Moto GP - MotoGP, Barcelona: Rossi-siker a tragédia árnyékában
MotoGP, Barcelona: Rossi-siker a tragédia árnyékában
Fotó: Europress/AFP

MotoGP, Barcelona: Rossi-siker a tragédia árnyékában

Baranyai BalázsBaranyai Balázs
2016/06/06 19:55

Nehéz hétvégén van túl a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye, ugyanis a létszám sajnos csökkent: Luis Salom halálos balesete a Moto2-ben rendesen rányomta a bélyegét a hétvége további részére.

2014. A moto3-as barcelonai futam közben Niccolo Antonelli bukott egy hatalmasat. Az utolsó előtti kanyarban csúszott ki alóla a motor, ő pedig nagy sebességgel nekicsúszott az odakészített speciális falnak. Ez a fal nagyon közel volt a pályához, az olasz motoros sebessége is elég nagy volt - legnagyobb csodálatomra akkor Antonelli simán felállt és elsétált.

Amikor meghallottam, hogy Luis Salom is balesetet szenvedett, majd meghalt, egyből erre a kanyarra kezdtem el gyanakodni és tényleg itt történt ez az eset is.

Ahogy arról már volt szó, ez egy ártalmatlannak tűnő, gyors, jobbos kanyar, ahol a legritkább esetben fordulnak elő balesetek. Épp ezért is érdekes, hogy most miért épp itt következett be a baj. Az első számú gond, a fal távolsága. Már korábban is volt szó róla, hogy esetleg távolabb kéne vinni a falat, de alapvetően a mostani biztonsági intézkedéseket elégnek gondolták - a futam előtt fel sem merült senkiben, hogy itt esetleg baj lehet.

Sokan megemlítették, hogy ha esetleg lett volna a fal előtt sóderágy, akkor talán minden máshogy alakul - nem valószínű, hogy Salom sorsán az bárit változtatott volna. Főleg az autóversenyek miatt kezdtek elterjedni a leaszfaltozott bukóterek, de ezek a motorosok számára is nagyban kedvezőek. Ha valaki kicsúszik, könnyebben tudja kontrollálni a motorját; vagy ha már le is esett a vasról, akkor is csak csúsznia kell. A bőrruha szépen megtapad az aszfalt felületén, így könnyebben le tud lassítani. Arról nem is beszélve, hogy amikor elkezd csúszni az ember a pályán, majd hirtelen elkapja a kavicságy, akkor már nem olyan stabil a helyzet - elkezd az ember olyankor bukfencezni, aminek következtében bármikor benne van egy kéz, vagy kulcscsonttörés a pakliban - és ugyanúgy fáj kavicson a bukás, ha nem jobban.

A hibát tehát nem ott kell keresni - lényegében minden összejött, ami összejöhetett, de még így is rejtélyes, miként alakulhattak így a dolgok. A szemtanúk szerint a kanyarbemenetnél Salom alatt megindult a motor. Egy "highside"-jellegű bukást akart megakadályozni - ez azt jelenti, hogy a gázadáskor kipörög a hátsókerék, majd amikor hirtelen megtapad a gumi, a motorost azonnal katapultálja a fedélzetről. Olyan ez, mint a bikarodeó, csak itt meglepetésszerűen történik a dolog. A jelek szerint épp egy ilyen bukást igyekezhetett ő elkerülni, amiért lecsúszott az ívről és nagy sebességgel (elvégre egy gyors kanyarról van szó) egyenesen belehajtott a falba. Frissítés: a SAG-csapat megerősítette, hogy Salom behúzott fékkel hajtott rá egy útegyenetlenségre és ezért vesztette el uralmát a jármű felett.

"Soha nem gondolunk a veszélyre. Hogy az emberek miért szeretik a sportunkat? Mert 350 km/h-s sebességgel megyünk az egyenesben, a kanyarokban meg 200 km/h-val. Sokan szeretik a sportunkat, mert ez kockázatos és megadjuk nekik azt az adrenalint, amit máshogy nem kaphatnának meg. Értjük mi a veszélyt de nem vagyunk tudatában."

