Moto GP - MotoGP, Katar: 27 ezred döntött Dovizioso javára
MotoGP, Katar: 27 ezred döntött Dovizioso javára
Fotó: Europress/AFP

MotoGP, Katar: 27 ezred döntött Dovizioso javára

Baranyai BalázsBaranyai Balázs
2018/03/19 10:36

Magyar idő szerint vasárnap délután megkezdődött a MotoGP 2018-as szezonja, méghozzá (idén csak félig) villanyfényes katari fordulóval. A nagyoknál rögtön a tavalyi két bajnokaspiráns küzdelme döntött.

A verseny előtti nyilatkozatokból az derült ki, hogy várhatóan közel 10 embernek van nagyon hasonló tempója, ám a táv második felében - különös tekintettel mondjuk az utolsó 5 körre - kijöhetnek a különbségek és valamelyest szétszóródhat a mezőny. Meg kell hagyni, a jóslatok igaznak bizonyultak. A rajt után teljesen egyben maradt az élboly és több mint 10 körön keresztül vígan vonatozgattak egymás mögött - kínosan ügyelve rá, hogy óvják a gumikat, amikkel a végén még akár több pozíciót is előre lehetett jönni.

Johann Zarco diktálta a tempót. Egy évvel ezelőtt is a Tech 3 csapat francia ásza ment sokáig az élen, ám akkor újoncként hibázott, és elesett. Idén azonban már nem követett el ilyen hibát. Azután, hogy szombaton egy 10 éves pályacsúcsot megdöntve szerezte meg a pole-t, a versenyen sem okozott csalódást és az idő nagy részében vezette a mezőnyt. Ám ahogy jelezte is még az időmérő után, a versenytempója közel sem olyan jó, mint az egy körös. Ennek tetejébe pedig más nehézségei is adódtak még.

Az elején nem mentek túl gyorsan (önmagukhoz képest). Mindenki vigyázott a gumikra, a végére azonban ahogy a verseny egyre élesebb lett, úgy javultak a köridők is. Zarcónak ekkor jöttek a problémák: hibás volt az első gumija, ami miatt folyamatosan lecsúszkált az ideális ívről és néha az is necces volt, hogy a motoron tudjon maradni. Az utolsó 5 körre teljesen elkészült az abroncs, így a francia visszaesett és végül csak a 8. helyen intették le. Ettől függetlenül viszont elégedett, hiszen sokáig jól ment és minden tőle telhetőt megtett.

A hajrára Dovizioso és Marc Marquez vették át az irányítást, kettejük harcából került ki a győztes. A spanyol végig a dobogós helyeken volt, helyezkedett és várt, olasz ellenfele azonban más taktikát választott. Dovi nagyon spórolósra fogta az első harmadát a futamnak és eleinte csak utazott. Aztán szép fokozatosan kezdett gyorsulni, a végére pedig bőven maradt még élet a gumikban, így az utolsó körben is kellően helyt tudott állni.

A 2017-es osztrák, illetve japán futam után most is egy utolsó körös harcot vívtak. Ráadásul lényegében lekopírozták az akkor történteket: az utolsó kanyarban Marquez mindent egy lapra feltéve bepróbálkozott, Dovi azonban számított erre és egy szűk manőverrel visszavágott. Az egyenesben a Ducati volt a jobb, így nem tudott Marquez a szélárnyékból visszajönni - végül 0,027 ezred másodperccel maradt le az első helyről. A 27-es amúgy egy kis emlék Casey Stoner előtt, aki 2009-ben az utolsó ducatisként tudott itt nyerni.

Katari dobogón: Marquez, Dovizioso és Valentino Rossi

Azóta sok idő eltelt, a bolognai márka pedig Gigi Dall'igna fejlesztésével az egyik legjobb technikává vált. Dovizioso nem csak most lett első, hanem az egész szezon egyik legnagyobb esélyese. Okos, higgadt, taktikus versenyzésével méltó kihívója lehet a címvédő Marqueznek. Davide Tartozzi a csapat részéről szintén dicsérte a versenyzőt, akit állítása szerint épp az ilyen teljesítmények miatt hívnak Professor Dovinak.

