Moto GP - MotoGP, Le Mans: Dovi újabb hibája tovább növeli Marquez esélyeit
MotoGP, Le Mans: Dovi újabb hibája tovább növeli Marquez esélyeit
Fotó: Europress/AFP

MotoGP, Le Mans: Dovi újabb hibája tovább növeli Marquez esélyeit

Baranyai BalázsBaranyai Balázs
2018/05/21 11:09

Egy legendás helyszínen, Le Mans-ban folytatódott a gyorsaságimotoros-világbajnokság idei kiírása, a francia forduló után pedig szintén csak egy valaki örülhetett: Marc Marquez. A címvédő ismét hasznot tudott húzni ellenfelei hibáiból.

Jerez után ezúttal is lehet bennünk egy jó adag hiányérzet. "Mi lett volna, ha..." - persze a sportban az ilyen mondatok értelmetlenek, de akkor is. Sokan pályázhattak volna okkal a futamgyőzelemre, vagy akár csak egy dobogós helyre, az esélyesek egy része azonban így vagy úgy, de nem tudott élni a lehetőségeivel. Ez pedig óriási ziccer egy olyan könyörtelen motorosnak, mint Marc Marquez.

Trükkösek voltak a körülmények. Az új aszfalton remek volt a tapadás, körrekordok dőltek és az idő is nagyon szép volt. Ezzel együtt viszont a bukások száma is az egekben volt, amire nehéz biztos okot találni. A versenyzők azt mondták, hogy a tapadás nagyon jó, aztán egyszer csak hirtelen kicsúszik a kerék minden előjel nélkül. Nem is igazán értették a dolgot, hiszen nem érezték, hogy a határokat feszegetnék - egyszerűen csak buktak egyet. Mind a három kategóriában törtek a motorok, ritkán látni ennyi perecet. Az ilyen körülmények között különösen fontos, hogy az adott motoros talpon tudjon maradni. Ez az esélyesek közül aztán alig sikerült bárkinek is.

Az elmúlt két alkalommal egyaránt dobogón záró Andrea Iannone például már az első körben kicsúszott, majd pár körrel később a hazai közönség előtt pole-ból induló Johann Zarco is kapitulált. Talán ennél is nagyobb dráma volt viszont, amikor az egyik első számú bajnokesélyes, Andrea Dovizioso esett el. Lényegében mindegyikük bevallotta a futam után, hogy hibázott. Zarco kockázatot vállalt, próbált ott maradni a második helyen, ám a nehéz, teli tankolt motorral túl nagy sebességgel ment be a kanyarba és ennyi elég is volt (ahogy ő fogalmazott, jó lecke volt ez számára). Dovi szintén egy apró hibát követett el, túl szélesen kezdte meg a kanyart, de nem gondolta, hogy ez lesz a vége. Váratlan volt ez a bukás és bánhatja is, hogy így végződött.

Saját bevallása szerint az övé volt az egyik legjobb versenytempó, így jobbal bízhatott abban, hogy megküzdhet Marquezzel a győzelemért. Ez azonban így elmaradt, ráadásul a spanyol nem kegyelmezett és kíméletlenül lecsapott a kínálkozó 25 pontra. Erős üldözők hiányában a tavalyi bajnok ellógott és taktikus motorozással magabiztos sikert aratott. Ez volt ráadásul zsinórban a harmadik győzelme, ami jelzésértékű. Egyre inkább kezd ez egy dominanciává válni és nem látni rá az ellenszert. Dovi és a többiek most nagy bajban vannak.

Petrucci második lett Le Mans-ban és Millerrel együtt verik a gyári DucatikatPetrucci második lett Le Mans-ban és Millerrel együtt verik a gyári Ducatikat Fotó: Europress/AFP

Ami a mezőny többi részét illeti, meglepetésre a Ducati egész jól szerepelt. Lorenzo a rajt után vezetett néhány körig, majd szokás szerint visszaesett, a pramacos Petrucci azonban kapott az alkalmon és be tudott jönni a második helyen. Elég vegyes volt a teljesítménye idén, így kellett már neki egy ilyen jó eredmény. Ráadásul nem csak ő, hanem a tavalyi motoron körözgető csapattársa is nagyon jól ment: Jack Miller idén másodszor végzett a 4. helyen. Amúgy mind a ketten a Ducati gyári ülésére hajtanak, hiszen Lorenzo kapcsán joggal merül fel, hogy megválnak tőle. Dovizioso épp most hosszabbított a vörösökkel, így már csak az a kérdés, hogy ki lesz majd a csapattársa. Petrucci ígéretet tett arra, hogy elhagyja a Pramac Ducatit és egy gyári istállóhoz szerződik majd - hogy az a Ducati, vagy az Aprilia lesz majd, az még kiderül. Miller viszont eddigi legjobb szezonját futja, így őt sem szabad leírni.

