Moto GP - MotoGP, Argentína: Rossi mázlija és a maláj csoda
MotoGP, Argentína: Rossi mázlija és a maláj csoda

MotoGP, Argentína: Rossi mázlija és a maláj csoda

Baranyai BalázsBaranyai Balázs
2016/04/04 19:57

Ezúttal Termas de Rio Hondóban rendeztek versenyt a MotoGP-ben, ahol eddig sem unatkoztunk, most meg aztán pláne. A show folytatódott, mégpedig ritkán látható módon: egy kettéválasztott versennyel.

Pár éve volt már erre példa Phillip Island-en és most is ez volt a helyzet. Scott Redding Ducatiján váratlanul tökrement a Michelin gumi futófelülete és ennek hatalmas bukás lett a vége. A teszteken már történt hasonló: akkor Loris Baz – szintén Ducatival – került bajba 300 fölötti tempónál. A Michelin egyelőre időt kér, hogy alaposan kielemezhessék az esetet és a jövő hétre már a megfelelő gumikkal érkezzenek.

Nagy fejetlenség és káosz lett ebből, sokan pedig a Ducatit okolták a kialakult helyzetért. Ugyebár mind a két komoly esetben az olasz gyártó gépei voltak érintettek, míg a többieknek (eddig) nem voltak ilyen gondjai. Ha csak a Ducati küzd a Michelinekkel, akkor a többieknek miért kéne motort cserélniük a verseny közben? A Yamahások ezen akadtak fenn, hiszen nekik erősségük az a riválisokkal szemben, hogy jól bánnak a gumikkal és az utolsó körökben is képesek jól menni – ez például a Ducatira nem kimondottan jellemző.

Azzal, hogy kettévágták a futamot, nagy szívességet tettek a vörösöknek, akik így két rövidebb etappal tudták le a versenyt, az abroncsokkal jobban gazdálkodók pedig hoppon maradtak – így például Valentino Rossi is, aki talán a legjobban bánja, hogy ez lett a vége. Habár a pontos okok nem ismertek, ő a tartalékmotorral valamiért nem tudott megfelelő tempót hozni és durván visszaesett – nem a tőle megszokott lassú motorcserén múlt tehát az első helye (azt mondta, ő már túl öreg az ugráláshoz, ezért cserél így).

„Nagyon boldog voltam amikor megkezdtem a második felvonást, hiszen remek csatát tudtam vívni Marquezzel, erős voltam, tudtam előzni – a tartalékmotorral azonban voltak gondjaim, nem éreztem rendesen a hátsó gumit és a féktávokon sem tudtam úgy lassítani, ahogy szerettem volna. Nehezek voltak a körülmények az éjjeli eső után és visszakerültünk a pénteki állapotokhoz, ahol szenvedtünk a motorral. Nagyon fontos ez a 20 pont és nagyon boldog vagyok az idei első dobogó miatt.” - mondta Valentino Rossi.

Marc Marquez és Valentino Rossi félbeszakított csatája Argentínában

Az, hogy a legjobb háromban ért célba, végül nem rajta múlott: egy horrorisztikus akció befejezéseképp a két Ducati akadt össze az utolsó kanyarkombinációban, átadva a pódiumot Rossinak és Pedrosának. Annyi adalék még ehhez, hogy a Ducati a hírek szerint már megkereste Jorge Lorenzót egy igen jövedelmező szerződéssel, amit egyes források szerint már alá is írtak (ha így van, majd csak Jerezben jelentik be). Ez azt is jelenti, hogy Dovi és Iannone idén a második számú vörös paripáért harcol. Iannone eddig két bukáson van túl, míg Dovizioso egyelőre stabilabbnak tűnik – ez a bukta mondjuk neki sem tett jót. Iannone kapott egy büntetőpontot és Austinban majd három hellyel hátrébbról kell majd indulnia.

És mi volt a többiekkel? Marc Marquez hozta azt, amit egy jó Hondával várunk tőle. Szépen felküzdötte magát az élre és magabiztosnak tűnt – kár, hogy azt a csatát a Doctorral nem fejezhették be a kiállások után. A másik repsolos is kihozta a maximumot a hétvégéből: Dani Pedrosát még a rajt után sodorták hátra, ami gyakorlatilag akkor tönkre is tette számára ezt a vasárnapot. Feljött, amíg fel tudott, aztán leintették harmadikként. A kiesések miatt így nem is sült el olyan rosszul ez az argentin futam – saját bevallása szerint ez volt élete legszerencsésebb versenye.

A Ducatik mellett még két különösen peches szereplő is akadt: az egyik Maverick Vinales, aki egy vizes folton csúszott meg a halyrában a második helyért küzdve (annyi idő alatt hogy nem száradt fel teljesen a pálya???) és ott volt Lorenzo is... Lorenzo tavaly egyszer nullázott és az gyakorlatilag a bajnoki címébe is kerülhetett volna akkor – nem rajta múlt. Most már a második versenyen elkövette ezt a hibát, hasonló körülmények között. Azt mondják, hogy ez lehet Jorge igazi gyengesége: a változó körülmények. Esős pályán és száraz pályán jól érzi magát a spanyol, úgy nagyon gyors tud lenni, de átmeneti körülmények között, amikor folyamatosan változik a tapadás, már hajlamos hibázni. Ezek a trükkös körülmények akár a világbajnoki címébe is kerülhetnek – mondjuk ezt úgy, hogy tulajdonképpen ez az év még alig kezdődött el.

