WTCC - A 3D nyomtatást is beveti a Cupra az új TCR-autó fejlesztésénél
A 3D nyomtatást is beveti a Cupra az új TCR-autó fejlesztésénél
Fotó: Cupra Racing

A 3D nyomtatást is beveti a Cupra az új TCR-autó fejlesztésénél

LantiLanti
2020/02/07 11:30

Egészen friss technológiákat is alkalmaznak a Cupra mérnökei az idén bemutatkozó, módosított TCR versenyautó fejlesztésénél; többek között 3D nyomtatással készült elemek is bekerülnek a csomagba. 

A 3D nyomtatás már évek óta slágertéma a motorsport iparban, legnagyobb előnye, a gyorsaság miatt ugyanis a gyártók egyre több alkatrészt készítenek ezzel a módszerrel. A versenyprogramok szinte kivétel nélkül feszített időbeosztással futnak, és ezzel a technológiával hatékonyan lehet időt spórolni.

A 3D nyomtatás ma már annyira elterjedté vált, hogy a TCR-kategóriában is megjelent; az új Cupra több elemét is ezzel az eljárással készítették.

"Az új Cupra León Competition kormányának a középső vezérlőeleme, a gépháztető hűtőrácsa, az oldalsó tükrök, illetve a fék valamint a vízhűtés beömlői is így készültek" - mondta Xavi Serra, a Cupra Racing fejlesztési vezetője. 

556381.jpg

"A cél, hogy minél több alkatrészt gyártsunk le minél kevesebb idő alatt. Ezáltal több különféle fejlesztési utat ki tudunk próbálni. Ma már az autók egyes elemeinek fejlesztése párhuzamosan zajlik, és ezzel a technológiával gyorsabban tudunk reagálni bizonyos változtatásokra."

Egy versenyautó megszületése ma négy fontos fázison megy keresztül. Az első a tervezés, majd jön a számítógépes modellezés. Ezt követően legyártják a prototípust, és szélcsatornában valamint később a versenypályán ellenőrzik, hogy a korábbi számítások a valóságban is megállják-e a helyüket.

Ám a legritkább esetben lehet arra számítani, hogy minden egyből klappolni fog. Általában az első tesztek a felszínre hoznak néhány nem várt problémát, ami újabb számításokat tesz szükségessé. És a zavart okozó alkatrész esetén indul úja az előbbi kör. 

Nem nehéz elképzelni, milyen időigényes ez a folyamat. A 3D nyomtatás bizonyos elemek esetén pont ebben nyújt segítséget. Gyorsaságának köszönhetően sokkal hamarabb elkészül a módosított alkatrész, és már lehet is menni újra a tesztpályára. Ráadásul a rövidebb gyártási idő miatt arra is lehetőség van, hogy többféle változattal számoljanak, amiket aztán egy teszt során próbálnak ki. 

556380.jpg

Ezt tette a Cupra például a tükörrel. A TCR szabályai kikötik, hogy az utcai modellével teljesen megegyező alakú tükröt kell használni. A spanyolok viszont egy extra funkciót is kitaláltak neki: a pilótafülke jobb szellőztetését. 

"Egy levegőbeömlőt kellett terveznünk a nagy nyomású területre, amivel ezt a hatást elértük. Minél több változatot ki tudunk próbálni egy teszt során, annál jobb. Ez jelentősen felgyorsítja a fejlesztést" - magyarázta Serra. 

556376.jpg

Az új Cupra első pályatesztjére Portimaóban került sor, és a fejlesztési vezető szerint nagyon elégedettek voltak a számokkal. Sőt, még kellemes meglepetések is érték őket. 

556375.jpg

A Cupra Racing a HP Jet Fusion 5200 3D nyomtatóját alkalmazta, és Serra szerint ezek az eszközök új lehetőségeket nyitnak majd meg a motorsportban.

"A 3D nyomtatás fordulópontot jelent majd az autóiparban, mert felgyorsítja a gyártási folyamatot, és mert például a HP 3D technológiájával olyan elemeket is le lehet majd gyártani, amit más módszerekkel korábban nem volt lehetséges. A legösszetettebb ötletek is megvalósíthatók lesznek."

A Cupra León Competition hivatalosan február 20-án mutatkozik be az új Cupra Garage-ben, és a hírek szerint elég komoly az érdeklődés az autó iránt.

556374.jpg 

Hozzászólások