WTCC - 2020-tól máshogy számolják a súlykompenzációt a WTCR-ben
2020-tól máshogy számolják a súlykompenzációt a WTCR-ben
Fotó: fiawtcr.com

2020-tól máshogy számolják a súlykompenzációt a WTCR-ben

LantiLanti
2019/12/05 10:24

A hivatalos versenynaptár megerősítése mellett az FIA Motorsport Világtanács decemberi ülésén néhány szabályváltoztatást is elfogadtak a WTCR-ben. 

A legfontosabb, hogy a 2020-as szezontól kezdődően jelentősen módosul a súlykompenzáció számolása. Csak hogy tisztázzuk, ez nem a BoP, amiben a motorerőt és a hasmagasságot is változtatják. Ez a bajnokság saját teljesítmény kiegyenlítő rendszere, ami csak a WTCR-re érvényes. 

A változtatás lényege, hogy jövőre már csak az időmérős köröket veszik bele a számításba, a versenyen futottakat nem. Talán ennél is fontosabb újítás, hogy az FIA egy képlet segítségével kiszűri majd a köridőkből az aktuális súlykompenzáció hatását, és az autók nyers tempójából próbál számolni. 

Az első változtatás célja, hogy felszámolják a köridőkkel való taktikázást, és elérjék, hogy a csapatok mindent kiadjanak magukból a futamokon, ahelyett, hogy azt számolgatnák, milyen tempóval kapják majd a legkevesebb ballasztot a következő fordulón.

A második egy olyan problémát igyekszik felszámolni, amiről a múltban elég sokat írtunk: ez pedig a súlykompenzáció ciklikus hullámzása. A megértéshez nézzünk egy elméleti példát. 

194f37e9400490eac1cd7e17d30eb073.jpg

Az első két hétvégén azonos súlyok mellett "A" márka három tizeddel gyorsabb mindenkinél, azért a harmadik fordulón 30 kilóval nehezebb lesz náluk. Ennek köszönhetően egy tized hátrányba kerül, tehát a negyedik hétvégén már könnyebb lesz azoknál, akiket a szezon elején alaposan elvert. A negyedik hétvégén így valószínűleg megint elporol majd mindenkit, és egymást követik ezek a ciklusok.

Az új rendszerben az FIA ezt a hullámzást szeretné megszüntetni, és az autók nyers tempóját akarja felhasználni a számításnál. Ehhez valószínűleg minden pályán meghatározzák majd, mennyi hátrányt jelent 10 kg súlynövekedés, és ezzel korrigálják a valódi köridő különbségeket. 

"A lehető legjobb döntés, hogy csak az időmérős köröket veszik majd figyelembe a súlykompenzáció számításánál. Túl régóta látjuk, hogy mérnökök a tempó optimalizálásán dolgoznak, és folyamatosan erről beszélgetnek a rádión. Köszönöm, hogy az FIA is osztotta ezt a véleményünket" - fogalmazott Francois Ribeiro, az Eurosport Events vezetője.

Ennél kisebb horderejű, de szintén fontos változás, hogy 2020-től lesz Újonc Kupa a WTCR-ben. Ebben azon versenyzők vehetnek részt, akik 2020 január elsején, vagy csak azután töltik be a 23-at, és korábban nem vettek részt háromnál több WTCR hétvégén.

Azt is bejelentették, hogy az FIA három évre meghosszabbította az Eurosport Events promóteri szerződését a WTCR Túraautó Világkupa rendezésére. 

Hozzászólások