WTCC - A válság miatt szállt ki a Lada 2010-ben
A válság miatt szállt ki a Lada 2010-ben

A válság miatt szállt ki a Lada 2010-ben

LantiLanti
2013/12/06 20:30

Sapovalov_lada_110

Akik régebb óta követik nyomon a WTCC eseményeit, pontosan tudják, hogy a Lada nem tavaly mutatkozott be a Túraautó Világbajnokságon, hanem néhány évvel korábban. 2008-ban a Lada 110 volt a márka első WTCC-s autója, amivel Jaap van Lagen, Kirill Ladygin és a Lada Sport mostani csapatfőnöke, Victor Shapovalov indult.

2009-ben is a 110-es modellel kezdték az évet, amit Portugáliától fokozatosan leváltott az új Priora, az előbbi hármashoz pedig a szezon második felére James Thompson is csatlakozott.

A kétszeres brit bajnok nagyon hamar lendületbe is jött, Imolában két hatodik helyet is szerzett a sokszor még gyermekbetegségekkel küzdő autóval. A szezon végén így mindenki abban a tudatban tért pihenőre, hogy a Ladának jövőre már a rendszeres pontszerzés lesz a cél a Priorával.

Ehhez képest az orosz márka szép csöndben elsétált, amiről a széles közvélemény csak akkor értesült, amikor Curitibában hiányozta a mezőnyből a piros autók. Az eset kísértetiesen hasonlít a Volvo két évvel későbbi kiszállásához, annyi különbséggel, hogy a Lada ügyében közel négy évet, azaz mostanáig kellett várni az indoklásra.

Ladygin_lagen_lada_priora

"A Lada WTCC-s programja 2009-ben indult (az előző szezonban a privát Russian Bears Motorsport színeiben futottak a Ladák). Már akkor is komolyan gondoltuk a dolgot, de sajnos egy szezon után búcsúznunk kellett. Ennek hátterében az AvtoVAZ-nál (a Lada anyacége) fellépő súlyos gazdasági gondok álltak, amelyek a globális válság hatására léptek fel" - mondta a 'CarsGM.com'-nak Artem Fedosov, az AvtoVAZ ügyvezetője.

Ebben a súlyos helyzetben a gyár első számú célja a termelés fenntartása, a munkaerő megtartása, a fizetések biztosítása és a hitelek törlesztése volt, így még egy olyan viszonylag kis költségvetésű sportprogram sem maradhatott meg, mint a WTCC-s Priora projekt.

"A jól sikerül válságkezelésnek és a Renault-Nissan csoporttal történő sikeres együttműködésnek köszönhetőn azonban az AvtoVAZ kilábalt a krízisből, és sikerült stabilizálni a cég pénzügyi helyzetét."

Mi több, hosszú távú tervek készültek a gyár jövőjét illetően. Folyamatban van a modellpaletta megújítása, és korszerűsítik a gyártást. Mindez megnyitotta az utat a WTCC-s program folytatására, amire egyébként korábban is meg volt a szándék, hiszen a világbajnokság jó marketinglehetőséget jelent az autógyártók számára.

"És ez még csak a kezdet. Most fektetjük le az alapokat. A WTCC nagyon fontos elem a Lada marketing stratégiájában, és hisszük, hogy a pályán elért eredmények segítenek abban, hogy az emberek megszeressék a márkát" - zárta Fedosov.

Thompson_Usa_lada

A Lada számára Kelet-Európa, Afrika, Ázsia és Dél-Amerika a legfontosabb piac, csupa olyan régió, ahova a WTCC is ellátogat. Idén ráadásul már az eredmények is elkezdtek jönni, James Thompsonnak köszönhetően az új Lada Granta helyzete stabilizálódott a középmezőnyben, a moszkvai ötödik helyezéssel pedig sikerült megjavítani a márka eddigi legjobb eredményét.

Jövőre az új szabályok adta nagyobb mozgástér kedvezni fog a Grantának, 2015-ben pedig várhatóan jön az új Priora, amelybe a Lada minden eddigi túraautós tapasztalata belekerül majd.

Fotó: WTCC Media

Hozzászólások