„Ezt a hétvégét el kell felejteni. Problémáink voltak az edzések során, de végül sikerült odakerülnünk valahogy az első sorba. A rajt nem sikerült rosszul, de ilyen körülmények között, vízfoltokkal a kanyarokban nem volt ez túl kedvező nekem. Azt hiszem, az én hibám volt. Mint versenyző, nem éreztem elég kényelmesen magam ahhoz, hogy az élmenőkkel tudjak tartani és azt láttam, hogy túl sokat kockáztatnak. Hibáztam egyet az első kanyarban, ami a sok víz miatt a legnehezebb volt én meg túl szélesen fordultam és elvesztettem az elejét. Nem tudtam folytatni. Ilyen a versenyzés: néha nyersz, néha veszítesz. El kell fogadnod és pozitívnak kell maradnod. El kell felejteni ezt a versenyt és a jövőre kell koncentrálni.” - monda Jorge Lorenzo.

De bármennyire is eseménydús volt ez a viadal, a nagy szenzációt nem a „nagyok” szolgáltatták. A Moto3-ban történelmet írt egy 17 éves srác, nevezetesen Khairul Idham Pawi: parádés versenyzéssel ő lett az első maláj futamgyőztes a világbajnokságok történetében. Ez egy mérföldkő, ami várhatóan csak az előszele, valami sokkal komolyabbnak.

Khairul Idham Pawi első győzelme a Moto3-ban

Ázsiában ugyanis gőzerővel termelik a tehetségeket, akik hamarosan meg is érkeznek majd a vb-re – vagy mint láthatjuk, néhányan már itt is vannak.Már két szezonon túl van a Dorna rendezésében futó Asia Talent Cup, amely Alberto Puig irányításával zajlik. Annak idején így indult a dolog Spanyolországban is és utána évekig domináltak – hasonló invázióra van kilátás Ázsiában is. Pawi, Norrodin és Ono mellett ugyanis több hatalmas ígéret is ott van már: Ayumu Sasaki, Kazuki Masaki, Yuta Date, vagy Kazuki Kunimine (ők mondjuk mind japánok) már mind úton vannak, és akár már jövőre ott lehetnek a vb-n. A Honda amúgy csapatot is indít az innen érkező fiatalok támogatására a junior és a „felnőtt” Moto3-as vb-n is – pont ennek a színeiben ért most a csúcsra a fiatal Pawi.

Érdekesség, hogy egy régebbi verziójú Hondával verte rommá az egész mezőnyt és nem sokon múlt, hogy ne legyen kettős maláj siker Termasban: Adam Norrodin viszont a nagy igyekezetben hibázott és így Jorge Navarro futott be másodikként. A harmadik Brad Binder lett, ami hatalmas lépés számára és Navarrónak is: többek között Fenati, Bastianini és Bendsneyder sem tudott megbarátkozni a félig esős és félig száraz körülményekkel és ők nem szereztek pontot.

Továbbra sem megy valami jól a Leopard Racing. Kieferék ugyebár a tavalyi bajnoki cím után a Hondáról KTM-re váltottak, plusz a jobb mérnökök is felmentek a Moto2-be Kent és Oliveira után – jobb ötletünk nincs, hogy miért szerencsétlenkedik idén a csapat. Quartararo nem érzi ezt a KTM-et, ahogy a többiek sem. Igaz, most Andrea Locatelli negyedik, míg a fiatal Joan Mir az ötödik pozícióban zártak, ám ez inkább az egzotikus körülmények számlájára írható.

A Moto2-ben szintén kaptunk egy adag izgalmat. A bajnoki esélyesek – Rins kivételével – elöl csatáztak az első helyért. A vízfoltokon volt is komoly kockázata a dolognak, plusz nem is kímélték egymást a srácok. Végül a címvédő Johann Zarco örülhetett, aki szokás szerint remekül taktikázva, minimális hibaszázalékkal vezetett és nyert. Mögötte a szintén nagyon gyors, de azért párat hibázgató Sam Lowes lett a második, majd Jonas Folger zárta a sort. Morbidelli Vinaleshez hasonlóan megcsúszott a nagy igyekezet közben, amiért nagy kár – innen egyre távolabbinak tűnik számára a végső győzelem lehetősége.

Lowes, Zarco és Folger a dobogón, Morbidelli kimaradt a buliból

Ez persze lehet, hogy korainak tűnik erről beszélni, de nem az. Elvégre mind a három kategória az állandóságról szól. Tavaly Lorenzónak már elvileg nem fért volna bele egy eldobott verseny – most már van neki egy, így neki több biztosan nem jöhet, ha bajnok akar lenni. Zarco 2015-ben teljesen kiegyensúlyozott volt és esélyt sem hagyott a többieknek – idén miért hagyna? Ott tartunk, hogy egy darab eldobott verseny jelentősen csökkenti valakinek a sanszát a bajnoki címre. Márpedig ha egy bukást valaki az első egy-két futamon követ el, akkor az még ugyanúgy beleszámít. Nagyon résen kell lenni a pontok elhullajtásakor.

A következő futamra most hétvégén kerül sor Amerikában, Austinban.

Hozzászólások