WTCC - 2.0l turbós géposztályon dolgozik az FIA
2.0l turbós géposztályon dolgozik az FIA

2.0l turbós géposztályon dolgozik az FIA

LantiLanti
2014/03/23 14:03

Egy vadonatúj túraautós géposztály megteremtésén dolgozik az FIA és az Eurosport Events, amely a 2000-es évek eleje óta futó S2000-es kategória (most TC2 és TC3) helyét venné át. Francois Ribeiro, a WTCC új vezetője Valenciában beszélt az okokról és a tervekről is, bár kihangsúlyozta, egyelőre csak vizsgálják a lehetőségeket.

Az új szabályrendszer ötlete elsősorban azért merült fel, mert a jelenlegi S2000-es autók vagy nagyon régiek (BMW, SEAT) vagy túl kevés épült belőlük (Honda, Lada), és már egyikükből sem lesz több.

"Felmerült az igény az FIA felé, hogy alkosson meg egy új kategóriát, egy új szabályrendszert, amely tulajdonképpen a WTCC-s autók leegyszerűsített, olcsóbb változatát hozza létre. Ez a kategória lehet a jövőben a Túraautó Világbajnokság előszobája; valami olyasmi, mint amit a GP2 és a GP3 jelent a Forma-1-nek, vagy a Moto2 és a Moto3 a MotoGP-nek" - mondta Ribeiro a WTCC Blognak.

Az FIA egyelőre mérlegeli a lehetőségeket, tehát még messze vagyunk attól, hogy konkrét bajnokságról essen szó, ám látva, hogy az Eurosport Events hogyan próbálja felépíteni az ETCC-t, nem kizárt, hogy idővel ebben a bajnokságban mutatkozhat be az új, egyszerűbb túraautó szabályrendszer.

Ribeiro azt is kiemelte, hogy az Alan Gow vezette FIA Túraautó Bizottság nem csak a WTCC-ért van, hanem a globális túraautósportért, és ezt az új szabályrendszert a nemzeti bajnokságok is átvehetik majd.

"Érdemes megnézni, hogy az FIA (és Stephan Ratel) milyen fantasztikus munkát végzett a GT3-as kategóriával. Van egy jól működő szabályrendszer, amelyhez már 10-12 gyártó csatlakozott, rengeteg autó épült, és ma már a legtöbb komoly nemzeti GT bajnokságban is ezek az technikák futnak."

"Ha egy csapat ma vásárol egy GT3-as autót, akkor biztos lehet benne, hogy akár minden hétvégén versenyezhet vele valahol, mert annyi nemzetközi és nemzeti bajnokságban lehet velük indulni. Valami hasonlót szeretnénk elérni a túraautósportban is."

BTCC_2014

Az FIA és az Eurosport Events egy olyan piramist képzel el, amelynek tetején a TC1 áll az 1.6 turbós motorokkal és a csúcstechnikás túraautókkal. Az új géposztály alatta helyezkedne el, és sokkal szélesebb körben lenne elérhető a privát csapatok számára.

"Egy dolgot látni kell, a TC1 nem a nemzeti bajnokságok és a kis csapatok szabályrendszere, mert nagyon drága. Ez nem véletlen, hiszen az volt a célunk, hogy legjobb és leglátványosabb túraautók menjenek a WTCC-ben.  Ám szükség van egy egyszerűbb és olcsóbb géposztályra, amely a kisebb csapatok és a nemzeti sorozatok számára is elérhető. A gyártók részéről komoly az érdeklődés, sőt az igény egy ilyen kategóriára."

Ribeiro azt sem zárja ki teljes mértékben, hogy egy nap a TC1 és az új szabályrendszer akár együtt is versenyezzen, ha sikerül találni egy megfelelő teljesítménykiegyenlítési metódust. Ám ettől még nagyon messze vagyunk, hiszen jelenleg a lehetőségek átnézése zajlik.

Így az sem eldöntött, milyen konstrukciójú motor adhatja az új géposztály alapját. A WTCC első embere a 2.0 literes turbót említette Valenciában, hiszen a legtöbb bevonható gyártó rendelkezik ilyennel a piacon, sőt többüknek (SEAT, Opel, Honda, Ford, Chevrolet stb.) más most van ilyen versenymotorjuk is.

Az FIA Túraautó Bizottság első embere egyébként Alan Gow, aki nem mellesleg a BTCC vezetője is egyben, a Valenciában felvázolt tervek pedig alapjaiban hasonlítanak a brit bajnokságban most használt NGTC-s kategóriára (2.0 literes motor, egyszerűbb autók). Úgy tűnik tehát, hogy az FIA szeretné a BTCC-ben sikeres rendszert egész Európára, sőt talán a kontinens határain túlra is kiterjeszteni.

Aki esetleg nem követné a brit bajnokságot, idén rekordszámú, 31 autó nevezett, és összesen 13 különböző márka szerepel a sorozatban.

Fotó: WTCC Media, BTCC.net

Hozzászólások