Moto GP - MotoGP, Jerez: kiütötték egymást a riválisok - dráma!
MotoGP, Jerez: kiütötték egymást a riválisok - dráma!
Fotó: Europress/AFP

MotoGP, Jerez: kiütötték egymást a riválisok - dráma!

Baranyai BalázsBaranyai Balázs
2018/05/07 11:14

Egy darabig azt hihettük, hogy ezúttal nem sok izgalmat hoz majd a MotoGP első európai fordulója Jerezben, ám a hajrában jött a csavar. Óriási dráma, hatalmasat nyert ezzel így Marc Marquez.

Jerez egy rendkívül különleges helyszín. Szűk, kanyargós pálya, mely ráadásul új aszfaltot kapott, a forró idő miatt pedig hatványozottan igaz lehetett a szokásos recept: a gumik kímélése a kulcs a sikerhez errefelé. Egy ilyen karakterű helyszínen elméletileg a Yamaháknak kellett volna dominálniuk, ám tavalyhoz hasonlóan most is leszerepeltek itt Rossiék. Egy éve sem tudtak mit kezdeni a nagy meleggel, folyamatosan tapadási gondjaik voltak, kipörögtek a kerekek, nem volt meg a megfelelő tempójuk ahhoz, hogy érvényesülni tudjanak. Az időmérőn a 10-11. helyeket szerezték meg, majd a versenyen is hasonló helyezéseket hoztak. A Doctor szerint a problémáik túlnyomó része az elektronikában keresendő, amivel köztudottan nem állnak jól.

Igen ám, de akkor mi a magyarázat Johann Zarco remeklésére? Tavaly, ha nem is folyamatosan, de sokszor le tudta nyomni a két gyári Yamahát az egy évvel korábbi motorján. Idén pedig úgy tűnik, ez még gyakoribb jelenség lehet. Zarco harmadik lett a kvalifikáción, a futamon pedig sok mindenkivel találkozott, de a többi Yamaha a közelébe sem tudott kerülni. Valamit tehát iszonyatosan rosszul csinálnak a hangvillásoknál, a helyzetüket pedig csak súlyosbítja, hogy a francia elhagyja a süllyedő hajót a Tech 3 csapattal együtt. Zarco jövőre ugyanis a KTM gyári alakulatában húzza majd a gázt Pol Espargaro csapattársaként, így pedig a mezőny egyik legtehetségesebb versenyzőjét veszítette el a Yamaha. Tavaly is sokszor szinte kilátástalannak tűnt a helyzetük, most pedig szintén ez a helyzet.

De ha nem a Yamahák diktálták a tempót, akkor kik? A Ducatik, habár sokat fejlesztettek ezen a téren, alapvetően nem szeretik az ehhez hasonló helyszíneket, ahol közepesen gyors kanyarokban kell átvinni a nagy kanyarsebességet. Habár ezúttal mind a két vörös motoron ott voltak az aero-idomok, amik nyilván sokat segítettek nekik a motor kezelhetőségének javításán, ez önmagában kevés lett volna japán riválisaikkal szemben. A Hondák ugyanis remekül teljesítettek: Crutchlow indulhatott az első helyről, Perdosa a másodikról, de Marquezt sem kellett félteni, aki a második sorból is könnyedén oda tudott férkőzni a futamon.

A táv első felében egyben tudott maradni az első boly, a vonatozás során pedig a címvédő szép lassan felkapaszkodott az első helyre. Jorge Lorenzót kellett lebirkóznia, akinek ez az egyik kedvenc pályája és még ezzel a Ducatival is tudott olyan jól menni itt, hogy a legjobb helyekért harcolhasson. A mallorcai foggal-körömmel küzdött a pozíciójának megtartásáért, aminek főleg Marquez örült nagyon. Amúgy is Marc volt a leggyorsabb, de Lorenzo még lassította is az üldözőket, így a repsolos egy szempillantás alatt meg tudott lépni elöl.

Marc Marquezt ezúttal sem tudták megfogni, kezdi lehagyni üldözőit a spanyolMarc Marquezt ezúttal sem tudták megfogni, kezdi lehagyni üldözőit a spanyol Fotó: Europress/AFP

Marquez tehát kijelentkezett és gyakorlatilag biztosnak tűnt a győzelme, ám a mögötte érkezők csatája nagyon is fontos állomás volt a pontok kiosztása szempontjából. Lorenzo mellett Pedrosa és Dovizioso küzdött még a dobogós helyekért (Crutchlow korábban elesett, ahogy például Rins is). Kicsit olyan volt ez érzésre, mint a tavalyi valenciai verseny, ahol Lorenzónak simán el kellett volna engednie a gyorsabb csapattársát, ám az ezt végül nem tette meg, Dovi pedig bukott. Az olasz most is gyorsabb volt, ám Jorge nem hagyta magát - ez nem is feltétlenül baj - ám talán indokolatlanul is megnehezítették egymás életét. Utólag persze könnyű okoskodni.

