Moto GP - MotoGP, Brno: a KTM újonca letarolta a mezőnyt!
MotoGP, Brno: a KTM újonca letarolta a mezőnyt!
Fotó: Europress/AFP

MotoGP, Brno: a KTM újonca letarolta a mezőnyt!

Baranyai BalázsBaranyai Balázs
2020/08/09 18:10
Nagyot kaszálhatott a fogadóirodáknál, aki helyesen megtippelte a MotoGP Cseh Nagydíjának végeredményét – száraz körülmények között ilyen felfordulást ritkán látni.

Ezúttal is számtalan beszédtémát szolgáltatott a gyorsaságimotoros-világbajnokság, amely Csehországban, Brnóban vendégszerepelt. Azon a szebb napokat is megélt pályán, amelyen utoljára 2008-ban volt újraaszfaltozás, a szervezők financiális problémái miatt pedig a legendás helyszín méltatlanul rossz állapotban volt. 

Az évek során az aszfalt tapadása jelentősen rosszabb lett, idén a járvány miatt egyáltalán nem versenyeztek még rajta, ráadásul a kanyarokban számtalan apró útegyenetlenség, hupli nehezítette a versenyzők dolgát. Ez utóbbi ráadásul különösen balesetveszélyes tud lenni akkor, amikor valaki 300-as tempónál kezd fékezni és szeretne befordulni egy kanyarba (és még a gumik is csúszkálnak). 

Sokan felháborodtak a körülmények miatt, pénteken az első szabadedzésen pedig Paco Bagnaia bukott és a sípcsontját törte (várhatóan két versenyt kell majd kihagynia, és csak MIsanóban láthatjuk újra motoron az olaszt). Nem volt ott a mezőnyben az a Marc Márquez sem, aki annyira túlerőltette az addig is súlyosan sérült karját a hét közben, hogy eltört az egyik beültetett titán lap, és ismét meg kellett műteni a spanyolt. A címvédő így meg nem erősített információk szerint kihagyhatja a teljes augusztust, és gyakorlatilag elengedheti a bajnoki címet is.

marc-marquez.jpgFotó: Europress/AFP

De mi volt a többiekkel? A rendhagyó tapadási viszonyok valami egészen fura játékot játszottak a csapatokkal. Az volt a lényeg, hogy a nagy hőségben és a gyenge tapadási viszonyok között több gyártónak is a 2019-es gépei teljesítettek jobban. Azok a konstrukciók a Yamahánál, a Ducatinál, de még a Hondánál is jobban bántak a gumikkal, ami a versenyen extrém meglepetéseket jelentett.

A kvalifikáción is történt már néhány váratlan dolog. Például az, hogy a tavalyi Ducatival köröző Johann Zarco szerezte meg a Pole-t az Avintia csapat színeiben, mögüle Quartararo és Morbidelli indulhatott. Vinales és Rossi kicsit hátrébbról rajtoltak, de a versenytempójukban bíztak; a gyári Ducatik azonban teljesen leszerepeltek. Petrucci még behozta a vörös rakétát a 8. helyre, Miller azonban csak a 14., míg Dovizioso a 18. helyről rajtolhatott. Utóbbi kapcsán fel is erősödtek a hangok, miszerint nem jó a hangulat a csapatnál, és a tárgyalások sem állnak túl jól a szerződéshosszabbítással kapcsolatban. Dovi eddig szörnyen ment, pozíciójára pedig most már Zarco is bejelentkezett – egyre nehezebb helyzetben az olasz versenyző. Az utolsó két rajtkockából amúgy a két Repsol Honda indulhatott: a Márquezt helyettesítő Bradl egy körön jobb volt a tavalyi Moto2-es bajnok Alex Márqueznél.

A futamon tudni lehetett, hogy a gumikkal való gazdálkodás kritikus fontossággal bír majd, ám a verseny képe minden előzetes várakozást borított. Morbidelli a 2019-es Yamahán egyből meglógott, mögötte Quartararo és Zarco következtek. A KTM-ek azonban remek tempóban közelítettek hozzájuk. Az osztrák alakulat már Jerezben is pazar versenytempót produkált, ám mind a két futamon őrületes balszerencse sújtotta őket. Itt azonban kijött a lépés – legalább az egyikőjüknek. Pol Espargaro ugyanis bukott: az első kanyart nagy ívben vette, a kijáraton pedig nem törődött a belső íven érkező Zarcóval. A francia picivel hátrébb volt az esetnél, és őt találták vétkesnek – hosszúkörös büntetésre ítélték. Ezt azonban olyan parádés módon töltötte le, hogy pozícióvesztés nélkül megúszta az esetet. A gyári gépek pedig elkezdtek végképp visszaesni.