Ami a túloldalt illeti, a Honda szintén nagyot lépett előre. Losail egy olyan helyszín, ahol a japánoknak hagyományosan rosszul megy, így ez a második hely - ráadásul ilyen kis különbséggel - több, mint biztató. Marquez elmondása szerint mindent kihozott ebből a versenyből, megpróbálta az előzést a végén, de nem sok esélye volt. Ami viszont a lényeg: egy számukra gyenge helyszínen tudtak nagyon jól menni és csak 5 pont a hátrány Dovi mögött, ami szinte semmi. Ők legalább annyira örülhetnek, mint az olaszok.

A dobogó harmadik fokára Valentino Rossi állhatott fel, aki kockáztatott: az első gumi megóvása érdekében úgy állították be a Yamaháját, hogy az sokkal inkább a hosszú távon teljesítsen jól - így viszont sebességben nem hozták azt, amit szerettek volna. A gumi végül kibírta, Rossi pedig egy stabil teljesítménnyel harmadik lett. A Doctor ráadásul még egy 2 éves szerződéshosszabbítást is bejelentett a hét korábbi szakaszában, így bőven volt okuk az örömre.

Zarco sokáig a gyári Yamahák előtt ment Katarban, Rossi végül harmadik lett

A csapattárs Maverick Vinales azonban katasztrofális hétvégén van túl. A spanyol sokáig csak a 12. helyen haladt a futamon, majd egy jó hajrával végül a 6.-ra jött föl. Olyannyira kilátástalan volt a helyzetük, hogy elkezdtek kísérletezgetni a beállításokkal - a spanyol szerint pedig ez összességében jól sült el. Elmentek az ellenkező irányba, mint amivel addig próbálkoztak és lehet, hogy az a helyes irány. Ez esetben 3 hónap munkája megy veszendőbe, hiszen a téli teszteken is folyamatosan ezen dolgoztak.

Cal Crutchlow lett a negyedik, őt Petrucci követte - utóbbi csalódott volt, mert a versenyszimulációk alapján normál esetben a dobogóért kellett volna harcolnia. A gumikkal azonban akadtak neki is gondjai: a Michelinnél is akadnak olykor minőségbeli gondok, illetve a nagy hőmérséklet ingadozás miatt is előfordulnak meglepetések. Ezzel szenvedett Pedrosa is, aki egy jó rajt után egészen a 7. helyig csúszott vissza.

Szót kell még ejteni a Suzukiról is, amely főleg Alex Rins alatt remekül teljesített. A spanyol aztán bukott, így a jó eredmény elmaradt - a csapattárs Iannone csak a 9. lett. Jorge Lorenzo sem járt szerencsével. A spanyol fogadkozott, hogy megvan a versenytempója és elöl fog harcolni, ám egy fékhiba miatt erre végül nem volt lehetősége. A ducatis végül el is esett emiatt, szerencséjére azonban nem 300-nál, hanem "csak" 150-nél.

A két kisebb kategóriában is apróságok döntöttek csak. Paco Bagnaia megszerezte élete első Moto2-es sikerét, ami egyben Valentino Rossi csapatának is az első sikere volt ebben a kategóriában. Az olasz nagyon kiegyensúlyozott volt, ám az utolsó körre felért rá a honfitársa, Baldassarri, aki idén már a Pons csapat színeiben megy. Be is tudott próbálkozni, ám Bagnaia azonnal visszavágott és az élen zárt. Egyébként 0,112 ezredmásodperces különbséggel ez volt a legkevésbé szoros futam a hétvégén.

A harmadikként Alex Marquez érkezett be, aki akár első is lehetett volna, ha nem hibásodik meg a hátsó fékje. A spanyol lesodródott a pályáról és körökön keresztül várta, hogy megoldódjon a probléma. A lelassuló motor aztán a végére visszanyerte erejét és így a "kis" Marqueznek sikerült befutnia Pasini előtt. A két gyári KTM csak az 5-6. helyeken érkezett be.

A legkisebbeknél a szokásostól eltérő módon el tudott szakadni a mezőnytől három motoros: közülük Bastianini hibázott és elesett, ám Jorge Martin és Aaron Canet meg tudtak vívni a győzelemért. Előbbi azonban túl erős volt, Canet nem tudott hozzá elég közel férkőzni. Végül csak 23 ezred döntött, de Martin behúzta. Harmadikként Bastianini csapattársa, Lorenzo Dalla Porta zárt, aki pár éve junior-világbajnok volt. Rá is érdemes lesz majd odafigyelni az idény során.

A világbajnokság következő állomása Argentína, azon belül is Termas de Rio Hondo lesz majd április 8-án.

Hozzászólások