WRC / Rali - Dakar-rali – kezdődik a harmadik fejezet
Dakar-rali – kezdődik a harmadik fejezet
Fotó: Twitter

Dakar-rali – kezdődik a harmadik fejezet

HosszabbitásHosszabbitás
2020/01/03 18:25

Ázsiába, azon belül a Közel-Keletre, még pontosabban Szaúd-Arábiába költözött a Dakar-rali. Afrika és Dél-Amerika után az Arab-félszigeten randevúznak egymással a kalandkereső technikai sportolók január 5-17-e között. 

Eltelt több mint négy évtized – ez a 42. esemény – és nemcsak ez az első ázsiai futam, hanem most először zajlik egy országon belül a verseny. Hely és homok van bőven, Szaúd-Arábia négyszer nagyobb, mint Franciaország, szinte az egész félszigetet elfoglalja a Vörös-tenger és a Perzsa-öböl között és itt található a világ harmadik legnagyobb sivataga.

Délen ott az „üres negyed” egy nagy kiterjedésű, szinte lakatlan terület, ahol néhány oázist leszámítva nincs emberi élet. Nos, ide is bekukucskál majd a mezőny, a jelenlegi adatok alapján 346 jármű és 568 versenyző indul, de mire ide elérnek, már biztosan kevesebben lesznek.

Vagy nem, mert az amatőr autósok, kamionosok számára bevezettek egy új szabályt: aki az első héten kiesik – az egészségügyi okokat leszámítva – a másodikon folytathatja, úgynevezett fél-maraton értékelésben. Vannak egyéb újdonságok is, az itinerben például mostantól színekkel jelölnek fontos útvonalinformációkat és lesz négy olyan nap, amikor ezeket az útvonal leírásokat csak a napi rajt előtt kapják meg a versenyzők.

Ennek célja, hogy egyformák legyenek az esélyek – efelől vannak kételyeim, de majd meglátjuk, így lesz-e. Az esélykiegyenlítést lehet, hogy jobban szolgálja az a profi autósoknál beépített plusz kamerarendszer, amely azt hivatott ellenőrizni, hogy a derék sztárok nem használnak-e tiltott navigációs segédeszközt a sivatagban – nocsak, csak nem felmerült a gyanú, hogy korábban esetleg használtak?

Ejnye-ejnye.

A motorosoknál ilyen gond nincs, bár tavaly Kevin Benavides például papíralapú írott puska használata miatt kapott büntetést- úgyhogy az ördög nem alszik.

De hogyan kerül a csizma az asztalra, azaz mi döntött Szaúd-Arábia mellett?

Az első – némiképp elhamarkodott - válasz az, hogy az az évi 15 millió dollár, amelyet a szaúdiak 5 éven át fizetnek mostantól a versenyért. A második, hogy ez nyilván sokat nyomott a latban, ugyanakkor a verseny jogtulajdonosa az A.S.O. tárgyalt Ausztráliával, több dél-amerikai országgal, ezen kívül Kínával, Mongóliával, illetve az afrikai Angolával, Botswanával Namíbiával és Dél-Afrikával is. Aztán kikötöttek a szaúdi királyságban, amely nemcsak egy új földrészt, hanem egy új kulturális kirándulást is jelent az idelátogatók legnagyobb részének.

A helyiek kiadtak például egy olyan tájékoztatót, amely az általános információk mellett nagy hangsúlyt fektet az ország vallási előírásaira és kulturális, vallási szokásaira is, úgymint például a nők öltözködése és megjelenése, (az ide érkezőké is) járhatnak-e egyedül, vagy társaságban és egy csomó más (a férfiakra is vonatkozó) érdekes dolog, amely betekintést nyújt az iszlám világába.

Ami a szervezést illeti, David Castera személyében új igazgatója van a versenynek. Castera korábban ment már motorral és autóval is a Dakaron, sőt volt pályakijelölő is Dél-Amerikában, most azonban Etienne Lavigné szerepét veszi át.

A versenyt 7856 km-re tervezik, a 12 szelektív szakasz hossza több mint 5 ezer km, és közülük 5 db 450 km-nél is hosszabb – lehet majd nyelni a port naphosszat.

Az autósoknál a katari Nasszer al-Attijah a legesélyesebb a gyári Toyotával, de a csapattársa a 2009-es győztes Giniel de Villiers is győzni szeretne. S náluk megy Fernando Alonso is, akinek a navigátora Marc Coma, aki korábban ötször nyert Dakart motoron.

Alonso a verseny történetének első Forma-1-es világbajnoka, de nem az első Forma-1-es Dakar-győztese. Jean Louis Schlesser és Jackie Ickx is megfordultak a Forma-1-ben (utóbbi nagyon híres is lett), majd annak rendje-és módja szerint nyertek Dakart is – hogy Alonso a nyomukba lép-e, ez a verseny egyik nagy kérdése.

A Mini is nyerni jött ide, a 13-szoros bajnok Stephane Peterhansel és a kétszeres győztes Carlos Sainz is esélyes a végső sikerre.

A motoroknál 7 gyári csapat indul. A KTM 2001-óta veretlen és most három Dakar-győztest is bevet a siker érdekében - Price, Walkner, Sunderland 2016 óta nyerik nekik zsinórban a versenyt. A Honda azonban megint megpróbálja – már csak azért is, mert több mint 30 éve nem nyertek Dakart és most is erős csapattal jönnek. A Yamaha lehet még jó, de elképzelhető, hogy a KTM házon belül kap erős konkurenciát: a hozzájuk tartozó Husquarna már tavaly is jó volt és úgy néz ki, most is az lehet.

Ebben a mezőnyben szerepel a mezőny két magyar származású versenyzője, az újvidéki Saghmeister Gábor és az erdélyi Gyenes Emánuel, utóbbi a legjobb amatőrnek járó trófeáért száll harcba, Saghmeister pedig a célba érkezésre hajt.

Csökkenőben van a quadok népszerűsége, tavaly még 44-en indultak, most 23 nevező van. Feljövőben van viszont az SSV, vagy UTV kategória (kis, 1000 köbcentis kétszemélyes vasszöcskék), ahol már 44 páros indul.

A kamionoknál a Kamaz a legnagyobb esélyes, Eduárd Nyikolajev és Andrej Karginov személyben két korábbi győztes is van a csapatukban. Az Iveco teljesen új legénységgel jön, gerincsérülés miatt hiányzik a legjobbjuk, Gerard de Rooy, így nem tudni, mire lesznek képesek. Lesz dízel-elektromos hibrid Renault kamion is, hiába, már itt is megjelent az új technológia – de itt a technológia tesztelése a lényeg, nem a versenyeredmény.

Sokat lehetne még írni, de elsőre ennyi éppen elég. A lényeg úgyis a sivatagban dől el – reméljük az új helyszín nem okoz majd csalódást.

Az Eurosporton naponta sugározzuk az összefoglalókat, aki kíváncsi a szaúdi Dakarra, esténként ne mulassza el megnézni a műsort.

Várhegyi Ferenc
Hozzászólások