Zarco (5) hatalmasat ment Quartararót és Rinst (42) is megelőzve.Zarco (5) hatalmasat ment Quartararót és Rinst (42) is megelőzve.Fotó: Europress/AFP

Quartararo a táv felétől elkezdte veszíteni a pozíciókat és végül a 7. lett; Rossi jól menedzselte a versenyét és 5.-ként zárt; Vinales azonban végigszenvedve a távot csak a 14. pozíciót tudta megkaparintani. A Ducatik Zarco kivételével szégyenteljes hétvégét zártak: Miller a legvégén jött csak fel a 9. helyre; Dovizioso 11., Petrucci pedig 12. lett. A Hondák közül pedig csak a 2019-es motort hajtó Nakagami került be a legjobb 10-be, messze felülmúlva márkatársait. De ha ők hátul voltak, akkor kik voltak elöl?

Nos, Morbidelli nagyon szép versenyt futott, és sokáig tartotta is az első helyet. Jött azonban a másik gyári KTM-en Brad Binder, és esélyt sem hagyott a mezőny többi tagjának. A dél-afrikai átküzdötte magát az élmezőnyön, és megsemmisítő vereséget mért mindenkire. Első királykategóriás győzelmét aratta újoncként – első évében utoljára Marc Márquez tudott legutóbb nyerni még 2013-ban. És ez nem csak neki, hanem a KTM-nek is hatalmas diadal volt. Beérett ugyanis a sok fejlesztés és munka, amit a tavalyi csalódást keltő év után végeztek; többek között Dani Pedrosa segítségének is köszönhetően pedig most már mindenképp oda kell rájuk figyelni.

A pódium legalsó fokára végül Johann Zarco állhatott fel, aki nagyot hajrázott a Suzukival támadó Alex Rins előtt. Rins amúgy súlyos vállsérüléssel versenyzett, és pokoli fájdalmak közepette is bejött negyedikként, ami igencsak elismerésre méltó. Ki kell még emelni a szintén KTM-es Miguel Oliveirát is, aki végül 6. lett.

A Moto2-ben Enea Bastianini ezúttal is megállíthatatlannak bizonyult. Az Italtrans fiatal olasz motorosa már tavaly is mutatott szép dolgokat, idén viszont teljesen összeállt a motorozása, és eddig a csapat is mindig jól készítette fel számára a versenygépet. Márpedig ha ez a forma hosszú távon is kitart, mindenképp bajnokesélyesként kell rá tekinteni. Sam Lowes jött be másodikként a Marc VDS színeiben, utána pedig az élete első dobogós helyezését begyűjtő – és idén már másodszor a pole-ból induló – amerikai Joe Roberts következett. Az összetett esélyesek közül Luca Marini stabil teljesítménnyel a 4. lett, Bezzecchi 6., Jorge Martin 8., Nagashima azonban a 20. helyről rajtolva csak a 11. helyig jutott.

A Moto3-ban a listavezető Albert Arenas keltette a legnagyobb feltűnést. A második jerezi hétvégén ugyanis bukott, a lába pedig elég csúnyán megsérült – erről Twitteren osztott meg képet.

Ennek láttán az is csoda, hogy rajthoz tudott állni, a jó eredmény pedig így még inkább ámulatba ejtő. A leintést követően azt nyilatkozta, hogy a hétvége során megtanult együtt élni a fájdalommal, és csak hosszas szenvedések árán tudott másodikként beérni. Az utolsó körben ráadásul még egy rendkívül fontos előzésre is futotta az erejéből, amikor az egyik legnagyobb riválisát, Ai Ogurát utasította maga mögé. Az első hely Dennis Foggiáé lett, aki életében először nyert a vb-n és már régóta várt az áttörésre a Leopard Racing színeiben. Tatsuki Suzuki bukott, így az eddig jól teljesítő japán fontos pontoktól esett el.

Folytatás a jövő héten Spielbergből, Ausztriából.

Hozzászólások