a tervezési szabadság szempontjából. Korábban több területen is szigorúan ragaszkodni kellett az autó utcai változatához, idéntől azonban nagyobb eltéréseket is engedélyeznek például a futómű terén. Ám ilyen rövid fejlesztési idővel lehetetlen kihasználni ezeket az előnyöket.

Honda_teszt_valencia_3

"A nagyobb fejlesztési szabadságot mindenki előnyként könyvelte el, de ez csak féligazság. Papíron valóban sokkal több lehetőség áll a mérnök előtt, de ha egyszer nincs időd rendesen letesztelni az egyes variációkat, akkor nem sokra mész vele. Homologizáltatnod kell az autót, és onnantól kezdve cseszheted (Andrea itt szó szerint a 'you are fucked' kifejezést használta)."

"A nagyobb szabadság miatt sokkal több lehetőséget kéne kipróbálni. Képzeljenek el egy mátrixot. Ha 2013-ig a mátrix 3x3-es volt, akkor idéntől 16x16-os lett. Ehhez pedig idő kell. Fogunk még tesztek a jövőben is, de az év első fele biztosan kalandos lesz."

"A eddig a versenyzőkre és a nézőkre vonatkozott, hogy a motorsport veszélyes, de úgy tűnik, lassan a mérnökökre is igaz lesz" - zárta a JAS főtervezője.

A beszélgetés itt még messze nem ért véget, következő cikkünkből kiderül, milyen lehetőségek állnak a csapatok előtt az évközi fejlesztésekre, és az is, miként szervezte át a WTCC-s istálló vezetőségét a Honda.

Fotó: Honda Racing

[ad#1]

[ad#2]

Hozzászólások