Moto GP - MotoGP, Motegi: megvan Marc Marquez 7. bajnoki címe
MotoGP, Motegi: megvan Marc Marquez 7. bajnoki címe

MotoGP, Motegi: megvan Marc Marquez 7. bajnoki címe

Baranyai Balázs ·
2018/10/21 15:43

Nem kellett túl sokáig várnunk, három versennyel a szezon vége előtt már el is dőlt a legfontosabb kérdés a MotoGP-ben: Marc Marquez 5. alkalommal ért fel a csúcsra a királykategóriában, összességében pedig 7. alkalommal lett világbajnok. Mindezt 25 évesen...

Igazából a múltban sokat elmélkedtünk azon, hogy vannak a mezőnyben kitűnő motorosok és vannak a földönkívüliek, akik egy másik szintet képviselnek. Ilyen volt Rossi, majd később Stoner, Lorenzo, Pedrosa, vagy akár Dovizioso is. Sokáig azt gondoltam, hogy Marquez is ilyen, ám minél többet látom, annál kevésbé merem egy lapon emlegetni a többiekkel. Egyszerűen fölöttük áll, ezt pedig hétről-hétre, akár vérremenő párharcok közben is bizonyítja. Nem szeretnék hosszabban belemenni a fiatal spanyol zseni dicsőítésébe, hiszen egyfelől a szezon közben bőven volt rá ok és alkalom, hogy meg lehessen emlékezni csodás képességeiről; másfelől pedig felesleges egy olyan dologba ölni a karaktereket, ami mindenki számára nyilvánvaló.

Marquez egy megosztó személyiség. Nyilván sokan nehezen nyelik le azt, ami a Rossival való háború során történt, illetve azon túl is akadtak elég húzós manőverei (ahogy a többieknek is). Ezt leszámítva azonban tiszta sor, hogy a valaha élt egyik, ha nem minden idők legtehetségesebb motorversenyzője. Nem igazán találni a fogást rajta. Korábban még voltak könnyelműségei, mentalitásából fakadóan követett el butaságokat, amiket az ellenfelek ki tudtak használni - mostanra viszont érettebb lett és hacsak nem kap egy értékelhetetlen motort, nehéz elképzelni, hogy legyőzzék. Egy alkalommal talán meglehet fogni, esetleg kétszer, de hogy egy teljes szezon során nincsen párja, az tuti. Ezt a színvonalat tartósan hozni nem könnyű, hibák nélkül pedig jelenleg talán csak ő tudja. Erről bizonyosodhattunk meg 2018-ban is.

000_1A682J.jpg Fotó: Europress/AFP

A japán verseny kicsiben modellezte le az egész idei szezont és mutatta meg, mitől a 93-as a legjobb. A rajt után Dovi állt az élre, mögötte ott helyezkedett Marquez, majd a többiek. Crutchlow tudott a legjobban ott maradni harmadiknak, utána a Suzukik (akik közül Iannone később bukott), majd Rossi, Zarco és Bautista (meg persze Miller, aki jó helyről rajtolt, de szintén elesett). A Yamahák nem tudták tartani a tempót, lemaradtak a Suzukikkal együtt. Csak a két legjobb állta a sarat, mögöttük Crutchlow egyre inkább hátrébb sorolt. Türelemjáték. Vigyáztak a gumikra, felépítették a taktikát és az utolsó körökben robbantottak az élmenők. Marquez tartalékolt jobban, első támadásába belehibázott, majdnem esés is lett belőle, másodjára azonban már sikerrel járt és meg tudta előzni Doviziosót.

Az olasz azonban próbált visszajönni, a kiélezett szituációban pedig egy újabb hibát mutatott be. A hátsó egyenesre vezető visszafordítóban túl nagy tempóval akart befordulni és kicsúszott, végül pedig már pontot sem tudott szerezni. Az utolsó kört így nyugodt tempóban, zavartalanul teljesíthette a spanyol, aki újabb sikerével behozhatatlan előnyre tett szert a pontok terén. Ebben a versenyben minden megvolt. A gyengélkedő Yamahák, az a Lorenzo, aki kihagyta a japán futamot és Ausztráliába sem utazik el, valamint Dovizioso, aki ugyan jobb motoron ül Marqueznél, de egyszerűen nem tud kiegyensúlyozott teljesítményt hozni zsinórban két szezonon keresztül. És ez azért is fontos, mert habár Marquez fantasztikus, egy ilyen sima győzelemhez kellettek a többiek is. A 2018-as szezon nem csak Marquez dicsérete, de a riválisok kritikája is, akik időnként komolytalan hibákat vétve felsültek, mint kihívók.

A Honda hazai pályáján így hondás világbajnok ünnepelhetett a HRC nagy örömére. Természetesen lehetett számítani egy ilyen végkifejletre, így előre meg volt tervezve a mulatság a levezetőkörre. Marquezt a szokásos trikón túl egy hatalmas játékgép várta, amivel játszva végül el tudott jutni a 7-es szintre - így kapott egy ajándék sisakot is. Ez az a nehézségi fokozat, ami egyelőre megoldhatatlan problémát jelent mindenki másnak a világon és nem válik könnyebbé. Hatalmas bénázásra lenne szükség a Honda mérnökeitől ahhoz, hogy jövőre ne emelkedjen 8-ra ez a szám. De persze ne szaladjunk ennyire előre.

Bezzecchi a sor elején Motegiben, Jorge Martin (88) itt még motoron, de már nem sokáigBezzecchi a sor elején Motegiben, Jorge Martin (88) itt még motoron, de már nem sokáig Fotó: Europress/AFP

A Moto2-ben is szép lassan megelőlegezhetjük a végső győzelmet Paco Bagnaiának, aki a pályán ugyan alulmaradt Fabio Quartararóval szemben, a versenyt követően azonban fordult a kocka: túl alacsony guminyomás miatt a franciát diszkvalifikálták, így a listavezető ölébe hullott a 25 pont. A nagy rivális Oliveira megint elrontotta az időmérőt és hátulról rajtolt, de a tempója sem volt eléggé meggyőző. A portugál várhatóan meg kell hogy elégedjen ezúttal is a második hellyel, Rossi tanítványa hamarosan bebiztosíthatja majd a bajnoki címet.

A Moto3 az egyetlen kategória, ahol a jelek szerint még nem szabad megelőlegezni semmit. Habár Jorge Martin kényelmes helyzetben volt a thaiföldi forduló után, a spanyol butaságot csinált és eldobta előnyét. Martin többször is agresszívan ment, feleslegesen kockáztatott, ami miatt benne volt a pakliban, hogy így vagy úgy, de az aszfalton köt ki. Egy esetben például bravúrral mentett, csoda hogy nem törte össze magát, pár körrel később azonban túlvállalta magát az egyik legnehezebb féktávon és ott véget is ért számára ez a forduló. Ennek tetejébe pedig a rivális Bezzecchi óriásit hajrázva az utolsó kanyar után állt az élre és nyert, megelőzve Darryn Bindert, aki végül csak harmadik lett Dalla Porta mögött. Martin továbbra is vezet Bezzecchi előtt összesítésben, de csak egy pont közöttük a különbség, így a csata java még csak most jön.

Az őrület egy hét múlva Ausztráliában folytatódik.

Hozzászólások