"Talán egy napon majd én is el fogok esni, megsérülhetek, vagy akár meg is halhatok. Ha mondjuk három éven belül meghalok, és újrakezdhetném az életem, akkor is ugyanezt tenném. Biztos vagyok benne, hogy Salom is hasonlóan vélekedne erről." - Pol Espargaro.

Ilyen bukásra nem készültek a biztonságiak. Mindenki arra számított, hogy kanyarodás közben csapódhat be valaki, ám a frontális ütközés lehetőségét ezek szerint elég valószínűtlennek tartották.

A vicc egyébként az, hogy Salom még ezt is túlélhette volna. A légfal ugyanis, ami ott fel van húzva - és a már korábban említett Antonelli esetében is nagyon jól működött - fel tudta volna fogni az ütést. Lehet, hogy kórházban kötött volna ki Salom, de valószínűleg túléli. Itt viszont ennél egy kicsit bonyolultabb volt a helyzet.

A felvételeken látszik, hogy utolsó kétségbeesésében leugrott a motorról a spanyol, hátha úgy jobban jön ki ebből - tévedett. Először a motor találkozott a fallal, Salom pedig a visszapattanó motort kapta telibe. A mellkasán érte az ütés, ami után gyakorlatilag esélytelen volt a túlélésre. A biztonságiak még időben megérkeztek, kezelésbe is vették, nem sokkal később viszont a kórházban abba maradt a munka - nem tudták megmenteni Luis Salomot.

Ezek után érthető módon tragikus hangulatban folytatódott - mert folytatódott - a hétvége. A szervezők és az áldozat hozzátartozói is áldásukat adták a folytatásra - a versenyzők pedig szintén, de ez egy újabb érdekes történet.

A MotoGP versenyzői szoktak tartani közösen egy biztonsági értekezletet minden futam alkalmával. Ez a baleset után is megtörtént - itt döntötték el, hogy nem törtlik a többi edzést és a futamokat, illetve hogy az F1-ben használatos alternatív útvonalat veszik majd igénybe. De. Érdekes módon a 24 fős mezőnyből csak 10-en jöttek el: Pol és Aleix Espargaro, Bradley Smith, Cal Crutchlow, Marc Marquez, Andrea Iannone, Jack Miller, Alvaro Bautista, Andrea Dovizioso és Tito Rabat.

/Zölddel jelölve az F1-es vonalvezetés, amelyet később használtak./

Ez önmagában még nem lenne gond, ám később a sajtóban történtek megszólalások az ott történt döntések kapcsán. Azt szögezzük le, hogy Marquezen kívül senkinek sem tetszik az F1-es vonalvezetés. Évekkel ezelőtt is fölmerült, hogy használhatnák, de elvetették - talán biztonságosabb azt használni, de önmagában az a kanyarkombináció úgy nem tetszik senkinek. Ennek adott hangot a sajtótájékoztatón Valentino Rossi, aki szerint folytathatták volna az eredeti íven is - elvégre ahogy arról már szó volt, ott úgy sem történik soha semmi. Lorenzo is ezen a véleményen volt, elvégre a mostani kivételes esetet leszámítva ez egy "ártalmatlan" pont a pályán. A többiek viszont alaposan kiosztották őket.

"Én voltam az első, aki megérkezett a szobába. Azért, mert számomra fontos volt ott megjelenni, vállalni a felelősséget és nem csak mint MotoGP-s motoros, hanem mint biztonsági szakember is - vagy valami ahhoz hasonló. Akik nem jöttek el, azokban most csalódtam egy kicsit, hiszen mindannyian tudjuk hogy mikor vannak ezek a megbeszélések és hol. (...) Valentino egy olyan ember, aki egyetlen biztonsági ülésen sem jelent meg, nem tett eleget a kötelezettségeinek, ahogy tette ezt az egész szezon során, szóval a véleményét megtarthatja magának." - mondta Bradley Smith.

