WTCC - Kiszámoltuk, mennyit spórolhat egy WTCR-csapat az új szabályokkal
Kiszámoltuk, mennyit spórolhat egy WTCR-csapat az új szabályokkal
Fotó: fiawtcr.com

Kiszámoltuk, mennyit spórolhat egy WTCR-csapat az új szabályokkal

LantiLanti
2020/06/22 11:59
Az FIA Motorsport Világtanács online ülésen hagyta jóvá az autósport legfrissebb szabálymódosításait, köztük jó néhány olyat, amely a szeptember közepén rajtoló WTCR szezont is érinti. 

Az időben erősen összezsugorított naptár (két hónap alatt hat forduló és összesen 16 futam) miatt több ponton is változtatni kellett az érvényben lévő sportszabályokon. Például, hogy legyen lehetőség egy szezonon belül eltérő futamszámmal is fordulókat rendezni.

Az első két hétvégén (Salzburging és Nordschleife) két-két verseny lesz, az összes többin viszont három. Erre korábban nem adott lehetőséget a szabályzat. 

A legnagyobb változásokra az időmérő edzés és a rajtsorrend kialakulása terén került sor, az Eurosport Events és az FIA ugyanis úgy döntött, a két- és a háromfutamos hétvégéken is csak egy időmérő lesz. Az előbbi esetén ez nem okoz bonyodalmat, marad a régi rendszer.

A Q1-ből a legjobb 12 jut tovább, ahonnan pedig a top5 kerül be a superpole rendszerben zajló Q3-ba. A fordított rajtrácsos futamon (ami továbbra is az első lesz) az első tíz fordul majd.

kvali-hungaroring-wtcr-2019.jpg

A helyzet a háromfutamos hétvégéken lesz izgalmas, hiszen idén az eddigi kettő helyett ezeken is csak egy kvalit rendeznek. Az első futam rajtsorrendjéről a Q1 végeredménye dönt majd, és az első öt helyezett itt is megkapja a pontokat (5-4-3-2-1).

A második és a harmadik futam rajtsorrendje ugyanúgy alakul majd ki, mint a kétfutamos versenyeken. 

Az egész rendszer alól kivételt képez a Nordschleife, ahol a pálya hossza miatt nem lehet háromszintű időmérőt tartani. Itt egy 60 perces kvali lesz, és úgy próbálják elejét venni a fordított pole-re való taktikázásnak, hogy megduplázzák az első öt helyért osztott pontokat (10-8-6-4-2).

A Motorsport Világtanács a korábban már bejelentett költségcsökkentő intézkedéseket is jóváhagyta. Ezek érintik a felhasználható turbók és gumik számát, valamint azt is, hogy hivatalosan hány ember (mérnök, szerelő, csapatmendzser) alkothat egy istállót. 

Idén a korábbi öt helyett már csak négy turbó használható autónként, és csökkentik a felhasználható gumik számát is. 

gumi-wtcr-hungaroring-2019.jpg

Az első hétvégén a korábbi 22 helyett csak 16 új Goodyear gumit vehetnek a csapatok, a másodikra pedig összesen 22-t vihetnek el, és ebből 12 lehet új. A harmadik versenytől kezdődően (onnantól háromfutamosak a hétvégék) maximum 26 gumiból gazdálkodhat egy versenyző, amiből 16 lehet új (2019-ben kettővel több, azaz 18 új gumit vehettek.)

Ami a csapatok létszámát illeti, 2019-hez hasonlóan idén is maximum 5 ember dolgozhat egy autón, viszont a teljes aktív csapatlétszámot 14-ről 12-re vitték le a kétautós alakulatok esetében. Idén - speciális szabályok betartásával - elméletileg háromautós csapatok is indulhatnak (eddig még senki sem nevezett ilyet), náluk 18 fő a maximális létszám.

Egy igen elnagyolt számítást végezve ezzel éves szinten autónként kb. 30.000 eurót, azaz picit több, mint 9 millió forintot tudnak megtakarítani 2020-ban. Csak körülbelül lehetnek adataink arról, mennyi pénzből megy végig egy autó egy szezont a WTCR-ben, de azt biztosra vehetjük, hogy törés nélkül is félmillió euró felett van költségvetés, tehát az 5%-ot kicsit meghaladó spórolást eredményezhetnek az új szabályok. 

Ehhez ebben az évben még hozzájön a kevesebb verseny, és a csak európai helyszíneknek köszönhető valamivel olcsóbb logisztika. 

Hozzászólások