Moto GP - MotoGP: Úgy tűnik, idén a Ducati lehet a fő erő
MotoGP: Úgy tűnik, idén a Ducati lehet a fő erő

MotoGP: Úgy tűnik, idén a Ducati lehet a fő erő

Baranyai BalázsBaranyai Balázs
2018/02/01 11:52

Január végeztével ébredezik téli álmából a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye, amely szokás szerint Sepangban kezdte meg a teszteket az új esztendőben. Lássuk, hogy is állnak most a fejlesztésekkel a csapatok!

Mielőtt belevetnénk magunkat az eseményekbe, egy valamit (szokás szerint) le kell szögezzünk: ez egy teszt, ahol nem a helyezések számítanak, sokszor pedig a köridők is megtévesztőek. Arról nem is beszélve, hogy maga a helyszín is becsapós lehet (volt már erre példa), hiszen a szezon során nem csak ilyen karakterisztikájú pályákon mennek majd és nem csak ilyen időjárási körülmények között, mint most. Az erőiszonyok tekintetében tehát nem kapunk tiszta képet ez után a három napos gyakorlás után, ám ettől még következtetések levonhatók. Kik tudtak előrelépni? Kinek mi a gondja? Ilyen kérdésekre kaphattunk most választ.

A Hondánál még mindig sok a lóerő

Gondolhatnánk, hogy Marc Marquez és a Honda a bajnoki cím védőjeként viszonylagos nyugalommal várhatta a tesztidőszakot, de mi sem áll távolabb a valóságtól. A japán óriás már évek óta halmozza a kudarcokat motorfejlesztés terén, egyedül a már említett spanyol motoros képes csak értékelhetően teljesíteni a masináikon. Épp ezért volt munkájuk bőven, főleg az erőforrások kapcsán. Az eddig is ismert volt, hogy a Honda túl sok erőt próbál belegyömöszölni a motorba, ami így túlzottan is agresszívvá válik - nem tudnak úrrá lenni rajta. Ha sikerül (nagyjából) megszelídíteniük, mint tavaly, akkor Marquez jó eséllyel bajnok lesz - ám ha a gép ismét kezelhetetlenné válik, akkor jönnek a gondok (fontos: a teszteket követően a motorokat befagyasztják, vagyis év közben már az erőforrások nem fejleszthetők, egy adott típussal kell dolgozniuk végig).

Malajziába ezúttal két motorral érkeztek: volt egy, amelyet már próbálgattak a novemberi valenciai teszten, valamint egy új, ami nagyon ígéretesnek tűnik. Utóbbival foglalkoztak többet, mert hatalmas potenciált látnak benne, ugyanakkor kockázata is van a dolognak. A visszajelzések alapján félő, hogy más körülmények között (pálya, időjárás) negatív irányba változhat a Honda viselkedése, ami nem lenne jó. Épp ezért most nagyon körültekintőek voltak a gyakorlás során. "Jelenleg még mindig egy kicsit agresszív ez a motor. Emiatt egy kicsit jobban aggódom (...). Most Thaiföld következik (itt lesz majd a következő teszt - a szerk.) többé-kevésbé ugyanilyen körülmények között, aztán pedig Katarba érkezünk, ahol már nincs időnk változtatni." - mondta Marquez. Oda kell tehát figyelniük, mert egy rossz választásra az egész szezonjuk rámehet.

Amúgy Marquez mellett Pedrosa és Crutchlow próbálhatta még ki az új erőforrásokat és mind a hárman emellett az agresszív mellett vannak. A brit utalt rá, hogy egy olyan motorral, amiben nincs erő, nem lehet mit csinálni, viszont a túl sok erőt még vissza lehet fogni (mondjuk elektronikával). Ezen dolgoznak most is, de nagyon bizakodóak.

Ne feledkezzünk meg az aero-fejlesztésekről sem: Pedrosa egy ilyen "egyedi" külsejű Hondával is próbálkozott

A régi nóta: a Yamaha még mindig a vázzal szenved

A Yamaha esete a legjobb példa arra, hogy miként lehet elbaltázni egy teljes szezont annak ellenére, hogy a teszteken minden kitűnően működik. A hangvillások egy éve uralták a teszteket és talán a bajnoki cím első számú esélyesei is voltak, ám a Yamaha kényes volt és csak adott körülmények között működött megfelelően. Nem ízlett neki a hőmérsékletváltozás, vagy a gyenge tapadású aszfalt stb. A hibákért főleg a 2017-es vázat hibáztatták, Valenciában, az utolsó versenyen például jobb híján már a 2016-ossal indultak el Zarcóhoz hasonlóan. Tavaly nagyon rossz irányba fejlesztettek - ez derül ki most abból is, hogy Johann Zarco a mostani teszten is inkább a 2016-os, mintsem a 2017-es vázat preferálta. Nem tudott vele jól menni egy körön, valamint az érzés sem volt olyan jó.

Ami pedig a gyáriakat illeti: ők most már friss vázzal próbálkozhattak, aminek az alapja a 2016-os modell, ám nekik is vegyesek az érzéseik. Az első két napon ők voltak a leggyorsabbak, megoldódtak problémáik a gumikopással és egy körön sem voltak rosszak. Az utolsó napra aztán váratlanul visszaestek és elmaradtak korábbi tempójuktól. Három-négy tizeddel mentek lassabban ugyanolyan körülmények között, ennek okát pedig még most sem értik. Ez a kétarcúság pedig nem jön jól, így nehéz tervezgetni. Mintha egy testben két lélek volna: a könnyen kezelhető, gyors M1, meg a kiszámíthatatlan, lassú M1-es. Ezek váltogatják egymást. Amíg ezen a problémán nem lépnek túl, addig úgy tűnik zsákutcában a Yamaha.