"Miért nem jött el Valentino Malajzia óta egyetlen ülésre sem, hogy elmondja a véleményét? Szükségünk van rá. Kell ő és a tapasztalata. Jorgéra is szükség lenne, ő soha nem jön el." - idézi Pol Espasrgarót a motomatters.com.

A versenyzők szerint Rossiék tiszteletlenek voltak azzal, hogy nem jöttek el, plusz a Doctor másról is nyilatkozott - szerinte ezen a kanyaron kívül több veszélyes hely is van még a versenynaptárban.

"Ez egy elég hülye és tiszteletlen dolog azokkal szemben, akik tegnap ott voltak. Azt mondod, hogy bizonyos kanyarokról tudod hogy veszélyesek, de mégsem jössz el, hogy ezt megoszd velünk. Aztán ha valaki elesik (ott, ahol szerinted veszélyes) és meghal, akkor mit teszel? Azt mondod, 'basszameg, tudtam, hogy veszélyes.'" - folytatta Pol Espargaro, aki szerint mindenkinek kötelessége lenne eljönni.

És ezen a ponton felmerül, hogy miért nem voltak ott. Lorenzo nem mondott semmit, míg Rossi annyit mondott, hogy nagyon elfoglalt volt.

"Idén még egyszer sem jött el, így nincs oka rá, hogy a döntéseinkről beszéljen. Már egy éve nem jár. Egyszer sem volt Malajzia óta. Ami történt Malajziában? Azt már kibaszottul elfelejthetné! Velem is történt már hasonló a múltamban, de megértettem a szituációt. Ez egy fontos dolog és tegnap valaki meghalt. Ha van olyan nap, ammikor mindenképpen el kell menned a biztonsági ülésre, akkor az ez - már csak a tisztelet miatt is. Reméltem, hogy minden versenyzővel beszélhetek." - Pol Espargaro.

Rossi tehát nem jött el, ami a már jól ismert maláj eseményekre vezethető vissza - azóta nem hajlandó egy levegőt szívni Marquezzel, így rendszerint sürgős elfoglaltságai vannak az ilyen közös ülések alkalmával. Kettejük közös története egy újabb fejezettel gazdagodott Barcelonában, méghozzá a vasárnapi versenyen.

Valentino Rossi végül legyőzte Marc Marquezt Barcelonában az utolsó körökben

Az utolsó körökben ők ketten vívtak meg a győzelemért, ami végül az olaszé lett. Nehéz logikus magyarázatot találni arra, hogy mégis miként lehetett ennyire erős a Doctor, de tény: messze ő volt a leggyorsabb a mezőnyben. A rajt után a hetedik hely környékéről kellett visszaküzdenie magát és nem is hátrált meg a feladattól. Bravúros előzésekkel rágta át magát ellenfelein és viszonylag hamar elfoglalta az őt megillető első helyet. Marquez nagyon taktikus volt és a gumikból a lehető legtöbbet kihozva követőtávolságban maradt, majd a végén robbantott. Utolsó lehetősége volt, hogy a hajrában megfogja Rossit, de az olasz ezen a ponton már verhetetlen volt. Vale idei második futamgyőzelmét aratta, mind a kettőt Spanyolországban, legnagyobb riválisai otthonában, ami sokat dob azok értékén. Ez a siker pedig azt is jelentette, hogy szinte beérte csapattársát a táblázaton, hiszen Lorenzo csapnivaló hétvégét zárt.

