Technikai - Vadiúj Audi, de csökkenő létszám
Vadiúj Audi, de csökkenő létszám
Fotó: Audi Sport

Vadiúj Audi, de csökkenő létszám

LantiLanti
2015/11/30 09:52

Meglehetősen korán bemutatta 2016-os LMP1-es versenygépét az Audi Sport, amely csak névben hasonlít majd elődjére, hiszen bár továbbviszi az R18 e-tron quattro elnevezést, valójában alapvető változásokon esett át.

Erre szükség is volt, hiszen a 2015-ös szezon első két WEC-fordulóját leszámítva a megbízhatósági kategória korábbi egyeduralkodója látványosan alulmaradt a Porschével szemben. Kikaptak Le Mans-ban, majd a konszerntárs az összes hátralévő fordulót magabiztosan nyerte, és hozzájuk került az egyéni valamint a gyártói világbajnoki kupa is.

Hosszú idő után most nem csak a köntös alatt, hanem a külső megjelenésben is drasztikusan megújult az LMP1-es Audi; a gyártó láthatóan új utat választott az aerodinamikai megoldások terén. Az friss R18 orr-eleme jelentősen hosszabb, mint az elődé, a "csőr-rész" pedig már-már egy Forma-1-es gépre emlékeztet.

Kifejezetten örömteli az új, sokkal fantáziadúsabb dizájn is, amely az eddiginél markánsabban eltér majd a Porschétől.

Persze a lényeg megpillantásához ezúttal is vetkőztetni kell, hiszen a köntös alatt lapulnak a legnagyobb változtatások. Az új R18-cal az Audi ismét feljebb lépett egy hibrid kategóriát, azaz a rendszer az eddigi négy helyett 6 MJ energiát használhat fel egy le mans-i körön. A négykarikások ezzel még mindig elmaradnak a két benzines riválistól (Porsche és Toyota), hiszen ők jövőre már a legmagasabb, 8 MJ-os osztályban szerepelnek.

Audi_r18_16_2

Az elemzők szerint a 2 MJ különbség ellenére az Audi ezzel gyakorlatilag egy szintre került két legnagyobb riválisával, hiszen az LMP1-es szabályokat úgy alakították ki, hogy egy 6 MJ-os turbódízel összteljesítménye kb. egy 8 MJ-os benzinesének feleljen meg. Ez többek között azért indokolt, mert a gázolajos technológia nehezebb, tehát egy ilyen autóval óriási kihívás lenne elérni a 8 MJ-t, és közben megmaradni a súlyhatár közelében.

Változik a tárolás is, az Audi 2012 után szakít a lendkerekes technológiával, és 2016-ban már ugyanúgy lithium-ion akkumulátorba "kerül" a visszanyert energia, mint a másik két riválisnál (a Toyota is most vált szuper-kondenzátorról). Továbbra sem használják azonban ki teljesen a szabályok adta lehetőségeket, hiszen jövőre is csak egy energia visszanyerő rendszert alkalmaznak (összesen kettőt lehetne). Ez továbbra is az első tengelyen, fékezéskor gyűjt, és ott is hajt (bár ezt az Autosport állítja, hozzátéve, hogy a gyártó részéről nem erősítették meg).

Az Audi 2014-ben ugyan kísérletezett egy második, a kipufogógázt hasznosító technológiával, ám végül elvetették, szintén a dízel hajtás súlytöbblete miatt, és az Autosport szerint ugyanez szól a hátsó KERS használata ellen is.

Audi_r18_16_3

Csak a rend kedvéért: a Porsche egy KERS-t és egy kipufogógáz hasznosító rendszert, míg a Toyota két KERS-t használ.

Vannak azonban rossz hírek is a német gyártók háza tájáról, az R18 bemutatóval egy időben az Audi és a Porsche is bejelentette, 2016-ban három helyett csak két autót indít Le Mans-ban, takarékossági okokból. Bár a közlemények ezt nem konkretizálják, de nyilvánvalóan a Volkswagent érintő káros anyag kibocsátás botrány, és az azért várható csillagászati büntetés áll a döntés hátterében.

"Amikor a csoport nehéz helyzetbe kerül, a márkáknak össze kell fogniuk. Boldogok vagyunk, hogy folytathatjuk a motorsport programjainkat, de egyértelmű jelét adjuk annak is, hogy csökkentjük a költségeket" - idézi dr. Wolfgang Ullrichot az Autosport.

Ezzel párhuzamosan az is eldőlt, hogy mindkét német gyártó változatlan pilótafelállással indul 2016-ban, azaz az Audinál marad a Andre Lotterer - Benoit Treluyer - Marcel Fassler valamint a Lucas Di Grass - Loic Duval - Oliver Jarvis trió, míg a Porsche két autóját a Mark Webber - Brendon Hartley - Timo Bernhard és a Romain Dumas - Neel Jani - Marc Lieb hármas vezeti majd.

Eldőlt tehát, hogy Nick Tandy, Earl Bamber és Nico Hülkenberg nem védheti meg Le Mans győzelmét 2016-ban, és egyelőre úgy tűnik, a bahreini teszten remeklő Juan Pablo Montoya sem kap lehetőséget, legalábbis nem egész évre.

Audi_r18_16_1

Hozzászólások