Moto GP - MotoGP: Marquez sérülése esélyt adhat a többieknek
MotoGP: Marquez sérülése esélyt adhat a többieknek

MotoGP: Marquez sérülése esélyt adhat a többieknek

Baranyai Balázs ·
2019/02/09 17:33

Pénteken befejeződött a 2019-es esztendő első hivatalos MotoGP-programja, nevezetesen a sepangi teszt. A mezőnyt kitűnő időjárás fogadta, így a fejlődés és a jó időeredmények sem maradtak el. Tovább javították a pályacsúcsot is.

Eleinte a legtöbb figyelem természetesen a címvédő Marc Marquezt övezte. A spanyol még az előző szezon végén sérült meg, ám miután bebiztosította bajnoki címét, nem műttette meg a folyton kiugró vállát. Ezzel önmagában még nem is lett volna baj, de az utolsó hétvégén Valenciában ismét összetörte magát és sikerült rásérülnie. A télen aztán jött a műtét: az eredetileg egy órásra tervezett beavatkozás végül 4 órás lett. Miután felvágták Marquez vállát, az orvosok szembesültek vele, hogy rosszabb a helyzet, mint képzelték, így gyakorlatilag több műtétet csináltak meg egy nekifutásra. Az akció sikeres volt a részükről, ugyanakkor a 2018-as bajnok felkészülése alaposan felborult ezáltal. Egyes hírek szerint 5 kiló izmot veszített az elmúlt hónapokban, az erőnléte pedig a közelében sincs annak, ahol lennie kéne.

Utóbbiról mindenki meggyőződhetett a maláj teszten, ahol Marquez komoly fájdalmakkal küzdött és nagyságrendekkel kevesebb kilométert tett meg, mint adott esetben szeretett volna. Kevesebb időt töltött a motoron mint a riválisai és csak rövid etapokat tudott vállalni, ami nyilvánvalóan komoly hátrány. Így a programot is átszabták: Marquez csak a legfontosabb dolgokat tesztelte, főleg az erőforrással voltak elfoglalva. A Honda szempontjából viszont a legjobb motorosuk kiesése csak a probléma egyik részét jelentette. A csapattárs Jorge Lorenzo ugyanis szintén sérült, ő el sem tudott utazni Malajziába, a harmadik idei fejlesztésű Hondát hajtó Crutchlow pedig ugyancsak sérülésből lábadozik. Utóbbi az első köreit nagyon nehezen élte meg: fájdalmai ellenére mindent beleadott, azt hitte hogy 2,01-et ment - erre kiderült, hogy csak 2,08-at futott valójában. A HRC számára így felértékelődött a tesztversenyzőjük, Stefan Bradl szerepe, aki sokat dolgozott, jó volt a tempója és jó visszajelzésekkel tudott szolgálni. És amennyire lehet hinni a nyilatkozataiknak, sikerült is előre lépniük. Nem kell nagy dolgokra gondolni - apró lépésekkel, de javulni látszik a Honda, amely jelen állás szerint idén is épp csak annyira lesz jó technika, hogy Marquez bajnok lehessen vele. A motoron nem fog múlni.

Elvehetnek Marqueztől a sérülések egy vb-címet? Ezen fog múlni? Meglátjuk.Elvehetnek Marqueztől a sérülések egy vb-címet? Ezen fog múlni? Meglátjuk. Fotó: Europress/AFP

Viszont ez a sérülés (vagy sérülések) esélyt adhat a többieknek is, hiszen hónapokba telhet, mire a spanyol visszanyeri régi erejét és valóban bajnoki formába kerül. Nem kizárt, hogy a szezon első felében haloványabb teljesítményt látunk majd tőle emiatt. Ezt pedig illene a többieknek kihasználni. A Ducatinál pont erre készülnek, ráadásul eddig nagyon meggyőző, amit bemutattak. Tavaly Valenciában és Jerezben már jónak tűnt a GP19-es. A versenyzők el voltak ájulva tőle, azt mondták, ennek a gépnek szinte nincsenek is hibái - utalva arra, hogy a kanyarokban korábban híresen szenvedő olasz masina idén talán a fordulókban is a legjobbak között lehet majd. A pozitív benyomást pedig csak fokozta a mostani maláj teszt, amelynek utolsó napján négy ducatis végzett az élen - az első Petrucci pedig közel 6 tizedes előnnyel döntötte meg Lorenzo tavalyi nem hivatalos pályacsúcsát. Nyilván Sepang egyerős pálya a Ducati számára, meg ez csak egy teszt, de ez így akkor is nagyon erős eredmény.