Pedig nem úgy indult. A rajt után akár meg is lóghatott volna, ám a tempó nem volt az igazi. Eleinte még tartani tudta Marquezt, aztán Rossi érkezésével az ő teljesítménye is leromlott. Elment mellette Pedrosa és Vinales is, majd jött a csattanó. Amikor Andrea Iannone érkezik hátul, az ember jobban teszi, ha imádkozik - ezt a spanyol most vagy nem tette meg, vagy az égiek mégsem hallgatták meg őt. A ducatis motoros a 10-es kanyar féktávján váratlanul (?) beleszállt Lorenzóba, aki így vele együtt elesett. A reakciók sokat mondóak voltak. A yamahás kis túlzással idegrohamot kapott, Iannone viszont értetlenkedett. Állítása szerint semmit sem csinált másképp, mint korábban.

"Nagyon sajnálom, ami történt Lorenzóval, hiszen addig egy remek versenyt futottam azzal a nem túl sok tapadással, ami volt. Keményen nyomtam, anélkül, hogy veszélyhelyzetbe kerültem volna és még Jorge is befogható volt. Ami pedig az incidenst illeti, csak azt tudom mondani, hogy semmit sem tudtam tenni annak elkerülése érdekében. Ugyanott fékeztem, ahol az előző körökben is, de ugyanabban a pillanatban ő valamiért lassabb volt. Sajnálatos módon összeértünk és mind a ketten elesünk. Talán úgy tűnhet, hogy túl gyorsan mentem be, mert meg akartam előzni őt, de nem egészen erről volt szó - a telemetriai adatok is ezt támasztják alá." - mondta a motogp.com-nak Iannone.
"Hihetetlen, hogy Iannone újra elkövetett egy ilyen hibát, és amikor megtette, ahelyett hogy bocsánatot kért volna, azt kérdezte, hogy nem volt-e valami technikai gondom, mert valami furcsa dolog történt abban a kanyarban. Úgy gondoltam ő hibázott, de volt ez a reakciója és nem kért elnézést. Mindig van egy ember, aki nem képes felfogni a kockázatot és az akciói folyamán mások súlyosan megsérülhetnek. Ha a versenyigazgatóság nem bünteti meg őt, ahogy velem tették 2005-ben, akkor ezek a versenyzők sosem értik majd meg, hogy változtatniuk kell a mentalitásukon." - mondta Lorenzo a verseny után. Iannone egyébként megkapta a büntetést és a következő futamon mindenképp az utolsó helyről kell majd indulnia.

Lorenzo idegrohama a Iannonéval való kellemetlen találkozás után

A pódium legalsó fokára Dani Pedrosa állhatott fel, mögötte Maverick Vinales zárt a negyedik helyen. Nekik ugyan elég tetemes a lemaradásuk a pontok terén, de önmagukhoz képest abszolút jó hétvégét zártak. Az élen már Marc Marquez helyezkedik el, akinek 10 pont az előnye Lorenzóval szemben, őket követi Rossi, 12 ponttal a spanyol mögött.

A Moto2-ben nagyon fontos diadalt aratott Johann Zarco, aki taktikus versenyzéssel a legjobbkor hagyta ott a sokáig vezető Alex Rinst. Jól mentek az ázsiaiak: Takaaki Nakagami harmadik lett, mögötte pedig Syahrin futott be, aki az utolsó körben kapta el a korábbi világbajnok Thomas Lüthit. Syahrin amúgy ötödik a bajnokságban, de a Rins, Lowes, Zarco, Lüthi négyest nem valószínű, hogy megcsípi.

A Moto3-ban Navarro mentette meg a spanyolok becsületét. Az Estrella-csapat bajnokaspiránsa élete első futamgyőzelmét aratta - a hétvégén ő volt az egyetlen spanyol, akinek sikerült nyernie. Nála elégedettebb talán csak a nagy rivális Brad Binder lehet, aki az utolsó körökben egy nagy felzárkózást követően jött be másodiknak, kihozva a legtöbbet a lehetőségeiből. Bastianini kivételesen jól ment és ez most egy harmadik helyre volt elég, Fenati ötödikként zárt. Binder előnye 43 pont Navarro előtt.

A világbajnokság következő fordulóját június 26-án rendezik majd, a hollandiai Assenben.

Hozzászólások