A dobogó harmadik fokára idén másodszor tudott felállni Valentino Rossi. Egy olyan pályán, ami papíron a Yamahának kedvez, ez egy elég vegyes eredmény. A Doctornak ezek nagyon értékes pontok, de Vinales szenvedését látva erősen el kell gondolkodni azon, hogy komolyan a vb-esélyesek közé soroljuk-e a két gyári Yamahát. Lassan már az is ritkaság, ha a tavalyi motorral futó Zarcót meg tudják előzni az időmérőn - a francia ugyanis bőven túltesz rajtuk. Nem tudnak mit kezdeni az elektronikával a japánok, egyszerűen teljesen elvesztek és nem igazán látni egyelőre az alagút végét. Félő, hogy ez a szezon ismét rámegy majd ennek a problémának a fixálására.

És ha már az esélyesek: kik számítanak annak? Mert az oké, hogy a két gyári Yamahát nehéz komolyan venni ilyen teljesítménnyel, de az a helyzet, hogy jelenleg Vinales a második összesítésben, Zarco a harmadik, Rossi pedig a negyedik. Mindent elárul a vb jelenlegi állásáról, hogy az üldözők krémje mind Yamahát használ, amely köztudottan válságban van. Utánuk a két szatellit-Ducati jön Petruccival és Millerrel, majd a lesajnált és sokak által leírt Iannone a Suzukival. Crutchlow (aki amúgy eszméletlenül nagyot esett az időmérőn) a második legjobb hondás, és csak vele holtversenyben következik Dovizioso - nagyjából feleannyi ponttal, mint Marquez az élen. (és persze ott van még Lorenzo is, aki 16 ponttal a 14.) Innen szép nyerni.

Bagnaia és Alex Marquez a Moto2 élén.Bagnaia és Alex Marquez a Moto2 élén. Fotó: Europress/AFP

A középső géposztályban is láthattunk egy vezéráldozatot. A bajnokaspiránsok közül Lorenzo Baldassarri hibázott, ami nagyon sokba kerülhet majd neki a későbbiek során. Paco Bagnaia azonban esélyeshez méltó formát hozott és élete első rajtelsősége mellé egy győzelmet is szállított. Mögötte Alex Marquez futott be, aki szintén fontos pontokat gyűjtött, majd egy meglepetés következett: újoncként már az ötödik futamán dobogóra tudott állni a tavalyi Moto3-mas bajnok, Joan Mir. A fiatal spanyol már most olyan szintet képvisel, mint amit a kis Marquez 2-3 év után a Moto2-ben. Óriási tehetség, oda kell rá figyelni. A nap hőse viszont még így is Vierge, aki az utolsó helyről indulva hámozta át magát a mezőnyön és simán 5. lett. Oliveira csak hatodikként zárt a KTM-mel.

A Moto3-ról nyugodtan kijelenthetjük, hogy botrányos lett. Óriási kár érte, hiszen szokás szerint ezúttal is hatalmas volt a harc, ám a végjáték elég kiábrándítóra sikerült. Hárman csatáztak az első helyért: Jorge Martin, Bezzecchi és Di Giannantonio, ám közülük csak egy ért célba. Utóbbi ugyanis az utolsó kanyarokban az élre állt, Bezzecchi azonban megpróbált visszabújni mellé, de hibázott. Túl hamar húzott túl nagy gázt és elesett - a mögötte érkező Martin pedig telibe kapta őt. A jerezi tömegbaleset után már így is elég rossz volt látni, hogy az esélyesek egy jelentős része kiesik, ám a drámának itt még nem volt vége. Di Giannantonio ugyanis kapott egy 3 másodperces büntetést, amiért a versen egy korábbi szakaszában elhagyta a pályát - Kornfeil akkor kitette őt, egyszerűen nem tudott a pályán maradni. Amúgy ilyen büntetésből akadt több is és ezek elég véleményes ítéletek voltak. Kár, hogy pont egy ilyen döntött a futamgyőzelem sorsáról. Ebből a fejetlenségből végül Albert Arenas jött ki a legjobban, akinek így az ölébe hullott élete első világbajnoki futamgyőzelme, a második pedig csapattársa, Andrea Migno lett. Harmadikként a spanyol Marcos Ramirez zárt és csak utána jegyezték Di Giannantoniót.

A világbajnokság június 3-án folytatódik majd Olaszországban, Mugellóban.

Hozzászólások