Moto GP - MotoGP, Assen: Meglepetésgyőzelmek a katedrálisban
MotoGP, Assen: Meglepetésgyőzelmek a katedrálisban
Fotó: Europress/AFP

MotoGP, Assen: Meglepetésgyőzelmek a katedrálisban

Baranyai BalázsBaranyai Balázs
2016/06/27 16:55

86. alkalommal adott otthont a Holland Nagydíjnak Assen - az egyetlen helyszín, amely a gyorsaságimotoros-világbajnokság legelső évétől fogva, minden esztendőben szerepel a versenynaptárban. Mint ilyen, ez egy legendás pálya, amely a tradíciók mellett a vonalvezetésével is kitűnik a többi közül. A sebesség szentélye. És habár átépítették már számtalanszor, sőt - idén először már nem szombaton, hanem vasárnap rendezték meg a versenyt, a rangja még mindig óriási. Ami az autósportban az Indy 500, a Le Mans-i 24 órás, vagy a F1-es Monacói Nagydíj, az a motorsportban Assen.

Megérte áttenni vasárnapra a futamokat - gazdasági okokból döntöttek a váltás mellett, amely így valóban megkönnyítette a motorsportkedvelők életét. Ez a nézőszámokon is erősen meglátszott. A kilátogatók nem unatkoztak, egy percig sem. Három remek versenyt láthattak, ráadásul komoly, történelmi győzelmeknek tapsolhattak.

Kezdjük is a MotoGP-vel! A királykategóriában annyira kiszolgálták a szurkolókat, hogy nem is egy, hanem mindjárt két versenyt futottak - pontosabban, egyet, de azt két részletben. Az esős viadal első attrakciója Yonny Hernandez volt, aki az Aspar Ducatival az élre tudott állni. A kolumbiai remekül ment, ám a körülmények csúnyán megtréfálták: a pálya előbb szinte teljesen felszáradt, majd jött a hétvége legnagyobb égszakadása, amely a korábbiaknál is jóval nagyobb víztömeget zúdított az aszfaltra. A szárazon elkopott esőgumik innentől már mit sem értek - Hernandez, többedmagával bukott is. Egy darabig a versenybírák is elnézegették, ahogy a mezőny a monszunban szenved, aztán piros zászlóval megszakították a futamot. Később a motorosok elmondták, hogy az "aquaplaning" miatt a motor kereke néha nem is érintkezett rendesen a pálya felszínével, csak pörgött a vízen, hiszen a Michelin-gumik elkopva már nem tudtak elég vizet kiszorítani a megfelelő tapadás fenntartásához.

Így kis szusszanás után jöhetett is a sprintverseny, amely eldöntötte, kik állhatnak majd a dobogóra. Meglepetésre itt következett a legtöbb esés. Elöl és hátul is hullottak az emberek - Dovi és Pedrosa mellett pedig még az egyik bajnoki esélyes, Valentino Rossi is feladni kényszerült a küzdelmet.

"Az egész hétvége során, az edzéseken, mindig precíz voltam vezetés közben, soha nem követtem el hibákat. A többiek hibázgattak, el is estek. De sajnos egy nagyon fontos pillanatban végül én is hibáztam. Nagy kár érte, mert már a többiek zaját sem hallottam, szóval már egész jó kis előnyöm volt." - mondta Valentino Rossi a verseny után az esésével kapcsolatban.

Kellett is kockáztatnia a Doctornak, hiszen nagyon magabiztosnak tűnt, a körülmények kedvezőek voltak számára - elég sok pontot hozhatott volna a riválisain. Ő azonban a pálya vége felé egy egészen picit gyorsabban ment be egy kanyarba, mint ahogy egyébként kellett volna, így 0 ponttal zárt.

Ráadásul a listavezető Marc Marquez meglepően józan tudott maradni és ez számára nagyon sokat ért: végig biztonságos, ám gyors tempóval, okos motorozással a második helyen érkezett be. Lehetett volna akár első is, de nem lett. Hogy ki fosztotta őt meg ettől? Hát a hétvége egyik hőse!

Jack Miller lett az első Assenben

Jack Miller, a MotoGP egyik fenegyereke mutatta meg a foga fehérjét a szakadó esőben és lett úrrá önmagán. Rossz szokásával ellentétben nem dobta el a vasat egy óvatlan pillanatban, hanem koncentrált tudott maradni és a nehéz körülmények ellenére elsőként intették le.

