Moto GP - Agyrém, ami Brnóban történt
Agyrém, ami Brnóban történt
Fotó: Europress/AFP

Agyrém, ami Brnóban történt

Baranyai BalázsBaranyai Balázs
2017/08/06 20:08

Joggal lehet hiányérzetünk, ha a vasárnap délutáni Cseh Nagydíjra gondolunk a gyorsaságimotoros-világbajnokságon. Amit láttunk, az minden volt, csak jó verseny nem – és az ember a tévékészülék előtt hajlamos ilyenkor bizonyos dolgokat nem érteni.

Az időjárás. A motorsport egyik nagy ellensége az eső, de annál is inkább a változó körülmények. A MotoGP-ben már több éve működik az a rendszer, hogy a boxban a szerelők felkészítik a tartalékmotort, amire adott esetben a motoros felpattanhat, ha a körülmények úgy kívánják. Például, ha esik az eső, de idővel elkezd száradni a pálya, akkor van lehetőség út közben száraz pályára felkészített motorra váltani, nem kell piros zászlóval megszakítani a versenyt (ahogy a Moto2-ben és a Moto3-ban). Azt túlzás lenne állítani, hogy hibátlanul működne a dolog, de talán valóban ez a legjobb megoldás. Nehezítő tényező, hogy a versenyző és a csapat között nincs rádiókapcsolat, így csak a táblán, vagy a kormány kijelzőjén tudnak üzenni a motorosnak – az viszont nem tud reagálni, vagy hasonló.

Volt már ebből komoly gond, akár botrányos verseny is. De mégis: annál bosszantóbb dolog, mint amikor végig száraz a pálya és az egész mezőny esős gumikkal indul, nehezen történhet. Utólag nehéz is felfogni, mi történt. Felhős volt az ég, lógott az eső lába. A pénteki napot egy frissítő nyári zápor „mosta el”, de még vasárnap is erős benyomása volt az égi áldásnak, hiszen a Moto3 nedves pályán futotta le a távot, míg a Moto2-ben piros zászlóval kellett megszakítani a futamot emiatt. És amikor jött a MotoGP... Napsütés. A pálya száraz volt, sütött a nap. Az előrejelzés szerint esős versenyre volt kilátás, de jó volt az idő. Fújt a szél, kezdett szakadozni a felhőzet, nehéz volt eldönteni, mi is következik az elkövetkező fél órában meteorológiai szempontból. De mégis: sütött a nap és száraz volt a pálya.

Talán ezért is volt meglepő, hogy az egész mezőny esőgumikon rajtolt. Esős versenynek minősítették, mindenki számított a csapadékra, így mindenki barázdás gumikkal indult. Még az utolsó helyeken sem próbálta meg senki a slicket, pedig hát ahol nincs veszítenivaló, ott igazán be lehetett volna vállalni. De senkiben sem merült fel, hogy ilyesmivel próbálkozzon. Még a rajt után, az első kör végén sem. Marc Marquez volt az első, aki bejött. Ott történt meg először az a kolosszális felismerés, hogy a száraz pályán esetleg a száraz gumi jobban működhet. És lőn, bejött... A többiek még bőszen körözgettek kint, koptatva veszettül az esőgumikat, miközben Marquez több másodpercet vert rájuk körönként. A mezőny hátsó régióiban csak ekkor vették a fáradtságot, hogy kijöjjenek – hátha tud valamit ez a Marquez gyerek. Az élmenők ekkor még mindig kint hősködtek. Egy-két körön belül nyilvánvalóvá vált, hogy ez a száraz gumis megoldás még akkor is kifizetődő, ha később még egyszer ki kell jönni az eső miatt – Rossiék mégis kint maradtak.

Az már csak a sors fintora, hogy végül egy csepp eső sem esett a leintésig, de így is: miben bíztak a Yamahánál? Hogy lehet ennyire birka egy egész világbajnoki mezőny? Miért csak Marqueznek volt ennyi esze? Pedig nem volt ez egy nagy felismerés. Nem kellett taktikai zseninek lenni hozzá, mégis bedőltek egytől egyig. Bosszantó...

