Moto GP - MotoGP, Termas: Atyaég, mi volt itt!!!
MotoGP, Termas: Atyaég, mi volt itt!!!

MotoGP, Termas: Atyaég, mi volt itt!!!

Baranyai BalázsBaranyai Balázs
2018/04/09 13:30

Számtalan jelzővel lehetne illetni a MotoGP Argentin Nagydíját, ahol rendhagyó, botrányos rajttal indult a futam, láthattunk fantasztikus csatákat, ám a show-t a legrosszabb napjait idéző Marquez vitte el végül.

Valami fura véletlen folytán minden fontosabb technikai sportos sorozat április 8-án tartott versenyt: a MotoGP mellett a Formula-1, a WTCR, az IndyCar, a Supercars... Egy ilyen erős programból kitűnni nem egyszerű, de a gyorsaságimotoros-világbajnokságnak ez (most is) minden szempontból sikerült.

Már az indulás sem ment könnyen. Eső után egy felszáradó pálya várta a mezőnyt Argentínában, a köztes körülményekre pedig egy ember érzett rá mindenkinél jobban: Jack Miller. Az ausztrál már az időmérőn is lepipált mindenkit, amikor száraz gumikkal szerezte meg a pole-t a nedves pályán, a futamra pedig ugyancsak megkockáztatta a slickeket. A rajtrácson csak ő állt ott a száraz pályára felkészített motorjával, a többiek mind az esős verzióval gurultak ki, ám végül meggondolták magukat.

Lecserélték a motorjukat, ám a szabályok értelmében ilyenkor egy motoros sem állhat vissza az eredeti helyére a rajtrácson. Mindenkit vissza kellett volna sorolni a mezőny végére, vagy a box-ból elrajtoltatni, ám ez a néhány évvel korábbi sachsenringi példából okulva nem tűnt jó ötletnek. Nagy tanakodás indult, hogy mégis miként lehetne úgy elrajtoltatni a mezőnyt, hogy biztonságos is legyen a start, valamint mindenki meg is kapja a büntetését.

A versenyigazgatóság végül úgy határozott, hogy öt sornyi előnyt adnak Jack Millernek, aki így teljesen egyedül rajtolhatott, a míg a többiek jóval mögüle várhatták a fények kialvását. Ráadásul a hátsók sorrendje is változott valamelyest az eredetihez képest, így teljes volt a káosz - a címvédő Marc Marquez el is vétette a helyes rajtcellát és túlfutott rajta. A spanyol végül visszatolta a motort a megfelelő helyre, ám mivel menetiránynak ellentétesen tolta azt, valamint fel is tartotta a rajtprocedúrát, kapott egy áthajtásos büntetést.

A rajtot követően viszonylag jól jött el a mezőny, egyedül Dani Pedrosa bukott csak, ám ő sem ok nélkül: Johann Zarco vágott be mellé nagyon keményen, a külső ívre szoruló spanyol pedig a csúszós részen húzott egy kövér gázt és hatalmasat esett. Rá még további vizsgálatok várnak.

motor.jpg Rins, Zarco és Crutchlow között dőlt el a győzelem sorsaFotó: Europress/AFP

Az élen négy motoros emelkedett ki: Miller minden korábbinál stabilabb versenyzést bemutatva diktálta a tempót, mögötte pedig a suzukis Alex Rins, a Tech3-mas Zarco, valamint Cal Crutchlow mentek. Sokáig Rins volt az agresszor, folyamatosan a határon motorozva támadta az ausztrál ducatist, ám rendre hibázgatott, így visszacsúszott. Zarco nagyon okosan ment, nem kockáztatott feleslegesen és csak az utolsó körök közeledtével kezdett gyorsítani. Miller nagyon sokáig remekül tartotta magát elöl, ám a hajrá előtt közvetlenül elmért egy kanyart és vissza kellett sorolnia a boly végére, kimaradva a további küzdelmekből.

A győzelem sorsáról így végül Crutchlow és Zarco harca döntött, a két privát színekben küzdő motoros pedig hamar dűlőre vitte a dolgot. A brit fiú átvette az első helyet és habár végig kérdéses volt hogy hibázik-e (ismerjük az előéletét, bármikor képes elesni), a motoron tudott maradni és hatalmas győzelmet aratott. Zarco ismét közel került élete első győzelméhez, ám ezúttal is lecsúszott erről. A francia azt mondta, hogy annak az ideje is hamarosan eljön majd, most viszont Cal örülhetett a legjobban, ő pedig inkább elvitte a második helyért járó 20 pontot. Rins bejött végül harmadikként, Miller pedig csak a negyedik helyen zárt.