"A Moto3-ból a MotoGP-be menni nagy váltás volt, de ez most tisztázza, hogy tudok motorozni, nem vagyok idióta." - szögezte le a sajtótájékoztatón a szókimondó ausztrál.

Egykor nagy ígéret volt, majd egyre inkább kudarcként emlegették - most ismét a fellegekben. A vicc pedig az, hogy az elmúlt időszakban szép lassan elkezdett fejlődni is. Barcelonában 10. lett, az első asseni futam leintésekor pedig a kilencedik helyen állt - boldogan belement volna akkor, hogy ne indítsák el őket újra. Egyre profibb a hozzáállása, rengeteget készül - barátjával és korábbi csapattársával, Cal Crutchlow-val például nem rég együtt bringáztak a Man-szigeten a szabadidejükben és közel 500 km-t tettek meg. Persze a szatellit Honda amúgy csapnivaló, így nagy dolgokat butaság lenne elvárni tőle, de a fejlődés érezhető - lehet, hogy kár volt ilyen korán leírni őt.

Jorge Lorenzo és az eső nem jó párosítás, ahogy Assen sem

Rossi mellett a hétvége másik nagy vesztese Jorge Lorenzo volt, aki a mezőny végéről követte az eseményeket, de csapattársával ellentétben ő legalább össze tudott szedni néhány pontot.

"Azért jöttem föl, mert a többiek elestek, nem azért, mert előzgettem. Nem voltam versenyképes. Nehéz volt versenyképesnek lenni az első versenyen, hiszen gyakorlatilag lassabb voltam, mint valaha. Különösen akkor, amikor jött a nagy zuhé. Csak lassultam és lassultam." - értékelt Lorenzo.

Köztudottan nem szereti az esős körülményeket a "nyalókás fiú", de annál már csak a változó, kiszámíthatatlan tapadási viszonyokat rühelli jobban. Azt mondta, hogy a vezetési stílusának nem fekszik, hogyha váltogatnia kell az esős és a száraz körülmények között. Plusz neki ezen a pályán pár éve volt itt egy komoly bukása, ami után eltört a kulcscsontja - ezt sem heverte ki teljesen.

A Moto2-ben is volt dráma bőven. Thomas Lüthi jó tempót ment, de úgy tűnik ismét eldobott magától egy bajnoki címet (csak idő kérdése volt). A szimpatikus svájcinak persze esélye még van odaérni a végén, csak hát a realitások... Lowes és Rins kimondottan gyengén muzsikálnak mostanában, egyértelműen Zarco tűnik a legerősebbnek, még ha ez a szezon legelején nem is volt így. A francia ügyesen ment, megvívta a maga küzdelmeit, maga mögé utasította Franco Morbidellit is, ám egy valakivel nem tudott mit kezdeni: Takaaki Nakagami a táv felénél megindult és ellopta a sikert a többiek orra elöl. A Team Asia így Pawi után újabb elsőséget könyvelhet el idén a világbajnokságon, azaz elég jó évük van. Jó dolog annyi idő után ismét egy japánt látni a dobogó tetején - egy ilyen nagy hagyományokkal rendelkező nemzet kell is, hogy visszakerüljön végre a vérkeringésbe.

Bagnaia megszerezte a saját és a Mahindra első győzelmét is

A nap legjobb versenye viszont egyértelműen a Moto3-ban volt (ki hitte volna?). Jorge Navarro kiesésével Brad Binder óriási esélyt kapott  a sorstól, ám a dél-afrikai nem tudott élni vele. Egy szoros szituációban kicsit megindult a hátsó kerék, aminek majdnem bukás lett a vége - be tudott azért jönni, de csak pár pontot szerzett. A show ettől persze még ment tovább, méghozzá az olasz fiatalok vezetésével. Assen pedig a legkisebbek között több őrületes befutót is produkált már, most is így lett. Paco Bagnaia hajrázott hatalmasat és futott be elsőként - természetesen neki is ez volt élete első győzelme, ahogy Millernek is a GP-ben, illetve Nakagaminak is a Moto2-ben -, mögötte pedig Fabio di Giannantonio zárt másodikként. Migno úgy lett harmadik, hogy egy hellyel hátrébb sorolták pályakiszélesítés miatt. A 2009-es sepangi forduló óta most először fordult elő, hogy a három versenyt három különböző kontinensről érkező motoros nyerje.

A következő fordulót július 17-én rendezik. A helyszín pedig a Sachsenring, Németország.

Hozzászólások