WTCC - A Lada mentette meg Pekinget
A Lada mentette meg Pekinget
Fotó: WTCC Media

A Lada mentette meg Pekinget

LantiLanti
2014/10/06 11:47

Bántóan alacsony színvonalú, értelmes versenyzésre alkalmatlan pálya, nehézkes, ügyetlen szervezés, unalmas futamok. Legyünk őszinték, ha a második versenyt nem Rob Huff nyeri a Lada Grantával, és nem kap ki mindkét futamon a Citroen, minden idők egyik legrosszabb WTCC hétvégéjét hagytuk volna magunk mögött.

Persze ezt már akkor sejteni lehetett, amikor kiderült, a Goldenport Park veszi át Sonoma helyét a naptárban. És ezen a ponton meg kell védenem kicsit a WTCC szervezőit. Azt nem tudom, pontosan mikor derült ki véglegesen, hogy az amerikai futamot törölni kell, de az biztos, hogy május végén jelentették be a dolgot. Májusban szeptember végére, október elejére találni egy olyan pályát, ami szabad, minőségi, nem ütközik a többi fordulóval, és még logisztikailag is megoldható, hogy Termasból odaérjen a motyó, aztán pedig ne késse le Sanghajt... Aki már szervezett egy szülinapi zsúrnál nagyobb rendezvényt, és ismeri is a nemzetközi autósport világot, annak nem kell tovább magyarázni...

A futamokról olyan rettentő sokat nem írnék, szinte csak akkor volt előzés, ha valaki hibázott, egyébként normális egyenes hiányában, egy ilyen szűk pályán csak vonatozni tudtak a pilóták. A rajtnál nagyon sok minden eldőlt mind a két versenyen, elég annyi hozzá, hogy mindkétszer rajt-cél győzelem született.

Tom Chilton és a ROAL Motorsport megérdemel egy hatalmas dicséretet, ezen a hétvégén magasan az övék volt a legjobb chevys csapat. Tökéletesen beállított autók, egy rendkívül gyorsan és éretten versenyző Tom Chilton, és már ott is volt az idei első győzelem. Ha ehhez hozzávesszük, hogy Tom Coronel második lett a második futamon, akkor bátran állíthatjuk, a gyári BMW-s korszak óta ez volt Roberto Ravaglia csapatának legjobb hétvégéje.

CHILTON_peking_chevrolet

Rob Huff és a Lada pedig egyszerűen történelmet írt. Nyilván az oroszok sikerében nagy szerepet játszott a pekingi pálya is, de csak pont annyira, mint tavaly Michelisz Norbi suzukai sikerében a kis kör. Lassan eltelt 24 óra a futam óta de még mindig ugyanaz a gondolat jár a fejemben: az év eleji 2-3 másodperces hátrány után ki gondolta, hogy októberben egy győzelem és egy második hely lesz a csapat mérlege. Huff ünneplése egyébként nagyon szépen megmutatta, mekkora feszültség szabadult fel az elmúlt két hétvége alatt a csapatból.

Míg kívülről nézve úgy tetszhetett, a Lada csak díszletnek utazott el az idei hétvégékre, valójában kemény munka folyt náluk, hogy valamit kihozzanak a halmozottan hátrányos helyzetű Grantából. Ahogy már Termas után is írtam, a sorozatos sikertelenséget nagyon nehéz elviselni, így az év első kétharmada során rengeteg feszültség, düh és csalódottság halmozódhatott fel a pilótákban, a mérnökökben és a szerelőkben, ami most végre kiszabadulhatott. Huff nem véletlenül ünnepelte a csapatot az leintést követően; megérdemelték.

A győztesek után pár szót Michelisz Norbiról. Ha úgy vesszük, végül is nagyon eredményes hétvégét zárt, hiszen mindkét futamon ő lett a legjobb hondás, ami először jött össze a TC1-es géppel. Ám Norbit inkább az autó teljesítmény érdekli, és nem a statisztika, márpedig az első futamon csak Tarquini defektje miatt végzett az összes Civic előtt.

MICHELISZ_peking_honda

Összességében nekem az volt az érzésem, hogy a zengős autó semmivel sem volt rosszabb, mint a gyáriak, és ha ezt Bári Gergő laptopja is megerősíti, akkor nincs ok nagyon panaszkodni. Persze az se várja senki, hogy örömtüzeket gyújtsanak Zengő Zoliék egy hatodik és egy ötödik hely láttán. Ha nincs Tarquini defektje, a Honda egy dobogóval megy haza, és most picit jobb lenne náluk a hangulat. Ezen a pályán, ilyen rajhelyekről indulva ennél több nagyon nem volt benne. A Citroeneknek sem ment a felzárkózás...

Az már más kérdés, hogy Huff győzelmével tényleg kezd kellemetlenné válni a helyzet a Honda számára, hiszen rajtuk kívül már csak a TC2T-s márkák (BMW, SEAT) nem nyertek futamot az idei WTCC szezonban.

A Citroen számára is mérföldkő volt a pekingi hétvége. Egyrészt, először fordul velük elő a WTCC-ben, hogy nyeretlenül zártak egy fordulót, ráadásul pont a számukra igen fontos kínai piacon. Ám így is eredményesek voltak, eldőlt ugyanis, hogy már csak citroenes pilóta nyerheti meg az egyéni világbajnoki címet, és karnyújtásnyira kerültek a gyártói aranyhoz is. Utóbbihoz mindössze öt pont kell Sanghajban.

Még pár rövid gondolat a többiekről. James Thompson ismét mindkét versenyen pontot szerzett, a második futamon elért hatodik hely pedig - bármilyen furcsa - a brit ladás eddigi legjobb idei eredménye. Huff sikerei miatt viszont egyre nő a nyomás rajta, így az év hátralévő versenyein mindenképpen virítania kéne. Nem mintha bármi is veszélyeztetné a helyzetét, de a legintenzívebb rivalizálások mindig csapaton belül mennek. És még egy érdekesség: a sok kieső miatt Franz Engstler ismét pontot szerzett a BMW 320TC-vel, az összetettben pedig megelőzi René Münnichet, aki egész évben a TC1-es chevyt nyúzza. Sőt, John Filippi is a német előtt jár.

Az első futam végeredménye:

Peking_14_r1

A második futam végeredménye:

Peking_14_r2

Ami a bajnokság elejét illeti, Lopez összességében hat ponttal növelte előnyét Yvan Mullerrel szemben; a két rivális között különösen a második futamon volt nagy a különbség, amikor az argentin hármat előzve negyedik lett, a francia viszont csak kilencedikként zárt.

Tiago Monteiro ugyan nullázott, ám Tarquini sem fényeskedett Pekingben, azaz a portugál maradt a legjobb nem-citroenes, előnye viszont 20 pontra olvadt az olasszal szemben. Bár kifele azt kommunikálják, már 2015-re készülnek, azért érzésem szerint mindkettőjükben ott bujkál a kisördög, hogy jó lenne a márkatárs előtt végezni. Coronel és Norbi között egy fikarisztnyit sem változott a helyzet, mindketten 18-18 pontot szereztek, és továbbra is fej-fej mellett állnak a 6.-7. helyen. Győzelmének köszönhetően viszont Chilton feljött mögéjük nyolcadiknak, és csak egy pont a lemaradása.

A hétvégén máris folytatódik a Túraautó Világbajnokság, a mezőny most gyorsan átcuccol Sanghajba, ami az előzetes várakozások szerint ismét a Citroen pályája lehet.

Hozzászólások