WTCC - A skandináv béke és a WTCC

A skandináv béke és a WTCC

LantiLanti
2012/10/23 22:59

Tegnap nagyon fontos bejelentést tettek Svédországban, melynek lényege, hogy egy év ellenségeskedés után egyesül a két északi túraautó bajnokság, az STCC és a szakadár TTA. A különválásról korábban már többször is írtunk a Túraautó Hírblogon, így most csak röviden vázoljuk fel a témát, és inkább azt próbáljuk meg kifejteni, hogy az újraegyesülésnek milyen hatása lehet a WTCC-re.

Az STCC-t 1996-ban alapították Svéd Túraautó Bajnokság néven, majd 2011-ben egyesült a dán sorozattal (DTC), létrehozva a skandináv bajnokságot (szintén STCC). Ez a sorozat 2003 óta a Túraautó Világbajnokságon is használt S2000-es (szívó 2.0 liter) autókra épül. A válság hatására azonban az északi csapatok számára is egyre égetőbb lett a költségcsökkentés, és végül ezen vesztek össze.

A legerősebb svéd gyár, a Volvo, valamint néhány komolyabb istálló drasztikus változásokkal állt elő.  A francia Solution F-el céggel egységes sasszét építettek, amibe szintén egységes 3.5 literes V6-os Renault/Nissan motor került. Az egyes típusok között tehát annyi volt a különbség, hogy más burkolat került a teljesen egyforma "vázakra", tehát az autó valójában csak megjelenésükben tértek el egymástól.

A mezőny másik fele, tulajdonképpen a Volkswagen és a Chevrolet vezetésével, azonban más utat szeretett volna. Ők a Nagy-Britanniában bevezetett NGTC szabályrendszert akarták áthozni Skandináviába, amely ugyan nem jelentett volna olyan mértékű spórolást, mint az egyen-kocsi, de így is jóval olcsóbb az S2000-nél. Az NGTC autók az egyes típusok valódi, utcai kasztnijára épülnek, ezért a szakértők és a hardcore túraautó rajongók csak ezeket tartják igazi túrakocsiknak.

Ebből a nézetkülönbségből lett a szakadást, a Volvo és követői megalapították a TTA-t, ahol az egyen-váz + egyen-motor kombóra Volvo, Saab, Citroen és BMW héj került. Az STCC pedig a megmaradt csapatokkal ment tovább, igaz végül nagyon kevés valódi NGTC autó került a mezőnyben. A VW biogázzal ment tovább, a Chevrolet pedig bekönyörögte az 1.6 turbót.

Azt viszont nem kell nagyon magyarázni, hogy ez a szakadás egyik sorozatnak sem volt jó. Skandinávia erős piac, de két rivális sorozatot nem bír el. Mindkét bajnokság abban bízott, hogy a másik időközben beadja a kulcsot, ám nem így történt. Szerencsére voltak olyan józanok, hogy inkább leültek tárgyalni, és megszületett egy olyan megállapodás, aminek nem mindenki fog örülni, de még mindig jobb, mint a jelenlegi állapot.

2013-ban ismét csak egy túraautó bajnokság lesz Skandináviában, amely STCC névre hallgat, viszont a TTA szabályait viszi tovább. Eltűnnek tehát a klasszikus túrakocsik, helyüket pedig az egyen-sasszéra épített sziluettautók veszik át. Az STCC-nek nem sok választása volt, a hírek szerint ugyanis jövőre a Volkswagen csökkenteni akarta a szerepvállalást, a Chevrolet sztárpilótái pedig szintén nagyon búcsúzkodtak. Muszáj volt tehát engedni.

Rickard Rydell, aki tavaly bajnok, idén pedig második lett a Chevyvel, már komolyabb vizekre vágyik, három év után nehezen talál motivációt Skandináviában. A WTCC lenne számára megoldás, hiszen az az ő szintje, és nagyon remélem, hogy jövőre már a VB-n találkozunk vele. Michel Nykjaer szintén a világbajnokságba vágyik, főleg miután volt egy nagyon jól sikerült beugró hétvégéje a Bamboonál Brazíliában. Nélkülük pedig nagyon sovány lett volna az STCC.

Én személy szerint többször is leírtam már, hogy nem vagyok a sziluett autók nagy barátja, de ez magánvélemény. Van viszont egy részlet a jelenlegi megállapodásban, ami miatt mégis jobban tetszik ez az egész, mint eddig. A hírek szerint jövőre még a 3.5 literes egyen-motorral megy a mezőny, később viszont átállnak az 1.6 turbós világmotorra, amelyet a WTCC-ben és a WRC-ben is használnak.

Ez egyrészt a gyártók miatt fontos, hiszen melyik márka érezne igazán magáénak egy olyan bajnoki címet, amit egy másik cég kasztnijával, és motorjával ért el? A gyáraknak szükségük van arra, hogy fejleszthessenek, és ezáltal bebizonyítsák, hogy jobbak a riválisoknál. Másrészt, az 1.6 turbómotor némi átjárást is biztosíthat az egyes sorozatok között, hiszen egy meglévő motor mellég mégiscsak könnyebb egy megfelelő kasztnit összerakni.

Az 1.6 turbó pedig nagyon is logikus döntés, hiszen ha jobban belegondolunk, a skandináv játéktér összes szereplője rendelkezik valamilyen alappal. A Volkswagen most indít WRC programot a Poloval, a Chevrolet, a Honda és a BMW a WTCC-nek köszönhetően rendelkezik világmotorral, a Citroennek pedig ott a DS3 WRC, mellesleg éppen a túraautó vb-be tartanak. És végül ott a Volvo, amely egy éve nagyon sikeresen szerepelt a WTCC-ben a C30-cal, ráadásul a csomag legerősebb része állítólag a motor volt.

Az esetleges érkező pilóták (Rydell, Nykjaer) mellett a WTCC egyféleképpen profitálhat ebből a helyzetből, ha a Volvo netán úgy dönt, hogy a meglévő 1.6 turbóhoz épít egy S2000-es kasztnit. De erről már régóta álmodozunk, és eddig mindig bilibe lógott a kezünk.

FONTOS! Kérlek csatlakozz a Túraautó Hírblog Facebook Csoportjához ITT.

Fotó: TTA Media, STCC Media, EuroCarNews

Hozzászólások