Az olaszok ráadásul hoztak forradalmi újításokat is. A jól megszokott aero-elemeken túl egyéb technikai fejlesztésekkel is készültek, amikről egyelőre nem sokat tudni. Meglátjuk, használják-e még őket. Ami a versenyzőket illeti: a gyári csapatban debütáló Petrucci jelezte, hogy érdemes lesz majd számolni vele. Nála alázatosabb és elszántabb motoros kevés van a mezőnyben, az új fényezésű motorján pedig szépen bizonyít eddig. Hasonló a helyzet a tavalyi Moto2-es bajnokkal, Paco Bagnaiával is: az olasz még csak tanulja a MotoGP-t, de másodikként zárt Petrucci mögött a tavalyi fejlesztésű Ducatival (!). A Pramacnál is van ok tehát a bizakodásra, hiszen Miller is jól ment, ahogy Dovi is - bár utóbbi szokás szerint nagyon óvatos volt a nyilatkozataiban.

Jól ment Malajziában Vinales és az új Monster Yamaha. Várjuk a folytatást.Jól ment Malajziában Vinales és az új Monster Yamaha. Várjuk a folytatást. Fotó: Europress/AFP

A Yamahánál sincs hurráoptimizmus, de érezhetően sikerült előrelépniük. A gyári projekt kapcsán vezetői cserék is történtek a gyár részéről, ahogy a fejlesztések is gőzerővel zajlanak. Vinales pedig többek között ezeknek is köszönhetően megnyerte a második napot, de ennél is jobb hír a számukra, hogy a versenytempójuk egyre jobbnak tűnik. A spanyol új versenymérnököt kapott és egyre jobbnak tűnik a teljesítményük. A használt gumikon például abszolút szintet tudtak lépni, valamint több más problémás területen is tudtak javulni. Mindez Rossit és Vinalest is feldobta, de az elmúlt évek kilátástalansága okán egyelőre nem mernek messzemenő kijelentéseket tenni. Legyen elég annyi, hogy jó eséllyel többször láthatjuk majd az első helyekért harcolni a két - most már fekete színű - gyári Yamahát.

Sötét ló lehet majd a Suzuki, amely főleg Alex Rins révén akár még meg is szorongathatja majd a nagyokat. A spanyol versenytempója fantasztikus volt, a többiek le voltak nyűgözve tőle. Ráadásul megérkezett az új erőforrás is, amivel a lóerők terén is sikerült közelebb kerülni a riválisokhoz. Mir egyelőre még csak tanulja a gépet, Rinstől viszont már várhatunk majd komolyabb eredményeket is. Oda kell majd figyelni a Suzukikra.

Alex Rins szinte szárnyalt a sepangi teszten. Oda kell rá figyelni.Alex Rins szinte szárnyalt a sepangi teszten. Oda kell rá figyelni. Fotó: Europress/AFP

A KTM-nél továbbra is rengeteg az alkatrész, amiket ki kell próbálni, így volt munka bőven számukra. Pol Esargaro és Johann Zarco pedig minden szempontból két teljesen eltérő karakter - a motorozási stílusban és a személyiségben egyaránt. Mégis úgy látszik, mindkettőjük számára jó az irány, a motor fejlődött, Zarco pedig most már jobban tudott menni a csapattársánál is. A francia más ütemben dolgozik, megfontoltabb, jobban szeretné megérteni a helyzetet és megnézni mijük van most - ezzel szemben Espargaro egyik alkatrészt próbálja ki a másik után és megszállottul keresi azt, amelyikkel gyorsabban tud menni. Az ő munkájukat segíti majd a két Tech3-as versenyző - akik közül Oliveira nagyon sokat fejlődött és okozhat majd meglepetéseket idén. És akkor még nem beszéltünk a tesztversenyzőkről, Kallióról és Pedrosáról (aki sérült), akiknek fontos szerep jut majd a motor fejlesztésében.

Végül pedig essen pár szó az Apriliáról is, amely a 2018-as évet zsákutcának minősítette fejlesztési szempontból és új lapot kezd. A 2017-es motor alapjaiból kiindulva egy teljesen új irányba indultak el, remélik a legjobbakat. Aleix Espargaro sok mindent kipróbált, több területen előre is tudtak lépni, ám motorerő tekintetében még mindig tetemes a lemaradásuk. A helyzetükön pedig továbbra sem javít, hogy nincs fiókcsapat, valamint hogy új versenyzőjük, Andrea Iannone nem tudott tesztelni ezúttal. A hivatalos indoklás szerint a fogánál alkalmazott antibiotikumos kezelés miatt maradt távol - más hírek pedig arról szólnak, hogy plasztikai beavatkozást hajtottak végre az arcán és egyelőre a hegek még nem gyógyultak be annyira, hogy a sisakban ne okozzon gondot a motorozás. Az olasz tehát nem könnyíti meg sem a saját, sem pedig csapata helyzetét. Ilyen ütemben elég nehéz lesz ismét felfelé ívelő pályára állítani pályafutását.

Zarco kezelésbe vette a KTM-et, hamarosan jöhetnek az eredmények.Zarco kezelésbe vette a KTM-et, hamarosan jöhetnek az eredmények. Fotó: Europress/AFP

A tesztek február 23-án folytatódnak majd Katarban, így ott gurul majd pályára ismét a mezőny. A világbajnokság első fordulóját pedig majd március 10-én rendezik.

Hozzászólások