Moto GP - MotoGP, Valencia: Történelmet írt a 15 éves török motoros
MotoGP, Valencia: Történelmet írt a 15 éves török motoros
Fotó: Europress/AFP

MotoGP, Valencia: Történelmet írt a 15 éves török motoros

Baranyai BalázsBaranyai Balázs
2018/11/18 16:27

A valenciai hétvégével befejeződött a 2018-as gyorsaságimotoros-világbajnokság. A bajnoki címek sorsa már korábban eldőlt, ettől függetlenül viszont volt miről beszélni bőven.

Hideg, esős időjárás fogadta a mezőnyt a Ricardo Tormo pályán, ám az errefelé szokatlan körülmények épp hogy megágyaztak a váratlan fordulatoknak, amikből mind a három futamon láthattunk egy párat. Kezdésként mindenképp a Moto3-ra érdemes kitérni, ahol egy rátermett fiatalember történelmet írt. 

Can Oncu a Red Bull Rookies Cup bajnokaként kapta meg a lehetőséget 15 évesen arra, hogy debütáljon a világbajnokságon, az edzéseken pedig bizonyította is, hogy megvan a tempója. 

A nedves pálya sem szegte kedvét, a versenyen is abszolút jól ment, a dobogós pozíciókban tudott motorozni stabilan. Idővel viszont jöttek a hibák: számtalan bukást láthattunk, többek között az addig magabiztosan vezető Tony Arbolino is elesett, Oncu pedig hirtelen legelöl találta magát tengernyi előnnyel. 

A KTM-nél minden létező imát elmorzsoltak az irányába, az első futamát teljesítő török pedig végül a motoron tudott maradni - még ha volt is két olyan eset, amikor közel került a buktához. Oncu így végül beért, méghozzá elsőként, sok szempontból történelmet írva. 1991 óta nem láthattunk olyat, hogy valaki első futamán egyből győzni tudjon, valamint nála fiatalabban se tudott még itt nyerni senki soha (Scott Redding rekordját adta át a múltnak). Azzal nem lövünk le nagy poént, hogy jövőre nyilván teljes szezont futhat majd, megvan a szerződése a KTM-el, viszont nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy neki van egy ikertestvére is, Deniz Oncu - aki hasonlóan jól megy, csak azért nem nyert annyit mint hosszú hajú tesója, mert csak egy ember lehet bajnok egy szezonban. 

A második helyet végül a keveset vállaló, de éretten motorozó Jorge Martin húzta be, mögötte John McPhee és di Giannantonio futottak be. Utóbbi azért érdekes, mert Bezzecchi hibáit kihasználva így végül meg tudta szerezni a második pozíciót az összetettben.

A Moto2-ben szintén a KTM lett a nyerő motor: Miguel Oliveira hibátlan motorozással futott be az első helyen, mögötte pedig a fiatal Iker Lekuona és Alex Marquez zártak. Utóbbi úgy volt, hogy nyer, csak kicsúszott - idén nem először. Volt viszont akkora előnye, hogy gyorsan vissza tudott jönni és befért a top 3-ba. Ez végül is egy fontos lépés volt számára, hiszen a 4. helyen zárt az összesítésben, megelőzve Baldassarrit, akit még a pole-ból induló Luca Marini torpedózott ki a rajtnál. A dobogóra a bajnok Bagnaia mögé így végül Oliveira és Binder fértek még fel.

000_1AX96C.jpg Fotó: Europress/AFP

A MotoGP-ben gyakorlatilag két versenyt is rendeztek, hiszen az eső növekvő intenzitása miatt piros zászlóval félbe kellett szakítani a küzdelmet. Ez azonban nem sok mindenen változtatott, lényegében ugyanazok teljesítettek jól, akik korábban. Alex Rins a Suzukival sokáig diktálni tudta a tempót, hosszú távon azonban erősebb volt nála Andrea Dovizioso és Valentino Rossi is. A Doctor azonban 5 körrel a vége előtt bukott, így elmaradt számára a jó eredmény. Dovi mindenkit lenyomott és megérdemelten ünnepelhetett a pódium legfelső fokán, mögötte pedig Rins futott be másodikként. A harmadik helyet pedig meglepetésre az a Pol Espargaro szerezte meg, aki a KTM történetének első királykategóriás dobogóját tudta begyűjteni. Ez a nap bizony az osztrák gyártó nagy napja volt. A szabadkártyás Michele Pirro lett a 4., míg a frisse legendának választott Dani Pedrosa lett az 5. végül. A bajnok Marc Marquez eleve sérülten indult neki a versenynek, majd végül hatalmasat bukott. Hasonlóan járt Vinales, Miller, Petrucci, Morbidelli és Iannone is - és még sokan mások.

Az összetett pontverseny élmezőnye végül így néz ki az utolsó forduló után: Marquez, Dovizioso, Rossi, Vinales, Rins, Zarco.
Hozzászólások