Nem csak az élen zajlottak ám az események! Miután Marquez letöltötte a büntetését, a mezőny végéről készült felzárkózásra. A tempója megvolt hozzá: körönként minimum 1-1,5 másodperccel volt gyorsabb akárkinél. Ha csak azt vesszük, ahogy a légüres térben ment az eszelős tempójában, talán a leginkább lenyűgöző teljesítmény lehetett volna az övé. Marquez azonban most a csúnyábbik arcát mutatta és tovább rontotta viszonyát a versenytársakkal.

Először Aleix Espargarót lökte ki buta módon, miután nem volt türelme kivárni a megfelelő időt az előzéshez és a féktávon megtorpedózta hátulról. Ezt követően kapott egy büntetést: vissza kellett adnia egy helyet, amit végül meg is tett, igaz nem a lemaradó Espargarót engedte vissza, hiszen azóta már elment pár más motoros mellett is.

Rossi.jpg Rossi ha úgy tetszik visszakapta Marqueztől a múltkoritFotó: Twitter

A tavalyi bajnok szédületes tempóban jött fel és simán meglehetett volna számára a (csodával felérő) 5. hely, ám kapott egy újabb büntetést, ami mellett már végképp nem lehetett elmenni. Marquez az utolsó körökben szintén egy nagyon türelmetlen manőverrel lökte ki Valentino Rossit a pályáról, aki elesett, Marquez viszont nem. Rossi végül nem szerzett pontot, így az volt a minimum, hogy Marquez is kap egy akkora büntetést, ami kellően hátrasorolja: végül 30 másodpercet adtak neki, amivel kiszorult a pontszerző helyekről.

Az is felmerült, hogy fekete zászlóval kizárják a versenyből, hiszen ezen a versenyen “csak” háromszor büntették meg, felelőtlen motorozásával pedig többek versenyét tönkretette. Erre végül nem került sor, a spanyol pedig nem győzött bocsánatot kérni az érintettektől. Rossi garázsába be is ment a leintés után a csapatfőnökével együtt, ám a Doctor ezúttal nem fogadta: Uccio tanácsára inkább elment onnan, mielőtt még baja esik valamilyen véletlen, ámde erős mozdulat következtében.

Az ügynek biztosan lesz folytatása, hiszen nekik már van komolyabb előéletük (pár éve Malajziában Rossi tette ki szándékosan Marquezt és kapott érte büntetést). Már most forrnak az indulatok, pedig még csak a szezon legelején vagyunk.

Ami a többieket illeti, Vinales végül ötödikként zárt, mögötte pedig Dovizioso jött be, aki így elég jól ki tudta használni a riválisok hibáit. Vele amúgy már megkezdődtek a tárgyalások a szerződéshosszabbítással kapcsolatban, ám a csapattárs Jorge Lorenzo kapcsán ugyanez egyelőre nem mondható el. A spanyol most a 15. helyen zárt és ezzel két verseny után mindössze egy bajnoki pontja van, ami mondhatni nem valami sok. Erős javulásra van szükség a részéről.

Pasini nyerte a Moto2-t Argentínában, mögötte Vierge és Oliveira végzett.Fotó: Europress/AFP

A Moto2 is igen eseménydúsra sikeredett. A veterán, 32 éves Mattia Pasini szenzációs motorozással szerezte meg a győzelmet, miután maga mögött tudta tartani üldözőit. A Pole-ból induló és szélvész gyors Xavi Vierge így végül csak a második lett, a verseny nagy részében az első helyért támadó Oliveira pedig a harmadik. A pódiumról éppenhogy lemaradt Lorenzo Baldassari és Alex Marquez, a legnagyobbat viszont Paco Bagnaia bukta az élmenők közül: az olasz kilencedikként zárt.

Kivételesen a Moto3 hozta a legunalmasabb versenyt, ami nem sűrűn fordul elő. Ez főleg Marco Bezzecchinek és az ő fantasztikus motorozásának volt köszönhető. Az esős versenyen földbe döngölte a mezőnyt az olasz, aki megérdemelten nyert, mögötte Canet és Di Giannantonio fért még fel a dobogóra. Páran bevállalták a száraz gumikat még a futam elején, de ráfáztak: Jorge Martin azért a végén feljött a 11. helyre, ám ezek a pontok neki a végén még hiányozni fognak.

A világbajnokság április 22-én folytatódik majd az Egyesült Államokban, amikor is Austinba látogat majd a mezőny.

Hozzászólások