Történt ugyanis, hogy pár körrel a vége előtt ritkán látható drámai jelenetek játszódtak le. Lorenzo vezette ezt a hármast, őt támadta Dovizioso, Pedrosa pedig ott kapaszkodott mögöttük és kivárt - utóbbi ráadásul sérült is volt, hiszen pár hete csúnyán beütötte a csuklóját. Dovi próbálta megelőzni csapattársát, ám az nem hagyta magát. A hátsó egyenesben aztán végül megtörtént az előzés: Dovizioso megpróbálta a támadást, ám elmérte a féktávot és kisodródott, Lorenzo viszont hasonlóan járt, ő is lecsúszott az ideális ívről. Utóbb így más ívet kényszerült választani és a visszafordítóban a kigyorsításra játszott. Nem nézett körbe, egyből berántotta a motort, az ideális íven azonban ott érkezett Dani Pedrosa.

A hondásnak minden joga megvolt ahhoz, hogy ott legyen. Végig az ideális íven vette a kanyart - ellenfeleivel ellentétben -, ő volt belül és kellően oda tudott érni Lorenzo mellé, tehát nem csak a motorja elejét tudta odatenni, hanem teljesen mellette volt. Lorenzónak viszont hátul nincs szeme, se visszapillantója. Pedrosa hátulról érkezett, Lorenzo pedig úgy tűnik nem érzékelte őt. Lehetett volna körültekintőbb, ahogy talán Pedrosa is, de ez most így alakult. A két spanyol ütközött, ami után Pedrosa katapultált és hatalmasat repült, az eldőlő Lorenzo pedig a csapattárs Dovizioso versenyét tette tönkre. Mind a hárman kiestek, igazi felelős pedig nincs. Tipikus versenybaleset.

Lorenzo, Pedrosa és Dovizioso balesete Jerezben.Lorenzo, Pedrosa és Dovizioso balesete Jerezben. Fotó: MotoGP

Óriási dráma! Marquez ezzel ugyanis nem csak a futamot nyerte meg, hanem a legfőbb riválisai is mind fontos pontoktól estek el (néhányan szó szerint). A második helyet végül az egyedül motorozgató Zarco örökölte meg, a pódium legalsó fokát pedig végül az olasz Andrea Iannone tudta megkaparintani. Austin után tehát ismét top 3-mas lett, ráadásul ez volt a Suzuki harmadik dobogója idén - érdemes rájuk is odafigyelni, mert nagyon szép eredményeket érnek el olykor. Iannone a hajrában Danilo Petruccit, Rossit, valamint Jack Millert utasította maga mögé, Maverick Vinales csak jóval lemaradva tőlük következett.

A helyzet tehát az, hogy lényegében Marquezen kívül szinte minden élmenő katasztrofális hétvégét zárt. És az egy dolog, hogy a spanyol már most vezeti az összetettet és már van is egy kisebb előnye. Ennél sokkal rosszabb hír a többiek számára, hogy Marquez villámgyors és majdnem mindenhol versenyképes. A Honda egy egész vállalható motort rakott össze idén és a jelek szerint Marquez csak egy pár helyen lehet majd fogható, de akkor is jó esélye lehet majd a dobogóra - hacsak nem hibázik majd. Épp ezért nem kéne az ellenfeleknek ilyen ajándékokkal halmozni őt, mert ő ezt ki fogja használni. Túl jó motoros ahhoz, hogy ilyeneket meg lehessen engedni ellene.

Oliveira, Baldassarri és Bagnaia örülhetett Alex Marquez hibájának JerezbenOliveira, Baldassarri és Bagnaia örülhetett Alex Marquez hibájának Jerezben Fotó: Europress/AFP

A két kisebb kategóriában is akadt dráma bőven. A Moto2-ben például Alex Marquez szolgáltatta a meglepetést, aki ha nem is tűnt különösebben erősnek hazai versenyén, képes volt ennek tetejébe még egy hatalmas hibát is elkövetni. A második kanyarban túlvállalta magát és bukott, ezt pedig ellenfelei ki is használták. Baldassarri végig dominálva nyert, Oliveira a 14. helyről felkapaszkodva lett második, Bagnaia pedig szállította a harmadik helyet. Ebben a géposztályban sem éri meg hibázni, ez a négy fiú ugyanis késhegyre menő csatát vív majd - Marquez most tett egy hatalmas szívességet a riválisainak, ami sokba kerülhet még a végén.

A Moto3 hasonlóan sült el, mint a MotoGP. A szokásos, vonatozós koreográfia zajlott, amikor megérkezett az addig a mezőnyben megbúvó Aaron Canet és vitt mindent. Az utolsó körök közeledtével kicsit többet kockáztatott a kelleténél és a poros íven próbált meg extra rövid féktávot venni a hátsó egyenes végén. Ennek a vége az lett, hogy fellökte riválisait, így Bastianini, Jorge Martin, Tony Arbolino és ő sem fejezte be a futamot. A győzelmet így végül a szülinapos Oettl húzta be, megelőzve az idei meglepetésembert, Marco Bezzecchit. Harmadiknak az újonc Alonso Lopez jött be, ám őt megbüntették, amiért kiszélesítette a pályát - ennek Marcos Ramirez örülhetett, így ugyanis ő állhatott végül fel a dobogóra.

A világbajnokság Franciaországban, azon belül is a legendás Le Mans-ban folytatódik majd május 20-án.

Hozzászólások