Lorenzo és az új, otromba légterelőidom

Marquez persze most örülhet, hiszen gyakorlatilag pályafutása egyik legsimább győzelmét aratta. A riválisainak át kellett küzdeniük magukat az előre keveredő motorosokon (Redding, Abraham stb.), neki pedig mire észbe kapott, már közel 20 másodperces előnye volt. Megérdemelt siker, amellyel ráadásul lépéselőnybe került a többiekkel szemben a bajnokságban is. A csapat számára pedig jár a piros pont, hiszen Marquez mellett Pedrosa is hamar kijött, így övé lett a második hely.

A Yamahánál mérgesek lehetnek, főleg Rossi okán. Az olasz kivételesen jól ment az időmérőn és nem kezdett rosszul – talán ők se tudják, mire vártak olyan sokáig a motorcserével. Rossi így nagyon csúnyán visszacsúszott és végül a maximumot hozva, a 4. helyet csípte meg. A dobogó legalsó fokára az a Maverick Vinales állhatott fel, aki egész hétvégén csak küszködött. Csak annak köszönhette jó eredményét, hogy hamarabb jött ki, mint csapattársa.

Dovizioso a 6. lett, Lorenzo pedig csak a 15. - még épp pontszerző. Pedig a spanyol szokatlanul jól ment az elején: ellépett a rajt után, de idén már nem először, ez csak egy pár körös csodának bizonyult. Pedig még egy új, forradalmi idomot is kapott a Ducatitól. Az első szárny fogalmát új szintre emelő olasz mérnökök kitettek magukért és még a téli teszteken megismert pörölycápán is túltettek csúnyaságban. De legalább Lorenzónak tetszett a motor első tapadása, így nem volt hiábavaló a fáradozásuk.

Első idei győzelme Tom Lüthinek

A Moto2-ben egy piros zászló után már csak egy 6 körös sprintfutamra volt idő, hiszen a televíziós menetrend miatt nem volt helye késésnek. A vizes pályán végül az addig gyengélkedő Lüthi ment a legjobban, mögötte pedig Marquez és Oliveira érkezett be. Morbidelli nem érezte a körülményeket, így visszaesett és csak a 8. helyen intették le. A pole-ból induló Pasini pedig nem sokkal a vége előtt váratlanul bukott.

A Moto3-ban Joan Mir ezúttal sem talált legyőzőre, ami eléggé árulkodó. Ezúttal egyik legnagyobb riválisával, Romano Fenatival kellett megküzdenie, de az olasz nem volt elég gyors, így kikapott a végén. Aaron Canet hatalmas versenyzést bemutatva hátulról küzdötte fel magát a harmadik helyre.

A világbajnoki versenyfutás augusztus 13-án folytatódik majd Ausztriában, Spielbergben.

Eredmények:

MotoGP (22 kör, 118,866 km):

1. Marc Márquez (spanyol, Honda) 44:15.974 perc

2. Dani Pedrosa (spanyol, Honda) 44:28.412

3. Maverick Vinales (spanyol, Yamaha) 44:34.109

Az élcsoport: 1. Márquez 154 pont, 2. Vinales 140, 3. Andrea Dovizioso (olasz, Ducati) 133

Moto2 (6 kör, 32,418 km):

1. Thomas Lüthi (svájci, Kalex) 13:39.036 p

2. Álex Márquez (spanyol, Kalex) 13:44.027

3. Miguel Oliveira (portugál, KTM) 13:46.019

Az élcsoport: 1. Franco Morbidelli (olasz, Kalex) 182 pont, 2. Lüthi 165, 3. Márquez 133

Moto3 (19 kör, 102,657 km):

1. Joan Mir (spanyol, Honda) 44:41.314 p

2. Romano Fenati (olasz, Honda) 44:41.664

3. Aron Canet (spanyol, Honda) 44:44.392

Az élcsoport: 1. Mir 190 pont, 2. Fenati 148, 3. Canet 126

Hozzászólások