Maverick Vinales az első két napon jól ment, versenytempóban nem volt párja, aztán kedden visszaestek

Csak a Ducati magabiztos

A Ducatinál csöndes és pozitív teszten vannak túl. A GP18 kapcsán főleg a fordulékonyság javítása volt a cél és úgy tűnik, jól haladnak. Nekik is új vázuk van, amivel a kanyarbejáratokon és a kijáratokon is javultak, ám a kanyarok közepén még mindig bőven van hely a fejlődésre. A következő bevetésen Buriramban, Thaiföldön már egy újabb váz vár majd rájuk, ami a sepanginak egy továbbfejlesztett verziója lesz, ettől elvileg további javulás várható. Emellett pedig ne felejtsük el Jorge Lorenzót sem, aki remekelt: megjavította Marquez korábbi pályacsúcsát, ami jól tükrözi a motor és a spanyol fejlődését is tavalyhoz képest. Versenytempóban viszont még mindig van hová fejlődnie, ott ugyanis Dovi még mindig alaposan veri. A tavalyi ezüstérmes olasz azonban a pramacos honfitársával együtt technikai nehézségekkel küzdött, ami nem jött jól számukra.

Petruccival kapcsolatban pedig fontos hír, hogy leadott négy kilót, csakhogy kedvezzen a hátsó kerekek kopásának. Az olasz kijelentette: ez lesz az utolsó éve a Pramacnál, jövőre már gyári versenyző lesz - de hogy melyik gyártónál, az még kérdés. Csapattársa, a friss szerzemény Jack Miller amúgy szintén jól mozgott. Valenciához hasonlóan most is megjegyezte, hogy aki szerint nem fordul elég jól a Ducati, az valószínűleg nem sokat ment a Hondával. Köztudott, hogy a Honda a MotoGP-s gépek között a legnehezebben irányítható, ezt igazolja az onnan eligazoló motorosok jelentős teljesítményjavulása is. Tito Rabat például szárnyalt az új Ducatiján, rá is érdemes lesz majd odafigyelni év közben.

A tavalyi ezüstérmes Doviziosót technikai gondok hátráltatták Sepangban, de van oka bizakodni

És a többiek? Rins és a KTM bizakodik

A Suzukinál a tavalyi elrontott tesztidőszak után mindenben javulni kellett. Most kaptak egy erősebb motort, egy jobb vázat, aminek a következtében ők is egyre biztatóbbak. Ráadásul végre teljesen felépült Alex Rins, aki az egész maláj teszt egyik legnagyobb pozitív meglepetése volt. A spanyol tavaly ilyenkor 7 tizeddel volt lassabb, Iannone viszont nem tudott gyorsulni egy évvel ezelőtti önmagához képest. Bár az is igaz, hogy 2017-ben a téli teszteken sokkal jobban nézett ki a Suzuki, mint amilyen lett végül a szezon során. Talán most majd fordítva lesz.

Az Aprilia kicsit hasonló helyzetben volt. Aleix Espargaro kért egy erőforrást, amivel tudja tartani a riválisokat az egyenesekben, valamint egy vázat, amivel normálisan tud fordulni. A vázat meg is kapta, aminek nagyon örült, ám motor az nincs - legfeljebb csak a katari versenyre készül el, ami eléggé frusztrálta.

Egészen más problémákkal küzd viszont a KTM: tavaly hatalmas fejlődésen mentek keresztül, egy szezonon belül sikerült másodperceket gyorsulniuk, ám a neheze csak most jön. 3-ról 1 másodpercre kerülni az éllovastól még könnyű, ám 1-ről 0,5-re zárkózni már piszok nehéz, az utolsó felet ledolgozni meg végképp komplikált. Az osztrákok a stabil teljesítményre alapoznak, mindenféle friss fejlesztéssel készültek, de nagy kockázatot nem fognak vállalni. Pol Espargaro nagyot bukott és szinte csoda, hogy megúszta törés nélkül, Bradley Smith azonban hihetetlenül elszántnak tűnik idén és hatalmas kedvvel dolgozott. A KTM-nél elégedettek Sepang után, a tesztversenyző, Mika Kallio pedig egyszer ott tudott maradni Marquez mögött egy darabig és állítólag fontos információkhoz jutottak, hogy mégis hol kell még fejlődniük. De hogy mégis mi ez a terület, az már nem a médiára tartozik.

Mika Kallio remek munkát végez a KTM-nél, 2018-ban több futamon is láthatjuk majd

A 2018-as tesztszezon tehát megkezdődött, de még rengeteg munka vár a csapatokra, mi pedig okosabbak is lettünk, meg nem is. A program február 16-án, Thaiföldön folytatódik, az ázsiai helyszín ugyanis Phillip Island helyét veszi át ilyen téren (ez egy teljesen ismeretlen terület még a MotoGP mezőnyének). Azt követően majd március 1-én tesztel majd a mezőny Katarban, 18-án pedig már az első versenyre is sor kerül.

A cikk alapjául a Motomatters.com szerzőjének, David Emmettnek a cikkei, elemzései szolgáltak.

Hozzászólások