WRC / Rali - Turán és Bagaméri nyerte az eső áztatta magyar ERC-futamot
Turán és Bagaméri nyerte az eső áztatta magyar ERC-futamot
Fotó: Europress/AFP

Turán és Bagaméri nyerte az eső áztatta magyar ERC-futamot

Vörös CsabaVörös Csaba
2019/11/11 16:51

Örömkönnyektől a bánatkönnyeken át a szakadó esőig minden áztatta Nyíregyháza útjait.

16 évet kellett várni a magyar rajongótábornak, hogy ismét rali Európa-bajnoki futamot rendezzenek hazánkban. A forduló az idény lezárása volt és hivatott dönteni arról, kié lesz a trófea; hárman harcoltak érte: az Eb-győztes orosz Alekszej Lukjanuk, a brit Chris Ingram és a lengyel Lukasz Habaj. Mindannyian megküzdöttek a körülményekkel évközben, különösen Lukjanuk, akit a pechszéria egy percre sem hagyott cserben, míg Habaj ugyan jól kezdte az évet, de elfogyott a második körre, Ingram pedig időközben igyekezett a lehető legtöbb pontot begyűjteni.

Ha valaki alaposabban megvizsgálta a nevezési listát, a jeles magyar versenyzők mellett, két magyar felmenőkkel – nem is akármilyen felmenőkkel – rendelkező külföldi ralist is talált. Albert von Thurn und Taxis ükapja Széchenyi István volt, s az ifjú Albertet – aki édesapja korai halála miatt már nyolcévesen a világ legfiatalabb milliárdosa címet vívta ki magának – az autósportot követők a GT1-es világbajnokságból ismerhették meg először. Mellette Nikolaus Mayr-Melnhof is patinás magyar gyökerekkel rendelkezik, hiszen nagyapja Andrássy Géza gróf volt. Mayr-Melnhof pályafutása szintén a GT1 vb-n izmosodott, majd váltott a Blancpain sorozatra.

Utólag nem tűnik túlzásnak az a rengeteg hüledező nyilatkozat, miszerint a Rally Hungary pályái könyörtelenek. Alapvetően aszfaltos szakaszokról beszélünk, amelyeket több helyen murvás pontok is nehezítenek. Erre jött még a hétvégi zuhé, ami alaposan felforgatta a mezőnyt, ezért Miss Mázli legalább olyan fontos szerepet játszott, mint maguk a versenyzők.

Intő jel lehetett mindenki számára, hogy Lukasz Habaj már az edzésen nyílegyenesen leszáguldott a pályáról és belecsapódott az árokba. A lengyel autóját épphogy összerakta a csapata a folytatásra, ami szintén nem volt eseménytelen. Rengeteg baleset, de főleg defekt színesített a cseppet sem unalmas versenyt. Herczig Norbert, az Európa-bajnokság rendszeres magyar résztvevője el sem hitte, hogy egy nap alatt háromszor kényszerült kerékcserére.

Szombat után a viharvert társaságra várt vasárnap is a rémisztő pálya, s az egyik gyorsaságira annyi víz zubogott, hogy akár motorcsónakozni is lehetett volna rajta. Alekszej Lukjanuk nem hagyta szó nélkül a dolgot és üdvözletét küldte a szervezőknek, amiért nem törölték a szakaszt. Igaz később meghallgatásra találtak szavai, mikor a verseny zárószakaszát biztonsági okokból nem kellett lefutni. Igen ám, de ki gondolta volna, hogy így az utolsó előtti, tizenharmadik gyorsasági dönt majd mindenről.

Chris Ingram a lehető legóvatosabban autózott egészen a célig, ám a defektet mégsem tudta elkerülni. Rémülten számolta a másodperceket, hogy vajon a mögötte érkező Lukjanuk milyen időt fut, hiszen ezen múlt minden. Ingram várt-várt, de az orosz csak nem érkezett. Aztán nagy lemaradással feltűnt és ekkor már ketten számolták idegesen a másodperceket. A végén Ingram örülhetett, aki a sokktól egy darabig nem tért magához, végül könnyekben tört ki. Első felindulásában a navigátorát, Ross Whittockot dicsérte, aki elmondása szerint a világ legmegbízhatóbb embere, valamint köszönetet mondott a csapatának és a családjának.

S hogy a magyarok se maradjanak ki az ünneplésből, a legvégén kialakult káosznak köszönhetően Turán Frigyes és Bagaméri László nyerte meg az Eb-futamot. A páros erőssége abban rejlett, hogy míg a riválisok szinte kivétel nélkül többször is defektet kaptak, addig ők mindezt megúszva tudták teljesíteni a távot. Pikantériája Turán sikerének még, hogy tavaly ugyanezt a versenyt (akkor még Nyíregyháza-ralit) az utolsó gyorsasági szakaszon veszítette el. Persze azért ő is megszenvedte a körülményeket, miután a légfúvókája bedugult, s párás szélvédőjétől alig látott. A célban első kérdése volt, hogy felállhat-e a dobogóra, majd amikor a csapata közölte vele, hogy nyert, kis híján rosszul lett.

Zárásképpen szót érdemelnek még a magyar szurkolók. Ezúttal is bizonyították, hogy imádják a ralit, hiszen a kedvezőtlen időjárás ellenére tízezren látogattak ki a pályákra és remek hangulatot produkáltak. Ingram, Lukjanuk és a többiek megjegyezték, hogy hallottak a magyarok rajongásáról a technikai sportok iránt, de ezt nem gondolták volna. A hétvégén az már csak hab volt a tortán, hogy Nyíregyházán bejelentették: 2022-től MotoGP-futamot rendezhet Magyarország. Ha valóban megtörténne a csoda, biztosan a gyorsaságimotorosok is megtapasztalhatnák, milyen a magyar virtus.


Hozzászólások